Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruta eta azukrearekiko arrazoirik gabeko gorrotoa

Fruta osoak berez daukan azukrea ez da osasunarentzat arazo

img_injustificado odio fruta hd

Gaur egun, azukreaz eta horrek osasunean dituen eraginez kontzientzia handiko unea da. Zalantzarik gabe, hori aurrerapen handia izan da nutrizioaren ikuspegitik; izan ere, denbora askoan, mezua “gantzak” ziren kaltegarriei buruzkoa izan zen, eta hori guztia justifikatu gabe. Orain, arreta handiagoa ematen zaio azukreari, elikagaietan duen presentziari eta pertsonen osasun-egoeran duen eraginari. Hala ere,azukrea zalantzan jartze horren barruan, produktu askok justifikatu gabeko kritika jaso dute. Frutekin gertatzen da hori., ondoren azaltzen den bezala.

Irudia: stetsik

Azukrea (librea), gaixotasunen arrisku-faktore gisa

Duela zenbait hamarkadatik badakigu azukreak eragina duela osasunean. Izan ere, zenbait gaixotasun agertzea aurreikusten duen faktore dietetikoetako bat da: txantxarra, gehiegizko pisua, obesitatea eta ondorio metaboliko elkartuak.

Azukrearen eraginaz hitz egiten denean, azukre libreari egiten dio erreferentzia beti, sekula ez elikagaietan jatorrizko eran dagoenari. Osasun publikoan duen eraginaren barruan, azpimarratzekoa da edari azukretsuek sortzen dutena.

Azukre askea, erantsia eta intrintsekoa, zein da aldea?

Azukre askea, azukre erantsia eta azukre intrintsekoa nahasten dira oraindik, eta, ondoren, azukre mota horiek zertan bereizten diren argitzeko definitzen dira.

  • Berezko azukrea. Oraindik matrizea kontserbatzen duten elikagaietan dagoen azukrea da, adibidez, laranja baten edo leka berde baten barruan dagoena. Ez du arazorik osasunarentzat, fruta eta barazkiak jatea oso osasungarria baita. Azukre intrintsekoa ez da azukre libretzat hartzen.
  • Azukre erantsia. Azukre hori aparte gehitzen zaio lehen zuen elikagai bati. Adibidez, opilak, galletak, gozoak, postreak, jaki prestatuak edo freskagarriak. Erantsitako azukre oro librea da.
  • Azukre librea. Gaizki-ulertu gehien eragiten dituen terminoa da. Elikagaiaren barruan disolbatuta dago, eta bi jatorri izan ditzake:

    • Azukre libre erantsia.
    • Elikagaiaren jatorrizko azukre librea. Jatorrian (laranja) zegoen elikagaian, baina askatu egin da. Hori gertatzen da, adibidez, fruta zukutatzen edo likidotzen denean. Kasu horrek sortzen ditu hainbeste nahasketa, zuku batek azukre librea baitu, baina ez azukre erantsirik. Izan ere, zukuei ezin zaie azukrerik gehitu.

Zukuak eta frutak eta barazkiak ezin dira inoiz zaku berean sartu. Fruta eta barazkiek azukreak berez dituztenez osaeran, ez ditu elikagai multzo bihurtzen. Alderantziz, gaixotasunak prebenitzeko faktore bat da kontsumoa, eta, gaur egun, sustatu beharreko talde nagusietako bat da. Lehentasuna eta estrategia globala da fruta eta barazkiak hartzea sustatzea. Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) dokumentuan argi eta garbi azaltzen da hori, eta, horren arabera, azukre librea murrizteko gomendioak ez dira fruta eta barazkietan aipatzen.

Fruta eta zukua ez nahastu

Fruta eta barazkiez hitz egitean, fruta eta barazki freskoak eta osoak aipatzen dira; egun batean fruta eta barazkiak izan ziren azpiproduktuak ez dira sartzen, azukrea erremolatxatik bezala, eta hori ez da erremolatxa freskoaren kontsumoarekin parekagarria.

Zer ez dira fruta edo barazkiak?

  • Marmeladak
  • Konpotak
  • Izozkiak
  • Irabiakiak
  • Likidotuak
  • Kontzentratuak
  • Pureak
  • Zukuak

OMEren posizionamendua argi dago: azukre askeak mugatzea gomendatzen du, eta horrek fruta-zukuak ere aipatzen ditu. Bai, berdin dio zukua etxekoa bada.

Jakina, elikagai bat osasungarria izatea beste gauza askoren mende dago. Ez da azukre-edukiari erreparatu behar. Baina ezin da injustizia egin elikagai eta barazki gutxiago jateko, elikaduran lehentasuna duten elikagaiak direnean.

Frutak eta berdurak jatea aholkatzen duten pertsonek ikuspegi erredukzionista batetik egiten dute, eta horrek “azukrea daukatela” bakarrik adierazten du. Baina ikerketa zientifikoak ez dira irakurri, eta bermatzen dute fruta eta barazki errazio bakoitzak transmititzen ez dituen gaixotasunak prebenitzen dituela eta, gainera, bizitzak salba ditzakeela.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak