Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruta gehiago, zure gorputzak eskertuko dizu

Fruta osoaren eta zukuaren artean alde handia dago, eta, horregatik, zenbait arrazoi daude edateko.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2017ko maiatzaren 03a

Adituek diotenez, zukuak, industrialak edo etxekoak, ezin dira fruta osorik ordezkatu, eta ez dira komeni egunero jateko, ontzi bat baino gehiago bada. Hala ere, biztanleriaren sektore garrantzitsu bati ez zaio mezua iritsi. Eta, jaso duten pertsonetatik, guztiek ez dute argi ikusten. Gaiak polemika, errefusa eta sinesgogortasuna sortzen ditu, Julio Basultto dietista-nutrizionistaren artikulu oso ondo dokumentatua, oso ondo dokumentatua, irakurtzean ikus daitekeen bezala. Hurrengo testuan azaltzen da zergatik den hobe fruta edatea.

Irudia: Lisa A85

Zukuen gorakada osasun-iturri gisa

Azken hamarkadetan, osasun-komunitateak fruta-zukuen ezaugarriak goraipatu ditu. Helburua bitamina asko hartzea zen, modu erraz eta ugarian, eta arrazoitzea, itxuraz gupidagabea: fruta osasuntsua bada, hiru edo lau piezako zukua edan, eta denbora aurrezten da zuritu, moztu eta fruta mastekatzeko.

Elikagaien industriak azkar eta eraginkortasunez erantzun zion mezu honi, milioika litro zuku, nektar eta edari, formatu, ontzi eta diseinu alaiak ekoitzi eta argitaratzeko behar den teknologia aplikatu baitzuen. Familia asko lasaitu egin ziren, haur eta gazteengan fruta “hartzeko” modu horrek onarpen ona izan zuelako. Azken garaiotan, industria-zuku eta zukuek glamurra galdu duten arren, brillo herdoilgaitzezko trikimailu distiratsuak, gaur egungo etxeko sukaldeetan, zukutegietan, litxarretan, eta fruta eta berdurak modu erosoan nahasten dituzte.

Zergatik da hobea jatea baino fruta gehiago jatea?

Gaur egun, zientziaren argitan, fruta eta beula jatearen artean dagoen aldea egiaztatu da. Digestioaren etapa anatomo-fisiologikoak aztertzean, erraz ulertzen da zergatik?

Irudia: Lighthunterra

1. Mastekatzea

Ahoan solidoak egoteak murtxikatze-mugimendu erritmikoak estimulatzen ditu, masailezurrak igo eta jaitsarazteko, eta hortzek, berriz, barailak. Horretarako, elikagaiek elikagaia moztu eta txikitu egiten dute. Horrela, frutaren zati nutritiboak biltzen dituzten zelulosazko mintzak zatikatuta geratzen dira, eta, beraz, errazago digeritzen dira digestio-entzimak. Gainera, mastekatzearen hasierak automatikoki jakinarazten dio garunari elikagaia hartzen hasiko dela; garunaren zentro espezifikoek, berriz, seinaleak emango dizkiete urdailari eta hesteei, digestio-aparatuko funtzionamendu egokirako beharrezkoak diren substantziak bereizteko.

Mastekatzean parte hartzen duten muskuluak eta hortzak maiz erabiltzen ez badira, erraza da hortzoiak eta hortzak ahultzea eta indarra galtzea; izan ere, murtxikatzean lotailu bat estimulatzen da, hortz-piezei barailari eusteko.

Litekeena da baraila-arazo ugari eta ortodontzia arazo ugari izatea gaur egun dentisten kontsultetan; izan ere, neurri handi batean, haur-elikadura handitu egin da, urte hauetan guztietan. Izan ere, azken urteotan, haur-elikadura handitu egin da, janari solidoa irenstean eta ahalik eta gutxien prozesatuta.

2. Listu-jarioa

Ahoan bertan, mugimendu murtxikatzaileekin batera, digestioa hasten da, eta, horretarako, jariaketa proteikoak askatzen dira, hala nola, ptikorina eta listu-muina, guruin parotidek, submasailek eta submasailek igortzen baitituzte. Elikagai solidoa ahoan dagoenez, mastika astiro egiten den bitartean, substantzia bakterizidak ere askatzen dira listutik, eta horiek lagungarriak dira kareoriak eta entzima proteolitikoak lisozima gisa prebenitzeko.

