Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruitu lehorrak haurren dietan

Bi urtetik beherakoek fruitu lehorrik ez jatea gomendatzen da, eztarria trabatzeko eta alergiarik ez izateko.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko otsailaren 16a
Img frutos secos Irudia: Chris Chidsey

Fruitu lehorrak oso elikagai osoak dira elikaduraren ikuspegitik. Bere balio energetikoagatik, bere gantzen oparotasun eta kalitateagatik, proteina-eduki aipagarria duelako eta mantenugai erregulatzaile ugari dituelako nabarmentzen dira, hala nola bitaminak, mineralak eta zuntza. Haurren dietan sartzea aukera ona da haurrak beren zaporera ohitzeko, baina kontuz, oso txikiak badira: irentsi egin daitezke, tamaina txikiko elikagaiak baitira; zaila da digeritzea, gantz-kontzentrazioa dutelako, eta alergiak eragin ditzakete.


Haurrek bi urte baino gutxiago dituztenean, fruitu lehorrak kontsumitzeak eragozpen gehiago sortzen dizkie, kontuan hartu beharreko abantailak baino. Horietako bat eztarria trabatzeko arriskua da. Ondo begiratu eta ezagutu behar da haurraren erritmo ebolutiboa murtxikatzerakoan. Oro har, ez da komeni bi urtetik beherakoek fruitu lehorrak jatea; izan ere, oro har, ez dituzte ondo koordinatzen mastekatze-mugimenduak, eta, oso ondo murtxikatzen ez badute, irensteko arriskua dago.

Horregatik, haur txiki bati fruitu lehorrak ematen zaizkionean, garrantzitsua da jaten duen bitartean zaintzea, eta irentsi baino askoz lehenago mastekatzea, ezbeharrik ez izateko. Elikaduran sartzeko modu bat da ur edo olio pixka batekin txikitzea eta gurin bat prestatzea (kakahuetearena, adibidez) ogia edo galletak igurzteko. Dieta askotarikoagoa egiteko eta haurra zaporean bizitzeko, fruitu lehorrak jogurtarekin, entsaladekin, frutekin, zoparekin, barazkiekin edo saltsak egin daitezke haragi- edo arrain-zatiak laguntzeko.

Digeritzeko zailak eta oso kalorikoak
Fruitu lehorrak, koipe asko dutenez, kalorikoak izateaz gain, digeritzen zailak dira. Haurrek (baita helduek ere) kantitate txikiak kontsumitu behar dituzte -errazio bat ukitua da-, gero tripak mindu ez daitezen. Oso erakargarriak direnez, askotan zaila izaten da haiek jateari uztea, baina azpimarratu behar da ez direla gehiegi jaten.

Fruitu lehorrekiko alergia
Haurrentzat, fruitu lehorrak, esnearekin, arrainarekin eta arrautzarekin batera, elikagai arazotsuak dira, elikagaiekiko alergiak eragiteko gaitasuna dutelako. Fruitu lehor guztien artean, badirudi kakahueteek eragiten dutela, oro har, alergiarik gehien.

Fruitu lehorrekiko alergia identifikatzen laguntzen duten alerta-sintoma batzuk hauek izan daitezke: sudurreko tanta-jarioa, gorputz osoko urtikaria, mihiko inurridura edo eztarriko zapalketa-sentsazioa. Sintomak berehala okertu daitezke, baldin eta haurrak arnasa hartzeko zailtasunak baditu, eztarriaren edo gorputzeko beste atal batzuen hantura badu, eta erreakzio anafilaktikoa gerta daiteke. Erreakzio hori garaiz tratatzen ez bada, ondorio larriak izan ditzake.

NUTRIZIO DOHAINAK

Fruitu lehorrek energia-eduki handia dute. Ehun g fruitu lehorrek 500 kaloria baino gehiago dituzte (gaztainak izan ezik, 200 kaloria inguru baititu). Energia-balio garrantzitsu hori ur gutxi duelako (konposizioaren %10 baino gutxiago) eta gantz (pisuaren %50 baino gehiago) eta proteina (%20 inguru) ugari dituelako sortzen da. Gantzen osaeran gantz-azido asegabeak dira nagusi, besteak beste, azido linolenikoa eta linoleikoa. Bi mantenugaiak funtsezkoak dira eta giza organismoa ez da gai sintetizatzeko, eta elikagaien bidez eman behar dira.

Gantz-azido horiek ezinbestekoak dira zelula-mintzak eratzeko, batez ere nerbio-zelulak, haurren artean hazten eta garatzen ari baitira. Fruitu lehorrek ez dute kolesterolik, eta, gantz-profil osasungarria dutenez, haurtzarotik gaitz kardiobaskularrei aurrea hartzen laguntzen duten elikagai bihurtzen dira.

Lekaleekin eta zerealekin batera, fruitu lehorrek oso ondo osatutako taldea osatzen dute: landare-proteina kopuru bikaina ematen dute (elikagai horiek ondo konbinatuz gero, animalia-proteinaren proteina osoak lortzen dira), B taldeko bitaminen aniztasuna (B1, B3, B6 eta folatoak), E bitamina (antioxidatzaile ahaltsua) eta mineralak, hala nola burdina eta kaltzioa (xurgapen okerragoko bi mineral), potasioa, fosforoa B taldeko bitaminak beharrezkoak dira haurraren nerbio-sistema garatzeko, globulu gorriak eratzeko eta elikagaiek duten energia aprobetxatzeko.

B1 eta E bitaminen zati bat suntsitu egiten dira txigortze-prozesuan. Prozesu hori fruitu lehor ontziratuei aplikatu ohi zaie maiz, eta arrazoi hori nahikoa da haurrak fruitu lehorrak modurik naturalenean jaten ohitzeko. Gainera, elikagai horiek zuntz asko dute, eta, beraz, heste-igarotzea errazten dute, eta txikienen artean maiz gertatzen den idorreria prebenitzen edo hobetzen dute.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak