Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruitu lehorren alergia: bost elikadura-aukera

Elikagai batzuek fruitu lehorren antzeko onurak dituzte eta, horregatik, aukera interesgarria dira alergiak eta intolerantziak daudenean

Img alergia frutos secos listp Irudia: Iain Buchanan

Fruitu lehorrak osasuniturri dira. Proteina, mineral, bitamina, gantz asegabe eta zuntz ugari. Elikagai egokiak dira, eta onura ugari dituzte organismoarentzat. Hala ere, denek ez dituzte jan behar, elikagai horiek alergiak eta intolerantziak eragiten baitituzte. Erreportaje honek fruitu lehorren onura nagusiak azaltzen ditu, eta elikadura-alternatibak proposatzen ditu jan ezin dutenentzat: landareak, lekaleak, arrain urdina, zerealak eta oliba-olioa.

Img alergia frutos secos
Irudia: Iain Buchanan

Fruitu lehorren bost elikadura-aukera

Fruitu lehorrak elikagai osatuenetakoa eta osasungarrienetakoak dira, baina baita elikagaien alergiak eta intolerantziak ere. Elikadura Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziaren arabera (AESAN), helduen %2k eta haurren %6k alergia motaren bat dute, eta horri intolerantziak gehitzen zaizkio, horien eragina are handiagoa baita. Espainian, prebalentzia %89 da almendrarentzat, %80 kakahuetearentzat, %75 hurrarentzat, %40 intxaurrarentzat eta %30 pinaziarentzat. Kasurik gehienetan, intolerantzia izaten da. Beren propietateak ezagutzen dituztenek, baina ezin dituzte jan, galdera erraza da: nola lortu etekin guztiak kontsumitu gabe? Erantzuna pozgarria da: elikagai gozo horien nutriente berberak ematen dituzten elikadura-aukerak daude. Honako hauek dira:

  1. Landareak. Talde honetan barazkiak, barazkiak eta frutak sartzen dira. Zuntz asko duten elikagaiak dira, herdoilaren aurkakoak, fitonutrienteak, fitoestrogenoak, bitaminak eta mineralak. Etengabe kontsumitzeak asko murrizten du gaixotasun kardiobaskularrak, diabetes edo garuneko iktusa izateko arriskua. Hosto berdeko begetalak (espinakak, errukula, zerbak eta letxugak) hautagai bikainak dira. Azenarioa, ahabiak, fruitu gorriak, tomateak, tipula, laranjak, sagarrak eta bananak, besteak beste. Gomendagarria da gordinik zein prestatuta prestatzea eta hainbat motatako begetalak nahastea: horrela, nutrienteak hartzea askotarikoa, erakargarria eta ikusmenerako erakargarriagoa izango da. Antioxidatzaileak, bitaminak eta mineralak edukitzeagatik, fruitu lehorrek aukera ona dute.

  2. Lekaleak. Landare-proteinen iturri dira, eta egokiak dira edozein dietarako. Lekaleek mineral garrantzitsuak dituzte: burdina, magnesioa, kaltzioa, zinka eta fosforoa, E bitamina eta B multzoko bitaminak. Zuntz eta karbohidrato motela ere ematen dute. Asetzeko gaitasuna dute eta ia ez dute koiperik. Gantz kantitatea %3koa da eta gantz begetalak dira, odoleko kolesterol maila hobetzen laguntzen dutenak, fruitu lehorretan bezala.

  3. Arrain urdina. Omega 3 gantz-azido ugari, E, A eta D bitaminak, eta kaltzioa, iodoa, burdina eta potasioa ditu fruitu lehorrek. Arrain urdinak (sardina, sardinea, izokina, ezpata-arraina, berdela, erreboiloa edo palopila) osasuniturri dira, fruitu lehorrak bezalaxe. Horren onurak dira odoleko kolesterol-mailak arautzea eta gaixotasun kardiobaskularrei aurre hartzea.

  4. Zerealak. Beharrezkoak dira eguneroko dietan. Ale osoek (integralak) zuntza, E bitamina eta azido folikoa, kaltzioa, magnesioa, burdina eta zinka ematen dituzte. Baita xurgapen moteleko karbohidratoak ere, eta horrek energia iraunkorra ematen du. Erregai gisa jarduten dute garunarentzat eta muskuluentzat. Azterketa batzuen arabera, kolesterol-mailak hobeto kontrolatzen dira, osoko zerealak (ogia, arroza edo pasta) hartuz, eta arterioesklerosiari aurrea hartzeko eta azukre-mailak hobeto kontrolatzeko aukera ematen dute. Aukera bikaina fruitu lehorrik jan ezin dutenentzat.

  5. Oliba-olioa. Gantz azido eta antioxidatzaile ugari dituelako gomendatzen da. Azido oleikoa (monoinsaturatua) batez ere ugaria da, eta babes kardiobaskular naturala da.

Fruitu lehorrak: onura nagusiak

Fruitu lehorrak elikagai handi bat dira. Gantz monosaturatugabeak eta poliinsaturatuak nabarmentzen dira, kolesterol LDL (edo txarra) eta lipidoak odolean gutxitzen laguntzen dutenak. Fruitu lehor gehienek proteina, zuntz eta gantz azidoen antzeko osaera dute. Horietako bakoitzak, ordea, bitamina eta mineral kopuru jakin bat du, eta horiek bakarrak dira. Besteak beste, osagai hauek ditu:

  • E bitamina. Gainontzekoen gainetik nabarmentzen da, eta horri herdoilaren aurkako propietateak ematen zaizkio. Horrela, erradikal libreek zelula osasuntsuei eraso egitea saihestuko litzateke.
  • Azido folikoa. Azpimarratzeko beste osagai bat da; izan ere, ikerketa batzuek gaixotasun kardiobaskularrak izateko arrisku txikiagoa dute eta haurdunaldian fetua behar bezala eratzen laguntzen dute.
  • Zuntza, digestio-sistemak ondo funtziona dezan beharrezkoa.
  • Magnesioa, oso mineral aipagarria, muskulu-sistemaren funtzionamendu egokian parte hartzeagatik eta presio arteriala hobeto kontrolatzeagatik.
  • Esterol begetalak, odoleko kolesterol-kontzentrazioak murrizteko gai direnak.

Fruitu lehorrak: Alergia ala intolerantzia?

Alergiaren eta intolerantziaren arteko aldea gorputzaren erantzunean datza, ezagutzen ez duen elikagai baten sarreraren aurrean.

  • Intolerantzian, organismoak ez du behar bezala bereganatzen elikagaia edo haren osagaiak, baina ez du sistema immunerik hartzen. Hau da, sintomak sortzen dira, adibidez, digestio-ondoeza, goragalea edo sabeleko mina, gorputzak elikagaiak digeritu arte.
  • Elikadura-alergian, berriz, organismoaren erantzun immunea dago, eta sintomak handiagoak dira: larruazala urtikaria, gorritzea, ezpainak puztuta, begiak handituta, gorakoak, kolikoak, eztarriko azkura, eta, kasurik larrienetan, asma edo erreakzio anafilaktikoa.

Alergiak saihesteko tratamendu bakarra eragilea erabat ezabatzea da; kasu horretan, ez da fruitu lehorrik kontsumitu behar. Hala ere, elikagai ugari daude, era batera edo bestera fruitu lehorrak dituztenak. Batzuetan “ezkutatuta” egon daitezke, eta, beraz, kontsumitzaile alergikoak arreta handiagoa jarri behar du. Ohikoa da postreetan, tartetan, opil industrialetan, turroietan, polboroietan, hanburgesa-ogietan, gisatuetan edo ogietan egotea. Horregatik, funtsezkoa da elikagaien etiketak ondo irakurtzea, legez fruitu lehorrak bertan agertu behar baitira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak