Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruktosarekiko intolerantzia, frutarik gabeko dieta?

Fruktosa elikagai ugaritan agertzen da, frutetatik hasi eta lekaleraino edo light produktuetara, eta karbohidrato horren intolerantzia nozitzen dutenentzat erronka dietetikoa planteatzen du

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2016ko maiatzaren 09a
img_intolerancia fructosa listg Irudia: zharate1

Fruktosa karbohidrato bat da, frutetan modu naturalean aurkitzen den azukre mota bat. Hala ere, uste baino elikagai eta produktu gehiago dago: eztia, light produktuak edo lekale batzuk. Egoera horrek asko mugatzen ditu fruktosarekiko intolerantzia duten edo malabsortzioa jasaten duten pertsonen aukera dietetikoak; izan ere, beste edozein pertsonak ohiko kontsumoa izango lukeenez, erreakzio gogaikarriak sortzen ditu, adibidez, sabeleko mina, gasak edo beherakoa. Zer egin fruktosarekiko intolerantzia izanez gero? Badu tratamendurik? Erabat errotik atera behar al dira frutak eta hura daukaten gainerako elikagaiak? Hurrengo artikuluak gai horiek eta beste batzuk jorratzen ditu.

Img intolerancia fructosa
Irudia: zharate 1
Img yogur frutas casero
Irudia: stitchik

Elikagaien osagai batzuen kontrako erreakzio ezberdinak (glutena eta laktosa, adibidez), karbohidratoekiko intolerantziak dira ohikoenetako bat. Intolerantzia horien sintomak abdomeneko mina eta gasak eta beherakoa dira, fruktosa irentsi ondoren agertzen dira, eta mantenugai hori ez da behar bezala xurgatzen, berdin dio digestioa egiten duten entzima digestiboak falta direlako edo xurgatzeko mekanismoaren akatsak daudelako. Malabsortzioa edo fruktosarekiko intolerantzia gertatzen bada, monosakarido horren heste-xurgapenaren akats batek organismoak karbohidrato hori behar bezala prozesatzea eragozten du.

Askotan, fruktosarekiko intolerantziaren diagnostikoa hidrogeno-testaren bidez egiten da (breathtest), ekoitzitako hidrogenoa neurtzen duena eta hidrogenoaren kantitate jakin bat hartu ondoren hatsak kentzen duena. Nutrizio arloko aditu baten diagnostiko medikoa eta aholkularitza funtsezkoa da, ez bakarrik dieta egokia egiteko, ez eta hainbat gaitz nahasteko ere; adibidez, malabsortzioa fruktosarekiko, gibelean eta giltzurrunetan fruktosa, goragalea, goragalea eta sabelaldeko mina sortzen dituen gaixotasun metaboliko bat.

Fruktosa, uste denaren dietan gehiago

Img miel bebe
Irudia: natika

Fruktosa, batez ere, fruta, barazkiak eta lekaleak bezalako elikagaietan agertzen da. Fruktosa ugariko beste elikagai bat daeztia. Mahaiko azukrea (edo sakarosa)fruktosa ere badu, fruktosa-molekula batek eta glukosa-molekula batek osatzen baitute.

Hala ere, zenbait ikerketak erakutsi dutenez, fruktosarekin batera glukosa dagoenean, xurgapena hobetu egiten da. Beraz, gaur egungo gomendioa gehiegizko fruktosa saihestea da, hau da, fruktosa-edukia glukosa-edukia baino handiagoa duten elikagai guztiak saihestea, fruktosa eta glukosa kantitate bera duten elikagaien kontsumoa sustatzea. Fruktosa ugari duten elikagaiak hobeto xurgatzeko glukosa erabiltzea ere gomendatzen da, fruktosarekiko intolerantzia duten pertsona gehienek azukrea neurriz asimilatzen baitute.

Gaur egun, elikagai batzuetan zapore gozoa lortzeko erabiltzen da fruktosa, eta, beraz, beti begiratu behar da produktuen etiketa, fruktosarik ez dutela ziur egoteko. Gainera, gaur egun, fruktosa aberatsa duen arto-xarabea da gehien erabiltzen den edulkoratzaileetako bat. Osagai hori oso maiz erabiltzen da edari eta elikagaiei zapore gozoa emateko eta artoaren prozesatze industrialetik lortzen da.

Sorbitola ere fruktosa xurgatzeari uko egiten dio, eta fruktosaren absortzioa hobetzeko sorbitolezko iturri dietetikoak saihestea gomendatzen da. Sorbitola fruta eta barazki batzuetan modu naturalean dagoen polialalkohol bat da, nahiz eta gaur egun light edo azukrerik gabeko elikagaiek ematen dioten kontsumo handiena, elikagai mota horretan eztitzaile artifizial gisa erabiltzen baita (E-420).

Fruktosa bidez kontrolatutako dieta

Img cereales desayuno uso 01
Irudia: Shaith79

Fruktosan kontrolaturiko dietaren helburu nagusia da intolerantzia-mota horri lotutako sintoma guztiak saihestea, eta, aldi berean, oreka dietetiko maximoa lortzea. Hala ere, garrantzitsua da gogoraraztea elikagai mota horrek oinarrizkoak, beharrezkoak eta osasungarriak diren elikagaiak hartzen dituela, hala nola fruta eta barazkiak, eta, ondorioz, dieta urria izateko arriskua dago, batez ere, C bitaminan eta zuntzean. Elikagaiak (edo elikagai-taldeak) kendu aurretik edo beste aldaketa batzuk egin aurretik, funtsezkoa da dietista-nutrizionista bati galdetzea, elikaduraren oreka ziurtatzeko.

Beste kontu interesgarri bat da fruktosan kontrolatutako dieta batek ez duela beti fruktosarik gabeko dieta esan nahi. Fruktosa gehiegi erabiltzea saihestu behar da, hau da, sintomek sortzen duten kopurua eta pertsona bakoitzaren araberakoa. Fruktosa kantitate txikiak ondo xurga daitezke edo jasan daitezke, irensteari lotutako sintomarik egon gabe. Horrek esan nahi du dieta zuzen egin behar dela fruktosarekiko tolerantzia indibidualaren maila ezagutzeko, hau da, pertsona bakoitzak sintomarik gabe onartzen duen fruktosa-kantitatea.

Normalean, dieta zorrotza egiten da sintomak desagerrarazteko. Hori lortu ondoren, fruktosa ugariko elikagai-kantitate txikiak pixkanaka sartzen dira pixkanaka, banakako tolerantzia ezagutu arte. Fruktosa duten elikagaiak pixkanaka sartzeko prozesu horretan, neurriz hastea gomendatzen da, fruktosaz aberatsak diren elikagaiak janari berean ez nahastea. Egunero elikagai bat bakarrik probatzea da asmoa, dietan zer produktu eta zenbat kantitate sar daitezkeen bereizteko metodo bat. Irenstearen eta sintoma-kontrolaren eguneroko erregistroak lagungarri izan daitezke hainbat elikagairen tolerantzia ezartzeko.

Fruktosa eta sorbitolean dieta kontrolatua egiteko gomendio dietetikoak

Intolerantzia horri lotutako sintomak ez izateko, saihestu egin behar dira fruktosa eta sorbitola iturri dietetikoak. Horretarako, lehen esan dugun bezala, hasieran dieta zorrotza egiten da -fruktosarik eta sorbitolarik gabea -, eta elikagaiek dituzten elikagaiak pixkanaka itzultzen dira, bakoitzaren tolerantzia jakin arte. Oso garrantzitsua da elikagai hauen kontsumoa kontrolatzea:

  • Fruta, fruktosa gehien duen elikagaia baita. Sagarra, udarea, mangoa, sandia, meloia, papoia, pikua, pikuak, mahatsa, granada eta gereziak, adibidez, fruktosa/sorbitol karga handiagoa dute.
  • Barazkiak dira fruktosa elikagai iturri, baina edukia ez da frutarena bezain handia. Barazkiek, porruek, porruek eta tomateek gainerako barazkiak baino dezente gehiago dituzte.
  • Lekaleek, garbantzuek, dilistek eta ilarrek fruktosa kantitate handiak dituzte, eta, beraz, tolerantzia ebaluatu egin behar da, nahiz eta oro har ondo toleratu, kantitate txikietan.
  • Azukreak eta eztitzaileak. Azukrea, neurriz, onargarria da. Eztitzaileak saihestu behar dira, hala nola fruktosa, sorbitola edo fruktosaz aberatsa den arto-xarabea, eta ongi irakurri elikagai gozo eta prozesatuen etiketa.

Aldi berean, fruktosarekiko intolerantzia duten pertsonei eragiten ez dieten elikagaiak honako hauek dira:

  • Esnekiak. Esneak, jogurtak eta gaztak ez dute fruktosa ezta sorbitolik ere; beraz, arazorik gabe kontsumi daitezke. Beharrezkoa da esnekien etiketatzea ondo ikustea, fruktosa gozagarri izan baitezakete.
  • Haragia, arraina, arrautzak eta deribatuak. Berez, ez dute berez fruktosarik. Hala ere, proteina-prozesatuen etiketak aztertu behar dira (hestebeteak edo haragi prozesatuak, adibidez); izan ere, batzuetan, fruktosa-kantitateak izan ditzakete.
  • Zerealak eta fekulak. Patata, zerealak, arroza, artoa, artoa eta beste batzuk ez dute fruktosarik.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak