Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Freskagarriak XXL: elikagai ‘estrusioen’ arazoa

Freskagarri eta elikagai askok, ontzi bakoitzeko, egun osorako behar diren kalorien erdia baino gehiago ematen dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2012ko ekainaren 21a

“Extragrande” formatuko freskagarriak denon ahotan daude berriro, baina ez edateko, baizik eta haien egokitasunari buruz eztabaidatzeko. New Yorkeko alkateak jatetxeetan, kafetegietan eta hiriko beste establezimendu batzuetan saltzea debekatzeko lege bat proposatu zuenetik, erreakzioak askotarikoak izan dira, ugariak eta polemika handirik ez dutenak. Ekimen honen zalantza nagusia haren eraginkortasunarekin lotuta dago. Erabilgarria al da bolumen handiko edarien salmenta debekatzea populazioaren gehiegizko pisuari aurre egiteko? Eta hala bada, zenbateraino? Erreportaje honetan, XXL elikagaien eta obesitatearen arteko erlazioa azalduko dugu, edarien eta elikagaien “neurri handien” arazo nagusiak neurtuko ditugu, eta hiru aholku emango ditugu tentazioak arrastoan mantentzeko.

Img refrescos xxl
Irudia: Christian Haugen

XXL elikagaien eta obesitatearen arteko erlazioa

Obesitatea da gure garaiko arazo larrienetako bat: mila milioi pertsonari eragiten die mundu osoan. Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) arabera, kontsumitzen diren kalorien eta gastatzen direnen arteko aldea da kausa nagusia. Eta adierazi du, joera horri buelta emateko, komunitatearen laguntza funtsezkoa dela, inguruak eragina baitu hauteskunde pertsonaletan, eta produktuen kontsumo osasungarriagoa bultza baitezake. Premisa horrekin bat, Michael Bloomberg New Yorkeko alkateak proposatu du XXL tamainako edarien salmenta mugatzea, light freskagarriak eta esnearekin prestatzen diren edariak izan ezik.

Baina neurri murriztaile eta debekatzaileek irismen mugatua dute. Kasu horretan, koherentziaren ondorioz, arau bera aplikatuko litzaieke azukre edo koipe gehiegi duten eta nekazaritzaz kanpoko ontzietan saltzen diren beste elikagai askori. Opilak, pizzak, izozkiak, esnezko azkenburukoak edo zizka-mizka gaziak dira obesitate-epidemia eragiten duten produktu hiperkalorikoetako batzuk. Hala ere, “tamaina handiko” formatuan ere saltzen dira.

Nutrizio arloko adituek argi dute: errazioen tamainak garrantzia badu eta osasun publikoko arazotzat hartzen bada, agian hori konpontzeko ibilbide luzeagoa duten alternatibak planteatu beharko lirateke. Zein? Gai honi buruzko kontzientzia indibidual eta kolektibo handiagoa sortzeko hezkuntza-proposamenak bultzatzea: herritarrek ulertu behar dute freskagarri eta XXL janarien kontsumoak kalte handiagoa egiten diola osasunari irensteak eragiten duen plazerak baino. Hori oso garrantzitsua da, besteak beste, ondorio kaltegarriak azkar iristen direlako organismoan.

Edarietako eta elikagaietako “neurri handien” arazoa

Freskagarri azukretsuen tamainak alarma piztu du. Agian, kezka horrek pentsarazten digu eguneroko bizitzan erraza dela egun osorako behar diren kalorien erdia edo gehiago ematen duten elikagai ugari aurkitzea.

Produktu bakoitzerako gomendatutako kontsumo-errazioari buruzko informazioa duten etiketek, bai eta kaloria eta mantenugaiei buruzko informazioa ere (azukreak, guztizko gantzak, gantz saturatuak, gatza…), zati bakoitzak ematen duena dieta isokaloriko orekatu baten aldean (2.000-2.200 Kcal egunean), aurrerapena adierazten dute elikagaien hezkuntzari dagokionez. Banaketa-enpresek eta fabrikatzaileek bultzatutako ekimen horiek osasungarriago jateko jarraibideen eskuliburutzat har daitezke. Datuak modu errazean aurkezten dira. Zailena ez da ulertzea, baizik eta kontsumitzaileak gomendioei lotzeko duen borondatea edo gaitasuna.

Otordu tipikoa arte XXL formatuan saltzen da gaur, eta gehiegi kontsumitzeko ohitura dago.

Nola utzi pipak jateari poltsa handia irekita badago? Gai gara fabrikatzaileak gomendatutako patata-anoa jateko, eta ez gehiago, poltsa handienetik hasita? Ontzi erraldoiko bidezko jogurt-kantitatea bakarrik erabiltzen dugu, eta gainerakoa beste baterako? Tentazio gehiegi tableta ireki ondoren txokolate-ontza bat bakarrik jateko? Seguru galdera hauek nahiko ezagunak direla. Eta ez daude ontziratutako produktuekin edo janari lasterreko lokaletan zerbitzatzen direnekin bakarrik lotuta, kontsumo tradizionaleko elikagaiak ere neurriz kanpo saltzen baitira.

Gaur egun, janari tipikoa XXL formatuan erosten da, eta, dirudienez, neurriz kanpoko kopuruetan jateko ohitura dago, kontsumo osasungarrirako gomendatutako errazioa baino askoz gehiago. Etxe askotan, 200-250 gramo inguruk ematen dute haragi- edo arrain-anoa, elikagai horietarako zenbatetsitako kopuruaren bikoitza (125 g haragiarentzat eta 140 g arrainentzat).

Errezeta-liburu herrikoian koilara-plater asko daude (lehen platerak), haragi-estropezu edo hestebetez beteak (makarroiak bolognesa erara, dilistak saiheskiarekin eta odolkiarekin, fabada, arroza untxiarekin edo oilaskoarekin, entsaladilla errusiarra atunarekin eta arrautza gogorrarekin, etab.). proteinak, koipeak eta kaloriak gehitzen dizkiote menuari. Are gehiago bigarren platerean arrain- edo haragi-anoa erabiltzen denean.

Gehiegikeriei dagokienez, beste elikagai batzuk ere kontuan hartu beharko lirateke, oso elikagarritzat eta osasungarritzat hartuta, ez baitira beti zentzuzko kopuruetan kontsumitzen. Fruten kasuan, ez da osasuntsuagoa 4, 5 pieza edo gehiago jatea egunean, handiak badira (sagarra edo melokotoia). Oliba-olioarekin ere antzeko zerbait gertatzen da: oso eskuzabala izatea olioa ondu eta kozinatzean, nahiz eta oso osasungarria izan -, platera olio-putzu bihurtzen du, eta errazioko kaloriak hirukoiztu edo laukoiztu egiten ditu.

Elikagaiak XXL: tentazioa arrastoan mantentzeko hiru aholku

Funtsezkoa da pentsatzea zer egiten dugun jatean, sukaldean, erosketak egitean eta elikagai bat edo bestea aukeratzean.

XXL errazioen aurrean, jaten denean eta sukaldean egiten denean pentsatzeari utzi behar zaio, baita erosketa egin eta elikagai bat beste baten ordez aukeratzean ere. Zentzuak, arrazionaltasunak eta elikadura gozamenerako eta osasunerako aukera gisa ulertzeak, ez mugatzaile gisa, ez gaixotasunen eragile gisa, kontzientzia sortzen eta ondo jaten lagundu dezake. Aholku hauek lagungarriak izan daitezke:

  1. Tentazioak, etxetik kanpo. Antsietate- edo larritasun-une bat igarotzen bada, gogorik ez badago edo tentazioei aurre egitea oso zaila bada, etxean ez egitea da haien aurrean amore ez emateko modurik seguruena. Frogatuta dago elikagai jakin batzuk eskuratzeko aukerak gehiago, okerrago edo modu ez osasungarrian jatera bultzatzen duela.

  2. Kaloriak bistaratu. Erabilgarria izan daiteke 13 azukre-zorroz betetako ontzi bat agerian izatea (106 gramo guztira). Litro bateko botila azukredun freskagarri batek duen kopurua da. Edalontzi bat ere eduki dezakegu, 4 azukre-kartazal (35 g) dituena, poto batek duen kopurua. Errazago pentsatuko duzu bi aldiz aurrean irudi hau dugunean, freskagarri bat edo edari edo zuku azukretsu bat edaten den bakoitzean gorputzari gehituko zaion azukre soberakinaren irudia.

  3. Etiketak irakurtzea. Osagai-zerrenda ikusteak lagundu egiten digu jaki elikagarria jaten dugun bereizten; izan ere, askotan, gehigarrien zerrendak (koloratzaileak, kontserbatzaileak, zaporelurrinak, azidotasunaren zuzentzaileak, emultsionatzaileak…) aise gainditzen du produktua egiteko lehengai gisa erabiltzen diren osagaien zerrenda.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak