Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Folato-kontsumoa

Bizitzan zehar bitamina hori egoki hartuz gero, gaixotasun kardiobaskularren arriskua murrizten da.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko otsailaren 23a

Folazinak edo folatoak azido folikoaren antzeko konposatu batzuk deskribatzen ditu, kimikoki eta nutrizioaren ikuspegitik. B9 bitamina da eta, bere funtzio ugarien artean, zelulen material genetikoaren sintesian (DNA) eta eritrozitoen edo globulu gorrien eraketan eta leukozitoetan parte hartzea nabarmentzen da bizkarrezur-muinean eta haren heltzean. Hori gabe, edo defizit handia izanda, DNAren erreplikazioa txikiagotu egiten da, eta horrek porrot egiten du zelulen heltzean eta banaketan, eta anemia nutrizionala eragiteko arriskua dago.

Img espinacas1
Irudia: Andreas Andersson

Folato-gabeziak edo -gabeziak ohi baino tamaina handiagoko eritrozitoak sortzen ditu, mintz oso mehea dutenak, oxigenoa normaltasunez garraiatzeko gai direnak, baina oso bizitza laburra dutenak, eta, beraz, anemia nutrizionala garatzen da.

Eguneko kopuru gomendatua

Azido folikoa izenaren arrazoia da hosto berdeetan ugari aurkitu zela (“foliuma” latinetik dator). Bitamina hori oso zabalduta dago naturan: hosto iluneko landareetan aurki dezakegu, hala nola espinaketan, zerbetan, letxugan edo ilarrak; gibelean eta giltzurrunean, esaterako; eta frutetan, hala nola platanoetan, liman eta ananan. Bestalde, giza hesteetako bakterioek folato-kantitate esanguratsuak sintetizatzen dituzte.

Denbora luzez egosteak elikagaien folato-edukiaren %80 suntsitzen du.
Nahiz eta gure elikaduran presentzia handia izan, nahiko erraza da, baldintza jakin batzuetan, defizita gertatzea, bitamina hori oso sentikorra baita beroarekiko eta argiarekiko eta oxigenoarekiko. Hori dela eta, egoste luzeak, dela komertzialak, dela etxean egiten denak (lurruna, labea, irakina edo frijitua), elikagaien folato-edukiaren %80 suntsitzen du, eta proportzio hori handitu egiten da ura alkalinizatzen denean. Horregatik, ez da komeni bikarbonatoa erabiltzea barazkiak biguntzeko.

Gainera, dietario-folatoaren edukiaren %25-50 soilik da eraginkorra nutrizioaren ikuspegitik. Hori dela eta, 100-200 mikrogramo (mcg) folato behar izanez gero gorputzaren metaketa mantentzeko, 400 mikrogramokoa izan beharko luke dietak. Haurdun dauden emakumeek 150-300 mikrogramo folato xurgatu behar izaten dituzte balantze positiboari eusteko; beraz, gomendioak egunean 800 mikrogramokoak dira. Osagarri dietetikoak erabili gabe ez da erraza jatea. Horregatik, haurdunaldian kontsumitzeko protokoloa ezarri da.

Garagardo-legamia da folatotan gehien kontzentratzen den osagarri dietetikoa: zopa-koilara batek 313 mcg ditu. Zenbakizko terminoetan, 100 gramoko folato gehien dituzten elikagaien artean daude gibela (197 mcg), espinaka egosia (131 mcg), leka gorri egosiak (122 mcg), brokoli egosia (78 mcg), uraza erromatarra (76 mcg), germena (70 mcg), laranja-zuku freskoa (55 mcg), aza gordina (40).

Defizita detektatzea

Urritasunaren sintomak hauek dira: anorexia edo apetitua galtzea, goragalea, beherakoa, ahoko ultzerak eta ilea galtzea. Neke, mingostasun eta puztuta (glositisa) agertzen da urritasun kronikoa, anemiaren sintoma tipiko guztiak. Folato-metaketa normalekin, urritasunak lau hilabete inguru behar ditu garatzeko. Gutxiegi irensten bada, gorputzeko metaketak agortu egiten dira.

Haurdunaldian gerta daitezkeen akatsen ondorioz, hauek izan daitezke: errepikapenezko abortoen gorabehera handiak, hodi neuralaren akatsak jaioberrian (arantza bifidoa edo anancefalia), haurdunaren anemia megaloblastikoa areagotzea eta garaia baino lehen eta pisu gutxiko jaioberriak.

Era berean, folato-eskasia dela eta, odoleko homozisteina-maila igo egiten da. Hazkunde hori arrisku-faktore independentetzat jotzen da gaixotasun kardiobaskularren garapenean. Zenbait azterlanetan zuzeneko erlazioa aurkitu da homozisteina maila altuen eta patologia kardiobaskularren artean. Gainera, folatoek eta B6 eta B12 bitaminek homozisteinaren prozesu metabolikoetan duten garrantzia onartzen da. Alderantzizko erlazioa ere aurkitu da substantzia horren kontzentrazioaren eta odoleko folato-mailen artean.

ARRISKUAN DAUDEN BIZTANLEAK

Organismoko plasmako folato-mailei eragiten dieten egoerak daude, eta, beraz, kanpo-ekarpena bereziki kontrolatu behar da, bai dietarekin bai osagarri dietetikoekin. Folato-eskakizunak arrazoi fisiologikoengatik (haurdunaldia, edoskitzea, haurtzaroa eta nerabezaroa) edo arrazoi patologikoengatik (gaixotasun hematologikoak: anemiak, neoplasikoak, metabolikoak) handitzen dira. Haurdunaldian, adibidez, amaren eritropoiesia areagotzen da, hau da, eritrozitoak edo globulu gorriak sortzen dira, eta horretarako folatoak behar dira. Haurdunaldiko azken hiruhilekoan, eritrozitoen guztizko bolumena %20-30 handitu da.

Populazio orokorraren artean, folato-urritasuna bitamina hori duten elikagaiak gutxiegi kontsumitzearen ondorio izan daiteke. Gerta liteke, halaber, dieta oso osatua izatea, baina pertsona horrek zailtasunak izatea bitamina hori xurgatzeko. Hesteetako xurgatzeari eragiten diote eta hura asaldatzen dute zenbait osasun-arazok, hala nola zeliakiak, hesteetako erresekzioak (jeiunoari eragiten badio, bitamina hori xurgatzen duen heste meharraren zati bat) edo zenbait gai aktiboren etengabeko kontsumoak (antikultsibanteak, antiinflamatorioak, hala nola azido azetilsalizilikoa, ahoko antisorgailuak, hipolipemiatzaileak, immunopresoreak).

B12 bitaminaren urritasun batean, folatoa ez da behar bezala erabiltzen. Hori dela eta, eritrozitoetan folato-maila baxuak agertzen dira B12-aren akatsen %15-25ean. Bestalde, alkohol gehiegi edateak folatoak xurgatzea oztopatzen du edo irenstea areagotzen du, eta, ondorioz, bitamina hori eskas daiteke.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak