Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruitu lehor gehiago, heriotza gutxiago

Gatz lehorrak gatz erantsirik gabe jateak kolesterola, bihotzeko gaixotasunen eragina eta hilkortasuna murrizten ditu.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2013ko irailaren 03a
Img nuez cacahuete hd Irudia: macinate

Gozagarriak dira, sukaldaritza-prestakinetan sar ditzakegu, eta zuntz, bitamina, mineral, landare-proteina eta gantz osasuntsuak dituzte. Horri guztiari gehitzen badiogu gaixotasun kronikoen agerpena prebeni dezakeela eta baita garaiz aurreko hilkortasuna ere -testu honek egiaztatzen duena-, une egokia da intxaur, hur, almendra, pistatxo edo bestelako fruitu lehorrez gozatzeko. Hobe, hori bai, gatz erantsirik gabe. Ondoren fruitu lehorren onurei buruzko proba berrienak biltzen dira, elikagai ona zergatik diren azaltzen da eta lurrean botatzen da mito nagusia: gizendu egiten ditu.

Img nuez cacahuete
Irudia: macinate

Fruitu lehorrak: bere irabazien froga sendoak

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Eremu akademikoan ezin da eztabaidatu fruitu lehorrek zer onura dituzten. Dozenaka ikerketa daude, eta horien bidez, askotan eskukada bat hartzea komeni da. Adibide gisa, Elikadura, Elikadura eta Dietetikako Elkarteen Federazioaren II. Kongresuak (FESNAD) 2010ean “Fruitu Lehorrak eta Osasun Kardiobaskularra” izeneko sinposioa jaso zuen. Horren bidez, deklarazio bat sortu zen elikagai horiek osasun koronarioan eta zirkulatorioan kontsumitzeari buruz. Adierazpen horrek “Bartzelonako Adierazpena” izena hartu zuen, eta, besteak beste, egiaztatzen du “fruitu lehorrak, osasun kardiobaskularrerako onura zientifikorik handiena duten elikagaien artean daudela”, eta “dieta osasungarrian fruitu lehorrak sartzeak erakutsi du modu tinkoan frogatu duela kolesterolaren eragin murriztailea”.

Azterketa berri bat, 2013ko uztailean argitaratua, ebidentzia gehiago gehitzen ditu: fruitu lehorrak gehitu eta arrisku kardiobaskular handia duten helduen dietan, garaiz hiltzeko arrisku txikiagoa dakar. Antzeko ezaugarriak dituzten lau prospekzio-azterketa badaude ere, eta antzeko ondorioak izan arren, argitalpen berri honi sinesgarritasuna ematen dion alderdietako bat da beste eskualde batzuetan behatutakoa baino fruitu lehor gehiago kontsumitzea.

Gaur egungo gomendioek astean 75 eta 200 gramo fruitu lehor kontsumitzea proposatzen dute

Ikerketa horretan, 7.216 lagunek hartu zuten parte hiru taldetan: batek dieta bat kontsumitu zuen oliba-olioz osatua, eta beste bat, fruitu lehorrak gehituta, eta azkena, dieta kontrolatzeko dieta. 4,8 urteko jarraipena egin ondoren, astean 3 errazio lehor baino gehiago kontsumitu zituzten pertsonek %39 arrisku gutxiago agertu zuten edozein arrazoirengatik hiltzeko. Garrantzitsua da kontuan hartzea, nolanahi ere, hobe dela fruitu lehor gaziak aukeratzea. Gero eta froga gehiago daude gatz asko eta elikagai gaziak jatea baino.

Fruitu lehorrak, elikagai ona

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Fruitu lehorren kontsumoarekin lotutako heriotza-arrisku txikienak zalantzan jartzen du esaldi ezaguna: “ez dago elikagai onik eta txarrik, baizik eta dieta osasuntsu edo osasungabeak”. Egia esan, baieztapen hori 2011ko uztailean eztabaidatu zen, Mozaffarian eta kolaboratzaileen azterlan bat argitaratu zenean. Data horretan, Dariush Mozaffariian doktoreak (Harvardeko Unibertsitateko epidemiologo ospetsu bat, ikerketa esanguratsuen zerrenda luze batekin) adierazi zuen lehen aipatutako esaldia faltsua dela eta elikagai-industriaren zati bat ez duela elikagai osasungarrien salmentak murriztu nahi. Bere iritziz, elikagai onak eta elikagai txarrak daude, eta horregatik komeni da maizenik onak eta txarrak hartzea. Argibideetako bat argigarria da: “Denetik jatea neurriz jatea aitzakia hutsa da nahi duena jateko”. EROSKI CONSUMErek argitaratutako artikulu honek “dieta anitza” kontzeptua jorratzen du.

Azken batean, “neurriz jan” kontzeptua bizirik jarraitzen badu ere, elikagai batzuen kontsumoan askoz ere moderatuagoak izan behar dugu, edari azukretsuak adibidez (edari azukretsuak, adibidez), eta elikagai osasungarrien (fruitu lehorren) kontsumoa “moderazioan moderatu” dezakegu. Batez ere astean 40 gramo hartzen ditugula kontuan hartzen badugu, eta gaur egungo gomendioek (baliteke “gorantz” aldatzea) astean 75 eta 200 gramo fruitu lehor kontsumitzea proposatzen digute.

Mitoa: fruitu lehorrek gizentzen dute

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Fruitu lehorren kontsumoa handitzeko gomendioak uste du horrelako fruituak “gizentzen” direla. Hala da? Mozaffarian, Hao, Rimm, Willett eta Hu-k (ospe handiko bost aditu) 2011n argitaratu zuten dieta eta bizimodu eta pisu irabazia epe luzeko aldaketak izeneko azterketa.

Populazio orokorrarentzat ohikoa izan daiteke, elikagai horiek kaloria dezente baitituzte eta, kaloria gehiago hartuz gero, handiagoak izan beharko lukete, termodinamikaren legeen arabera. Hala ere, azterketako egileei ez zitzaien harritu, fruitu lehorren kontsumoaren hazkundeak beste elikagai ez-osasungarri batzuk, oso prozesatuak eta kaloria gehiago hartzen baitzituen, eta horrek kaloria gutxiago hartzen ditu. Gainera, fruitu lehorretan zuntz dietetiko gehiago izateak murriztu egingo luke digestio-prozesuaren abiadura, eta asetasun-sentsazioa areagotuko luke. Mattesek eta Derrelek 2010ean beste hiru arrazoi izan zituzten, behaketa hori justifikatuko zutenak (batere berririk ez):

  • Fruitu lehorren energia ez da erraza gure hesteetan.
  • Digestio-sistemak energia asko inbertitzea eskatzen du digestioak.
  • Maiz jaten dituzten pertsonek joera handiagoa dute dieta osasungarria egiteko.

Egiaztapen horren ondoren dagoen mekanismoa edozein dela ere, aurtengo apirilean, Tarragonako Jordi Gol Lehen Mailako Atentzioan Unibertsitate Institutu Unibertsitarioko ikertzaileen talde espainiar batek hartu zuen parte. Bere metaanalisiak baieztatzen du dieta fruitu lehorrekin aberastea ez dela gorputzaren pisua edo sabelaldeko perimetroa gehitzea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak