Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruitu lehorrak kaloria gehiagorekin eta gutxiagorekin

Fruitu lehorrak elikagai kalorikoak dira, baina gorputzaren pisua kontrolatzen lagun dezakete eta oso nutrizio-profil interesgarria dute osasunerako.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2015eko urriaren 19a

Fruitu lehorrak dira udazkenean eta neguan gehien estimatzen diren elikagaietako bat. Hilabete hauetako errezeta klasiko asko osagaien artean sartzen dituzte: ogia, entsaladak, haragia eta gozokiak. Egun hotzak hasten direnean eta, batez ere, Gabonetako errezetategietan, fruitu lehorrek garrantzia hartzen dute su eta mahaietan. Eta horiekin batera, era guztietako mitoak, zalantzak eta zurrumurruak sortzen dira, adibidez, gantza eta kaloria gehiegi dituztelako gizentzen direnak. Artikulu honetan zerrendatzen da zein fruitu lehor diren kaloria gehien eta gutxien dituztenak, zer koipe mota duten eta zein izan behar duten dietan, osasunarentzat onuragarriak izan daitezen.

 

Irudia: Olina

Irudia: Migle Seikyte

Fruitu lehorrak elikagai kalorikoak dira. Oso osasuntsuak dira, ordea. Zuntza, bitaminak eta mineralak, landare-esterolak eta koipeak dituzte, baina osasungarriak. Hori xehetasun erabakigarria da; izan ere, beste elikagai batzuek edo oso kalorikoak ez bezala, fruitu lehorrek hainbat elikagai onuragarri ematen dizkiote gorputzari, gantzak barne. Isabel Megías dietista-nutrizionistak ‘Batez ere gantzei buruz’ artikuluan azaltzen duenez, gantz mota batzuk ezinbestekoak dira osasun egoera ezin hobean egoteko: funtsezko gantz-azidoak dituzte -organismoaren funtzionamendu egokirako beharrezkoak dira-, zenbait bitaminaren (A, D, E eta K) eta funtzio biologiko garrantzitsuak dituzten molekulen aitzindariak dira. AEBko Nekazaritza Sailaren datu-basearen arabera, ohiko fruitu lehorrak kaloria gehien eta gutxien dituztenen artean daude.

Kaloria gehiagoko fruitu lehorrak

Hauek dira fruitu lehor kalorikoenak:

  • Makadamiako intxaurrak: 718 kcal / 100 gramo.
  • Intxaur baketsuak: 691 kcal / 100 gramo.
  • Pinaziak: 673 kcal / 100 gramo.
  • Intxaurrak: 654 kcal / 100 gramo.
  • Hurrak: 646 kcal / 100 gramo.

Elikagai horiek kaloria dentsitate handia dute, eta horrek errezelo pixka bat sortzen dio jendeari, jateko orduan gizentzeko beldur baita. Hala ere, oso elikagarriak dira eta bihotzerako gantz osasungarriak, proteinak, zuntza, mineralak, bitaminak eta antioxidatzaileak ematen dituzte. Fruitu lehorrak maiz kontsumitzea onuragarria da osasunerako bereziki bihotzerako, kolesterol-maila kontrolatzen laguntzen du eta zenbait gaixotasun prebenitzen ditu. Gainera, uste ez bezala, fruitu lehorrek ez dute gizentzen. Azterketa zorrotzek diote elikagai horiek lagundu dezaketela gorputz-pisua kontrolatzen. Jaten diren fruitu lehorren kopurua da gakoa.

Kaloria gutxiagoko fruitu lehorrak

Kaloria gutxien dituzten fruitu lehorren artean bost hauek daude:

  • Almendrak: 579 kcal / 100 gramo.
  • Pistatxoak: 562 kcal / 100 gramo.
  • Anakardoak: 553 kcal 100 gramoko.
  • Ezkurrak: 387 kcal / 100 gramo.
  • Gaztainak: 369 kcal / 100 gramo.

Irudia: jules:stonesoup

Fruitu horietako edozeinek ditu lehen bostek baino kaloria gutxiago. Eta, hala ere, batzuen ustez, “oso kalorikoak” izaten jarraitzen dute, batez ere fruta freskoarekin alderatuz gero, hala nola sagarrak, laranjak, bananak edo udareak. Nola liteke hain kalorikoa den elikagai bat gorputzaren pisua kontrolatzeko gai izatea? Hainbat azalpen daude horretarako. Julio Basulto dietista-nutrizionistak ‘Zenbat eta fruitu lehor gehiago, orduan eta heriotza-tasa txikiagoa’ artikuluan adierazten duenez, alde batetik, fruitu lehorretan zuntz dietetiko gehiago izateak gutxitu egingo luke digestio-prozesuaren abiadura, eta handitu egingo luke asetasun-sentsazioa; eta, bestetik, fruitu lehorren kontsumoa handitzeak murriztu egingo luke osasungaitzak, oso prozesatuak eta kalorikoagoak diren beste elikagai batzuk irenstea. Baina, gainera, aditu horrek beste faktore batzuk ere aipatzen ditu, hala nola fruitu lehorren energia ez dela hesteetarako eta digestiorako erraza —eta, beraz, digestio-sistemak energia asko inbertitu behar duela—, edo fruitu horiek maiz kontsumitzen dituzten pertsonek joera handiagoa dutela dieta osasungarria izateko.

Zenbat fruitu lehor jan behar diren eta nola sartu dietan

Fruitu lehorrez gozatzeko eta haien nutrizio-propietateez baliatzeko sekretua dieta osasuntsu batean sartzea da, eta gomendatutako kontsumo-errazioak zein diren jakitea. Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkarteak (SENC) eta Familia eta Komunitateko Medikuntzako Espainiako Elkarteak (SEMFYNC) astean 75 eta 200 gramo fruitu lehor jatea gomendatzen dute; hau da, astean behin eta bost errazio bitartean (errazio bat 25 gramokoa da).

Eta komeni da naturalean jatea, frijituta baino hobeto txigortuak eta gatz erantsirik gabeak. Hori lortzeko modu on bat fruitu lehorrak eguneroko errezetetan osagarri gisa sartzea da. Turroian almendrak edo hurrak jaten diren bezala, posible da intxaur-ogia egitea, eta fruitu lehorrak eranstea gisatuei eta gisatuei, entsaladei eta kaloria gutxiagoko beste postre batzuei, hala nola sagar erreei. Osasunerako onak izateaz gain, ukitu berezia emango diete plater errazenei.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak