Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruitu lehorrak: osasunean duten eginkizunari buruzko zalantzak, mitoak eta egiak

Elikagai horiei buruzko zalantza nagusiak argituko ditugu: kaloriak eta haien eragin kardiosaludagarria, diabetesa eta elikadura-alergiak dituzten pertsonen dietan duten zereginarekin alderatuta.

frutos secos beneficios Irudia: Marijana

Dieta osasungarri baten ezinbesteko parte dira, gantz asegabeetan (“onak”) aberatsak diren elikagaiak baitira. Fruitu lehor eskukada batek, gutxienez astean hiru aldiz, diabetesa, hipertentsioa eta bihotz-gaixotasunak izateko arriskua murriztu dezake. Hori bai, baldin eta ogi txigortua edo naturala jaten badugu. Onura horiek guztiak desagertu egiten dira kantitate handitan eta prozesatuta kontsumitzen baditugu: frijituak, gatzarekin eta arrautza-irinetan pasatuak eztiarekin, azukrearekin edo txokolatearekin. Artikulu honi buruzko zalantza guztiak argitu ditugu.

• Fruitu lehorrak onak dira bihotzarentzat

Egia. Fruitu lehorrek landare-koipea dute, eta, beraz, ez dute kolesterolik. Gainera, zuntz ugari dute, batez ere disolbaezina, proteinak eta mineral garrantzitsu batzuk, hala nola magnesioa eta potasioa, bitaminak eta beste osagai batzuk, hala nola fitoesterolak, tokoferolak, polifenolak eta beste antioxidatzaile batzuk. Nutrizio-osaera esklusibo horri esker, gaixotasun kronikoei aurrea hartzen laguntzen dute. Fruitu lehorrak janez gero, odoleko LDL kolesterola (txarra) murrizten da, eta, beraz, horien kontsumoak garrantzi handia du gaixotasun koronarioaren prebentzioan. Predimed azterketak (Prebentzioa Mediterraneoko Dietarekin), Carlos iii.a Osasun Institutuaren gidaritzapean, frogatu du fruitu lehorrak astean hiru errazio baino gehiago kontsumitzen zituzten pertsonek minbiziak eragindako heriotza-arriskua %40 txikiagoa zela eta heriotza-tasa kardiobaskularra %55 txikiagoa.

Ez zaie gomendatzen diabetikoei

Gezurra. Azterketa askok frogatu dute fruitu lehorrek ondorio onuragarriak dituztela 2. motako diabetesaren prebentzioan, magnesio-edukiari esker: ekilore-haziek (30 g) 117 mg ematen dute mineral horretatik; anakardoek, 80,1 mg; almendrek, 77,4 mg; eta hurrek, 46,8 mg. Joan den urtean British Medical Journalen argitaratutako metaanalisi batek, 41 ikerketatan oinarrituta, frogatu zuen magnesio-kontsumoak alderantzizko erlazioa duela 2. motako diabetesaren eraginarekin, hau da, zenbat eta magnesio gehiago hartu, orduan eta txikiagoa da patologia hori izateko arriskua.

Fruitu lehorrek hipertentsioa murrizten dute

Egia. Oro har, gantz saturatu ugari dituen dieta baten ordez gantz asegabeak (landare-iturri batetik datozenak) dituen beste dieta bat erabiltzeak aldaketa nabarmenak eragiten ditu osasunean. Baina egia da fruitu lehorrek aparteko ekarpena egiten dutela, Journal of America Heart Association-en argitaratutako azterlan batek frogatu zuenez. Lan horrek gainpisua zuten eta dieta desberdinak hartu zituzten helduen talde baten bilakaera ebaluatu zuen: batek fruitu lehorrak eta besteak ez, baina bai azido a-linoneiko (omega 3) eta beste azido poliisaturatu batzuk kopuru berean zituzten elikagaiak. Ikertzaileek ikusi zuten parte-hartzaile guztiek, oro har, hobetu egin zutela beren bihotz-osasuna, baina alde nabarmena zegoen eguneroko lanean fruitu lehorrak sartu zituztenen aldean: arteria-presioa txikiagoa zen beste dieta batzuekin elikatutakoak baino. Arteria-tentsioaren hobekuntza hori bertan zeuden konposatu bioaktiboei egotzi zieten ikertzaileek, hala nola zuntzari.

Denek dituzte onurak osasunerako

Benetakoa, baina… Onura horiek guztiak fruitu lehor naturalei edo txigortuei aplika dakizkieke, hau da, frijituta, gatzarekin edo eztiz arrautza-irinetan pasatuta jaten ez baditugu. Fruitu lehorren kontsumo gehiena prozesatu gisa egiten da, gehienetan txigortuak edo frijituak. Lehenengo kasuan ez da aldaketa nabarmenik gertatzen nutrizio osaeran, baina frijitzean bai. Frijituta koipe gehiago lortzen da, erabilitako olioa xurgatzen delako, baina, batez ere, prozesatzean elikagai asko baztertzen dira: koipe osasungarriak hondatu egiten dira eta E bitamina eta antioxidatzaileak erabat galtzen dira. Gainera, kaloria gehiago ematen ditu, frijitzeko landare-olio finduak erabiltzen direlako. Bertsio gazietan, sodio kopurua nabarmen handitzen da. Adibidez, prozesatu gabeko ekilore-pipen 100 g-k 3 mg sodio dituzte; gaziek, 613 mg inguru.

• Fruitu lehorrek kaloria asko dituzte

Egia. Fruitu lehorren gantz-edukia nahiko handia da, batez beste, konposizioaren erdia koipea baita (espeziearen arabera aldatzen da, baina anakardoen eta pistatxoen % 46 eta macadamia-intxaurren % 76 artean dago). Ondorioz, kaloria asko ematen dizkigute, 100 g-ko 500 kcal baino gehiago (gaztainak izan ezik, 170 kcal besterik ez baititu). Dauzkaten gantz-azido monoasegabeen artean azido oleikoa (oliba olioa bere osaeran daraman bera) eta linoleikoa (omega 6) daude, eta poliasegabeen artean, omega 3 direlakoen familiako azido alfalinolenikoa (ALA) nabarmentzen da. Hau da, bai, kaloria asko ditu, baina kaloria horiek mantenugai onuragarriz beteta daude, eta, beraz, kopuru txiki batekin energia asko emango dute.

Gizen

Gezurra. Uste faltsua da fruitu lehorrak oso koipetsuak eta oso kalorikoak direnez gizendu egiten direla. Hala ere, froga askok frogatzen dute haien kontsumoa ez dela loditasun-arrisku handiagoarekin lotzen (betiere, egunean 25-30 g jatea gomendatzen da). Are gehiago, lan batzuen arabera, kiloak galtzen lagun dezakete.

European Journal Nutrition-en argitaratu zen ikerketa batek, non bost urtez ia 400.000 europarren jarraipena egin baitzen, ondorio hau atera zuen: fruitu lehorrak jateak ez du pisua handitzen. Minbiziari Aurre Egiteko Nazioarteko Ikerketa Agentziaren eskutik, azterlan horrek argitu zituen horren arrazoiak. Lehena, asetze-efektua: denbora luzeagoan urdail-sentsazioa betetzen duten elikagaiak dira, eta, hala, ez da mokokada egiten. Baina, gainera, kaloria guztiak ez dira berdinak, eta uste da fruitu lehorrenak ez direla guztiz xurgatzen hestean (zuntz disolbaezin ugari dutelako edo guztiz murtxikatzen ez ditugulako). Azkenik, landare-jatorriko koipeak termogenoagoak dira (bero-erreakzio bat eragiten dute gorputzean, eta horrek metabolismo basala areagotzen du), eta, ondorioz, organismoak koipe gehiago erre behar du. Eta horrek azaltzen du pisua galtzea.

Fruitu lehorrak oso alergenikoak dira

Egia. Fruitu lehorrekiko alergia da ohikoena. Immunologia Klinikoaren, Alergologiaren eta Asma Pediatrikoaren Espainiako Elkartearen arabera (Seicap), biztanleen %0,05 eta %4,9 artean dago, eremu geografikoaren eta fruituaren arabera. Sintomak aldez aurreko sentsibilizazioaren, adinaren, bestelako alergien edo alergenoaren aurreko esposizioaren arabera aldatzen diren arren, batzuetan erreakzio oso larriak eta larriak izaten dira, eta normalean asma duten pazienteei lotuta egoten dira. Alergia horrek erreaktibotasun gurutzatua izaten du, hau da, horietako bati baino gehiagori alergia izaten zaio.

• Almendra garrapiñatuek naturalek baino kaloria gutxiago dituzte

Egia. Almendra garrapiñatuek (karamelu-estaldura eransten zaienek) beren berezko bertsioak baino kaloria gutxiago dituzte (% 520). Garrapiñatuek kaloria gutxiago dituzte naturalek baino, prozesatzean gantzaren zati bat azukrez ordezten baita, eta azukreak kaloria gutxiago ditu gramo bakoitzeko: gramo batek 9 kcal eta azukre batek 4 kcal ditu. Baina horrek ez du esan nahi osasungarriak direnik, eragin gluzemikoa handiagoa baita garrapiñatuetan (hau da, azukrea odolean altxatzeko azkartasuna). Gainera, asetasunarekin zerikusia duten hormonak desdoitzen dituzte, eta, ondorioz, asetasuna gutxitu eta gehiago irensten da.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

frutos secos-eu

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak