Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Frijitu osasuntsuagoak, elikagarriagoak eta digestio-aparatukoak

Badira kroketak, enpanadillak eta koipe eta indigesta gutxiagoko buztanak egiteko erak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2005eko azaroaren 09a

Frijituek ez dute ospe onik: oro har, elikagai koipetsuak dira, indigestioak eta kalorikoak. Hala ere, erraza da etxean frijitu arinagoak eta elikagarriagoak egitea, familia osoaren gozamenerako. Nahikoa da osagai osasuntsuagoak, olio ona aukeratzea eta gomendio erraz batzuk betetzea.

Erraza da etxean frijituak prestatzea aperitibo gisa hartzeko, afari batekin laguntzeko edo plater nagusiak egiteko, gehiegizko gantzik gabe. Urdaiazpikoarekin, oilaskoarekin, arrautza gogorrarekin edo gaztarekin prestatzen diren kroketa ezagunek osagai hauek izan ditzakete: indioilarra, arroza eta barazkiak, patata eta txanpinoiak, piperrak, espinakak, azenarioa edo beste edozein landare.

Landareak gehitzeak, animalia-jatorriko gainerako osagaiekin batera, kroketen kaloria-edukia murrizten du eta elikagai erregulatzaileak handitzen ditu (bitaminak, mineralak eta zuntza). Elikagai horiei bexamela prestatzeko erabiltzen den esnean daudenak gehitu behar zaizkie. Kalitate oneko proteinetan eta kaltzioan aberatsa da bexamela, eta mineral hori ezinbestekoa da hazteko.

Frijituak arrainarekin eta itsaskiarekin (muskuilua, bakailaoa edo ganbak) hautatzea oso egokia da, eta txikienek arraina ezagutzeko modu segurua. Horietako edozein izan daiteke kroketa aberats batzuen osagaia. Gainera, kalitatezko proteinen eta omega 3 gantz-azidoetan aberatsak diren koipe osasungarrien iturri ona dira, arrain urdinen kasuan. Itsaskiak, hala nola otarrainxkak, ganbak eta muskuiluak, krepe aberatsak prestatzeko erabil daitezke, barazkiekin batera, hala nola espinakekin eta bexamel arin batekin.

Barazkiak, beharrezko osagaia

Begetalak gehitzeak kroketen kaloria-edukia murrizten du eta mantenugaiak handitzen ditu

Beste frijitu- eta aperitibo-barietate batzuk erabil daitezke barazkiak protagonista diren menua osatzeko. Atseginak dira zakilak (arrautza-irinetan pasatuak, antxoz eta piperz beteak, edo urdaiazpiko eta gaztaz beteak), azalore-frijituak bexamelarekin edo espinaka-enpanadillak.

Jatorrizko prestakin horiekin, txikienek hainbat barazkiren zaporea probatzen dute, eta beren gustuko platerekin erlazionatzen dituzte; beraz, gustukoagoak izango dira. Sukaldean esperientzia gehiago edo pazientzia pixka bat gehiago dutenentzat, errezeta original batzuek ukitu desberdina ematen diote menuari. Ideia ona da endibia beteak prestatzea, betegarria gustuen arabera aukeratzeko: barazki-mazedonia, surimia eta izokin ketua.

Beste elikagai batzuk ordezkatu gabe

Frijituak egiteko erabiltzen diren osagaiak askotarikoak izan daitezke: arraina, haragia, barazkiak… Horietako edozein kroketa edo krepe izan daiteke. Hala ere, osagai horiek erabiltzeak ez du justifikatzen beti arrain- edo barazki-plater nagusi baten ordezko gisa erabiltzea.

Barazkiak eguneroko menuetan sartzea, egunean hiru fruta-anoa hartzea eta astean behin haragia jaten den adina arrain jatea gomendatzen da.

Frijituak: aurrez prestatutako jakiak edo baserritarrak?

Aurrez prestatutako frijituak eros daitezke, jateko edo etxean egiteko frijituak bakarrik behar dituztenak. Lehenak ez dira itxuraz bezain osasungarriak. Arrautza-irinetan pasatutako geruza bat dutenen kasuan (arrain-ziriak, txibi-uztaiak eta antzekoak), marka batzuen eta besteen artean desberdintasunak daude. Produktu horietako batzuen arrautza-irinak ugariegiak dira, eta, beraz, komeni da etiketa irakurtzea eta gogoratzea osagaiak beren pisuarekiko ordena beherakorrean agertzen direla.

Kroketei dagokienez, alde nabarmenak daude, bai osagai-kopuruari dagokionez, bai kalitateari dagokionez. Kasu askotan, kroketei izena ematen dien osagaia, hala nola urdaiazpikoa, oilaskoa edo pisutsua, oso kantitate txikitan agertzen da, eta ez da ia ikusten. Erabilitako koipearekin lotuta, “partzialki hidrogenatutako landare-olioak” dituzten koipeak eta bihotz-hodietako osasunarentzat hain kaltegarriak diren trans koipe beldurgarriak saihestea gomendatzen da.

Etxean egindako frijituak egiten badira, erabiltzen diren osagaien kantitatea eta kalitatea ezagutzen dira. Gainera, haurrei gutxien gustatzen zaizkien elikagaiak (barazkiak eta arraina) sartzeko modu egokia dira.

OLIO ONAREN GARRANTZIA

01 bereizmena

Oliba-olioa da frijitzeko egokiena. Izan ere, hobeto jasaten ditu frijitzeko tenperaturak (180-200 °C) hazien tenperaturekin alderatuta (soja, artoa, sesamoa…). Gainera, egonkorragoa da, poliki deskonposatzen da eta gutxiago bustitzen du elikagaia; beraz, frijituak kaloria gutxiago izango ditu eta errazago digerituko da.

Ez da gomendatzen olio berria lehendik erabilitako beste batekin nahastea, ezta oliba-olioa hazi-olioekin nahastea ere, ke-puntu desberdinak baitituzte. Oliba-olioak hazi-olioak baino tenperatura handiagoak jasaten ditu; beraz, nahastuz gero, haziak lehenago erreko dira eta oliba-olioa ere erre egingo da eta substantzia narritagarri eta toxikoak sortuko dira.

Frijitzeak koipe eta kaloria kopurua handitzen duen arren, itxura positiboa ere badu, elikagaiak koipe osasungarrietan aberasten baititu. Oliba-olioa erabiliz gero, kolesterola handitzen laguntzen duten gantz monoasegabeak lortzen dira (HDL kolesterola), eta kolesterola gutxitzen da (LDL kolesterola). Erabilitako olioa haziena bada, elikagaia omega-6 (linoleikoa) eta omega-3 (linolenikoa) gantz-azidoekin aberasten da, eta horiek kolesterol totalaren eta triglizeridoen plasma-mailak murrizten dituzte.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak