Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruktosa gehiegi duten dietak

Argaltzeko dieta batean, fruktosaz gozatutako elikagaiak almidoi aberatsak baino kaltegarriagoak izan litezke, beste azterketa baten arabera.
Egilea: EROSKI Consumer 2007-ko abenduak 18

Fruktosa frutaren azukrea da, eta elikagaien industriako gozagarri ohikoenetako bat. Gozogintzako produktuetan, elikagai prozesatuetan, azukre arruntean, frutetan eta edari freskagarri azukredunetan egoten da. Oraindik oso argi ez dagoen arren osagai horrek zer ondorio dituen organismoan fruta janez gero, AEBetako ikerketa batek dio fruktosaz prozesatutako elikagaiak (batez ere edariak) askoz ere arriskutsuagoak izan daitezkeela argaltzeko dietetan mugatu izan diren beste batzuk baino, hala nola almidoia duten produktuak.

ImgImagen: Lars Jensen Argaltzeko dietetan, nutrizionista asko egon daitezke itxuraz baino arrisku gutxiago duten produktuak mugatzen. Floridako Unibertsitatean (AEB) egin berri den eta ‘European Journal of Nutrition’ aldizkarian argitaratu den azterlan bateko ikertzaileek ateratako ondorioetako bat da. Lanaren arabera, elikadurako profesionalek, dieta bat planifikatzerakoan, fruktosa-kantitateak mugatu beharko lituzkete, almidoi askoko produktuen kontsumoa mugatu beharrean (ogia, arroza edo patatak).

Ikertzaileek fruktosari eta obesitateari buruzko hainbat azterketa aztertu zituzten azterketa egiteko. «Froga askok frogatzen dute almidoian oinarritutako elikagaiek ez dakartela azukrez egindako dieta batek eragin dezakeen pisu-handitzea», dio Richard Jonsonek, ikerketaren egile nagusiak eta Floridako Unibertsitateko irakasleak. Gaineratu du, gainera, ogiak, patatek edo arrozak «eragin askoz txikiagoa dutela sindrome metabolikoaren garapenean», intsulinarekiko erresistentziari lotutako ezaugarri klinikoen multzoa, eta beti lotu izan direla kaloria, gantz eta karbohidrato ugariko dietekin.

Ikertzaileek ez dute izan nahi ez kategorikoak ez zorrotzak, baina Johnson-ek dio "almidoi aberatseko elikagaiak nahiko seguruak izan litezke fruktosan aberatsak direnekin alderatuta". Esaten du badakitela «fruktosa ez dela obesitatearen izurritearen kausa bakarra», baina, hala ere, obesitateak badu ahalmena beste elikagai batzuek baino errazago eragiteko sindrome metabolikoa.

Osagai arriskutsua

Gaur egungo dieta gehienak, karbohidrato gutxikoak barne, gluzemia-indizean oinarritzen dira; indize horrek neurtzen du elikagaiek nola eragiten dieten odoleko azukre-mailari. Janarien hidratoak glukosa bihurtzen dira irentsi ondoren. Beraz, argaltzeko dietetan elikagai aberatsak mugatzera ohitzen da.

Kontua da, antza denez, fruktosa dela azukrearen osagai arriskutsuena (azukre arrunta edo sakarosa fruktosa eta glukosaz osatua dago). Beren ohiko kontsumoak azido urikoaren ekoizpena areagotzen duela azaltzen dute. Hazkunde horrek blokeatu egin dezake intsulinak zelulek energia sortzeko azukrea eta beste mantenugaiak erabili eta metatzeko mekanismoak erregulatzeko duen gaitasuna, eta obesitatea, sindrome metabolikoa eta 2. motako diabetesa eragin ditzake. Horixe dio Jk.' Robert Cade, Floridako Unibertsitateko Medikuntza Eskolako nefrologiako irakaslea eta ikerketako parte-hartzailea. Ikertzaileek azido urikoaren mailak intsulinan duen eragina zehaztu zuten 2005eko azterketa batean.

Emaitzen ondoren, beraz, ikertzaileek elikagaien fruktosa-indize bat sortzea gomendatzen dute, baita osagai horren mugak kontuan hartzen dituzten dieta berriak ere. Beste azterketa batzuek erakutsi zuten azukre gutxiko dieten jarraipenak murriztu egin dezakeela diabetesaren eta gaixotasun kardiobaskularren arriskua. Johnson-en arabera, efektua gertatzen da, nahita ez bada ere, fruktosaren kontsumoa mugatu egiten delako, azukre-kontsumoa mugatuz.

Frutaren azukrea

fruktosaren mugan oinarritutako dieta berriak gomendatzen dituzte ikertzaileek

Freskagarriez gain, fruktosa batez ere gozogintzako produktuetan, elikagai prozesatuetan, mahaiko azukreetan, elikagai prozesatuetan, arto-xarabean (gozagarria) eta frutetan egoten da. Hain zuzen ere, frutek dute kontraesan handiena, dietetan gehien gomendatu izan den elikagaietako bat baita.

Badirudi dena, beti bezala, moderazioarekin amaitzen dela. Izan ere, ikertzaileek ez dituzte bereizi ez elikagai-motak ez fruktosa-motak. Haien arabera, sagar baten fruktosa beste elikagai kalorikoago batena bezain problematikoa izan daiteke. Fruta askoz elikagarriagoa da eta azukre gutxiago du, baina denbora gutxian sagar asko jatea kaltegarria izan liteke.

Agian fruktosa irensteko moduan egongo litzateke gakoa, edo modu likidoan edo solidoan. Alde horretatik, Juan Carlos Laguna Bartzelonako Unibertsitateko Farmazia Fakultateko Farmakologiako katedraduna izan zen urte hasieran. Osagai horrek loditasunaren garapenean duen eraginari buruzko ikerketa baten emaitzen ondoren, esan zuen zenbait gizakitan egindako azterketa epidemiologikoek erakusten dutela fruktosa kaltegarriagoa dela likido gisa hartzen denean. «Janari-frutaren ordez zuku bat ez jartzeko gomendioak ematen ari dira, naturala izan arren», zioen. Haren arabera, fruta modu solidoan jaten denean zuntz kantitate handia ere irensten da, eta zuntz horrek «asko modulatzen du osagaien xurgapena, eta elikagaiak hobeto metabolizatzen laguntzen du».

Fruktosa eta ordena metabolikoa

Fruktosa 70eko hamarkadatik aurrera freskagarriak gozatzeko erabiltzen da Estatu Batuetan eta Europar Batasunean. Lagunaren arabera, fruktosa edarietan erabili ohi da obesitate-epidemiarekin batera. Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) aurreikusten du 2015erako 2.300 milioi helduk gehiegizko pisua izango dutela, eta 700 milioi baino gehiagok obesitatea.

Fruktosa duten produktuak ugaritzearen eta obesitatea areagotzearen arteko kointzidentzia horren ondorioz, hainbat azterketa egin dira, bien artean erlazio efekturik badagoen ikusteko. Juan Carlos Lagunaren urte hasierako azterketa AEBetako ikerketaren antzeko ondorioetara iritsi zen. Arratoietan egindako lan horren emaitzek erakutsi zuten fruktosa gehiegi edateak gizendu eta organismoaren doitze energetikoa hondatzen duela (organismoaren elikadura-beharrak kontrolatzen dituzten mekanismo fisiologikoak). Kasu horretan, lana edari freskagarri gozatuetatik eratorritako fruktosan oinarritu zen, hau da, osagai horren forma likidoan. Emaitzen arabera, egunean bi litro edari gozo baino gehiago hartzeak ordena metabolikoa aldatzen du.

Lagunaren arabera, eta emaitzak oraindik pertsonengana zuzenean estrapola ezin daitezkeen arren, emaitza horiek "bat datoz gizakien azterketa epidemiologikoekin". Lan horiek adierazten dute ezen, kontsumitutako energia berdina izanik, modu likidoan hartutako fruktosak organismoaren energia konpentsazioko sistema hondatzeko gaitasuna duela, energia gehiegi irensten laguntzen duela eta haren erabilera zailtzen duela.

Baina kopurua da gakoa. Urmaelaren aburuz, edozein azukre neurriz gain hartuz gero, organismoak erretzen ez duen gehiegizko energia sortzen da, eta hori ari da gertatzen gaur egungo gizartean. Hala ere, lan horri esker egiaztatu ahal izan da energia kantitate bera irentsiz gero, aldaketa metabolikoa askoz nabarmenagoa dela energia hori fruktosa likido moduan hartu denean. Izan ere, baliteke norbaitek egunean 20 fruta-zuku natural prestatzea, baina ez da hain zaila bi litrora iristea azukredun edozein edari freskagarrirekin. Aintzirak dioenez, «gehiegi kontsumitzeko arriskua freskagarrietan eta ontziratutako zukuetan egongo litzateke batez ere».