3. Xurgapena

Elikagaiak modu egokian xurga daitezen, funtsezkoa da digestio-aparatuan denbora egokia egotea, eta, horren ondorioz, barruan masa edo ahia sortu behar da, eta, horretarako, modu egokienean, neuro-hormonen mekanismoek erregulatutako uzkurdurak egin behar dira, eta ez oso azkar ez oso motel. Digestio-hodiko hainbat eremutan elikagaiek duten presentzia mekanikoari esker, heste-paretak estaltzen dituzten muki-zelulek sortutako digestio-zukuen kantitate egokiak bereizi egiten dira, eta lubrifikatzaile gisa jokatzen dute epitelioan lesioak eragozteko.

Hori dela eta, hiruzpalau laranjako zukua hartzeak abiadura handiz jariatzen du, milaka urtetan egin duen bezala, organismoari eraginkortasun handiz eta glukosazko glukosazko bat-bateko gailur altuak eta azkarrak ez izateko, organismoari eraginkortasun handiz erantzuten diolako (kantitate txikiagoan). Arrazoi horiengatik guztiengatik, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) sailkatzen ditu fruta (nahiz eta etxean izan) libre bezala zukutuz lortzen diren azukreak, eta fabrikatzaileek, sukaldariek edo kontsumitzaileek elikagaiei erantsitako azukreen talde berean sartzen dituzte.

4. Distentsioa

Heste-paretaren distentsioak, elikagai solidoaren okupazioaren ondorioz, nerbio-bukaera parasinpatikoak ere eragiten ditu, guruinen jariatze-jariatzearen erritmoa handitzen dutenak. Horregatik, fruta jan ordez zukua edatean, ez da eraginkortasunez aktibatuko nerbio-sistema enterikoa.

5. Zuntza

Zukua edo zukua besterik ez denez hartzen, ia zuntz guztia baztertzen da, zenbait bitamina, fitokimiko (horietako batzuk antioxidatzaileak) eta zukugailuan geratuko diren hainbat osagai.

Zuntzak, besteak beste, karbohidratoak jan ondoren, intsulina-ekoizpenaren gorabeherak modulatzen laguntzen du, asetasun-sentsazioa luzatzeaz gain, eta, ondorioz, denbora gehiago behar izaten da gosea berriro izateko. Zuntzak ere libratzen laguntzen du, ura xurgatzen baitu eta gorozkiei trinkotasuna ematen baitie.

Berriz ere edalontzira botatzen badugu mamia, askoz ere zuntz gutxiago galduko da, baina elektrizitatea kontsumitu egingo da. Hala ere, elektrizitatea kontsumitu egingo da. Merezi du?

Elikaduraren zenbait alderditan, adibidez, aurreko ohiturak berreskuratzea ona litzateke. Arropa eta dekorazioan moda vintage itzuli den bezala, fruta jatean, lehenaldi teknologiko bat berreskuratu beharko litzateke.

6. Asetasuna

Zukuak murtxikatzean eta fruta osorik listuan listuan baino leku gutxiago hartzen duenez, ez dira aktibatzen urdailean dauden distentsio-hartzaileak; beraz, garunak ez ditu ongi hautematen hain azkar sartu diren kaloria likidoak. Ondorioz, ez da asetasun-sentsazioa sortzen; hori funtsezkoa da gorputzak jakin dezan beteta dagoela eta ez duela elikagai gehiago hartu behar.

Kaloria likido horiek ez dute ia batere asmatzen organismoa; beraz, gosarian, adibidez, laranja bat jan beharrean, hiruren zukua edaten dute, ase ezean. Energiaren guztizko baturak (kalitate txarreko oktanajeen nahasketa batekin) arrazoizkoa baino handiagoa izan behar du egungo bizi-erritmoarentzat. Aldizkari ospetsu batean argitaratutako lan zientifiko honetan, oso ondo azaltzen dira gertaera horiek, eta ohartarazi dute zukuek eta zukuek duten eragin handia (ekoizleak erantsia duen zuntza eraman arren) haurren obesitatearen epidemian eta arazo hepatiko eta metabolikoetan, horri lotuta egon baitaitezke.

Etxeko esperimentu bat

Hitzek konbentzitzen ez badizute, probatu bihar bertan kafesne bat gosaltzeko eta hiru sagar edo tamaina oneko hiru laranja jateko. Baliteke hori amaitzeko zailtasunak izatea. Hain modu sinplean, egiaztatu eta konbentzitu egin dezake ez dela gauza bera zukua jatea, jan baino hiru pieza fruta gehiago jatea.

Seme-alabarik baduzu, aholku hauek guztiak are garrantzitsuagoak dira: hasi eguna murtxikatzen haurren aurrean, eurek eska dezaten; eta txikiak badira, presta ezazu plater bat frutarekin, dagoeneko moztuta, eurek gogokoen dutena. Hortzoiak eta hortzak sendo eta osasuntsu haziko dira eta barailak sasoian egongo dira. Zorte ona eta murtxikatze ona!

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak