Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruta eta barazki gehiago, edo elikagai osasungaitzak?

Hainbat azterlanen arabera, hobe da elikagai osasungarrien kontsumoa murriztea elikagai osasungarrien kontsumoa areagotzea baino

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2013ko maiatzaren 23a
img_carrito super listg

Giza elikadurako batzorde ia guztiek aholkatzen dute landare-jatorriko elikagaien kontsumoa handitzea, dieta osasungarriagoa izan dadin. Gomendio horien arabera, herritarrek fruta eta barazki gehiago hartzen badituzte, alferrikako elikagaien kontsumoa murriztuko dute. Baina hori horrela da? Elikagai osasungarrien kontsumoa areagotzen duten pertsonek kaloria gutxiago kontsumitzen dute, hain osasungarria ez den janarietatik. Zalantza horretatik, arrazoizkoa, joera berri bat sortzen da dietetikaren alorrean: gomendioak zuzentzea, esplizituki, nutrizio-kalitate eskaseko elikagaiak gutxitzera, elikagai osasungarrien kontsumoa areagotu gabe. Elikagai jakin batzuk gehitzearen eta ordeztearen alde handia azaltzen du artikulu honek, baita dieta osasuntsua sustatzeko estrategia aldatzea ere.

Irudia: Couse-Baker

Elikagaiak aukeratzea: gehitzearen eta ordezkatzearen arteko aldea

Irudia: kanenas.net

American Institute for Cancer Research (AICR) ospetsuak hausnarketa zirraragarria argitaratu zuen 2013ko martxoan Twitter kontuan: “kaloria gutxiago, barazki, fruta edo labore integralak murrizteko. Eskoteloak gantz edo azukre ugariko elikagaien ordez”. Horrela, kalorien kontsumoa murrizteko edo dietaren nutrizio-profila hobetzeko, AICR erakundeak uste du hobe dela “mantenugai gatazkatsuetan” aberatsak diren elikagaiak hartzeari uztea. Elikadura-kalitate eskaseko elikagaiek ematen dizkiguten kaloriak ezabatu ondoren (freskagarriak, opilak, gozoak, izozkiak, aperitibo gaziak, esne-postreak, saltsak, edari alkoholdunak, etab.), frutak, barazkiak, labore integralak, lekaleak edo fruitu lehorrak eransteko unea izango da.

Ez da, nolanahi ere, ikuspegi berria. 2010. urtean, Amerikako Gida Dietetikoen Aholku Batzordeak, Cochrane Lankidetza laguntzarekin, adierazi zuen herritarrek edari azukretsuak “saihestu” beharko zituztela. Saihestu hitza da, orain arte, izaera horretako dokumentu batean egindako gomendiorik sendoena. Hala ere, ez du harritzekoa, edari horiek gaitz kardiobaskularrekin duten lotura argia dela eta. Urte horretan bertan, Cohenek eta kolaboratzaileek izenburu adierazgarria duen ikerketa bat argitaratu zuten Public Health Report aldizkarian: ‘Fruta eta barazki gutxi hartzen duzu, edo gaileta, gozo, aperitibo gazi eta freskagarri gehiegi hartzen dituzu? ‘. Bere lanean ikusi zenez, elikagai ez oso fluidoak erabiliz kaloriak “gehiegi kontsumitzea” baino askoz ere handiagoa zen fruta eta barazkien kontsumo “eskasa”, elikadura-giden gomendioak hartu ondoren. Beraz, ondorioztatu zuten elikagai-politikek murriztu egin beharko luketela gehiegizko kontsumoa (gehiegizko kontsumoa), fruta eta barazki gehiago hartzera bultzatu ordez.

Elikagai osasuntsuak gehitu dietari, osasungarriak ez diren elikagaiak alde batera utzi gabe.

Cohen-en eta kolaboratzaileen ikerketa agertu ondoren argitaratu diren hainbat azterketek ikuspegi hori berresten dute. Izan ere, 2012ko apirilean Tennesseeko Unibertsitateak egindako lan batek ikusi zuenez, fruta eta barazki gehiago hartzea eraginkorra da haurren kontsumoa areagotzeko, baina horrek ez du esan nahi energia gutxiago kontsumitu behar denik, ezta energia-dentsitate handiko elikagai gutxiago ere (adibidez, aperitibo gaziak). Handik bost hilabetera, Houchins eta kolaboratzaileak (Purdueko Unibertsitatea) ohartu ziren gehiegizko pisua edo obesitatea duten helduengan frutak eta barazkiak gehitu egin daitezkeela pisua irabazteari esker; izan ere, kaloriak ez dira konpentsatzen osasungarriak ez diren beste elikagai batzuen kontsumoa murriztearekin.

Talde berak antzeko emaitzak lortu zituen 2012ko azaroan International Journal of Oesesity aldizkarian argitaratutako ikerketa batean. Argitaratu ondoren, zenbait adituk, Reuters agentziak jaso zuen bezala, beren ohiko dietari elikagai osasuntsuak “eransten” dituzten herritarrei transmititzea saihestu behar dela esan zuten; izan ere, horrek pisua irabazi dezake, eta hori ez da gomendagarria. Barbara Rolls Pennsylvaniako Unibertsitateko Nutrizio Zientzietako presidenteak Reuteresi esan zion “bere dietari zerbait gehitzeko esaten badiogu, baliteke pisurik galdu ez izana, eta irabaz dezake, nahiz eta hori frutak eta barazkiak izan”.

Estrategia aldatzea: kalteak irabazien ordez zabaltzea

Irudia: ruffin_ready

Zaragozako Unibertsitatea izan da horri buruzko ebidentziak biltzen azkena. European Journal of Clinical Nutrition aldizkarian argitaratu berri den ikerketa batean, lehen sinatzailea Silvia Bel-Serrat dietista-nutrizionista da, eta egiaztatu da edari azukretsu gutxi hartzea garrantzitsuagoa izango litzatekeela haurren arrisku kardiobaskularra prebenitzeko fruta eta barazki ugariko dieta egitea baino.

Baliteke elikadura osasungarriaren esparruan gaur egun amagandiko edoskitzearen arloan gertatzen dena gertatzea: Europako Batzordeak gaur egun ez du edoskitzearen onurak aipatzen, baizik eta edoskitze artifizialaren balizko arriskuak zehazten ditu. Izan ere, urte askoan amagandiko edoskitzea sustatu egin da, arrakastarik gabe, ondorio onuragarriak aipatuz. Promozio hori bularra ematen ari zen ama kopuru handiagoa ez zela ematen ikusita, bularra ez emateko arriskuak erakusteko kanpainak diseinatu ziren, eta horien arrakasta askoz ere handiagoa da.

Baliteke, beraz, dieta osasungarri baten onurak zerrendatzeari uztea, elikadura-eredu txarren arriskuak erakusten hasteko, Osasunaren Mundu Erakundearen etiketetan “dieta txarrak” bezala. Askotan, “gaizki egiten ez duguna” garrantzitsuagoa da “ongi egiten duguna” baino.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak