Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruta-gelatina eta haren propietate elikagarriak

Testura leuna eta zapore berriak ditu, eta proteina-dosi ona du, kalitate txikikoa bada ere.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko otsailaren 09a

Historialariek diotenez, egiptoarren garaian gelatinaren antzeko produktuak egiten ziren, eta duela zenbait mende, jaki hori ezinbestekoa zen oturuntza handietan, jaki hutsa baitzen. Gelatina animalia-jatorriko substantzia bat da, eta larruazaletatik, hezurretatik eta beste animalia-ehun batzuetatik ateratzen da.


Gelatinak erakargarriak dira haurrentzat, sendoak eta bigunak direlako eta kolore eta zapore deigarriak dituztelako. Elikagai hori bere horretan hartzen da urarekin birmoldatu ondoren, nahiz eta hainbat prestakin gozo edo gaziren osagai ere izan. Nutrizio-osaerari dagokionez, proteinak (balio biologiko txikikoak badira ere) eta koipe eta kolesterolik eza nabarmentzen dira.

Kalitate txikiko proteinak

Jende asko iristen da helduarora elikagai hori probatu gabe, eta horietako batzuek ez dakite zein den haien osaera. Gelatina animalia-jatorriko substantzia bat da, eta kolagenotik lortzen da. Kolagenoa animalia-larru, hezur eta -ehunen ehun konektiboan ugari den proteina da. Proteinak dira osagai natural ugariena, baina balio biologiko txikikoak dira funtsezko aminoazidorik ez dutelako. Ondorioz, proteina horien kalitatea ez da haragia, arraina, arrautzak edo esnekiak bezain ona.

Hori dela eta, gelatinak ez dira nutrizio-ekarpen handiko elikagaitzat hartu behar, are gehiago merkatuan saltzen diren gehienek azukre erantsi ugari dituztenean, elikagaiari gozoa eta zaporea emateko, berez neutroa baita. Bitaminez gain, zuntza, gai antioxidatzaileak eta mineralak dituzten fruta freskoen nutrizio-edukia ezin da alderatu.

Hainbat errezeta prestatzeko erabili izan diren gelatinek balio kaloriko txikia dute, ez baitute koiperik eta ia ez baitzaio azukrerik gehitzen. Hala ere, barietate berriei, batez ere haurrei zuzendutakoei, azukre ugari eransten zaizkie: azukrea, glukosa edo destrosa, glukosa-xarabea edo fruktosa-xarabea. Azken horiek ohiko bertsioak baino bi aldiz azukre gehiago dute. Horregatik, komeni da produktuen etiketak ondo kontrastatzea, publizitateak arrastaka eraman gabe.

Ohar horien arabera, gozoki-eskaintza gisa erabil daitezke haurrentzat edo mastekatze-arazoak dituztenentzat (adineko pertsonak), zapore handiagoz hidratatzeko modua baita. Noizean behin jatea gomendatzen da, ez dietaren ohiko osagai gisa.

Fruta ordezka dezakete?

Merkatuan askotariko gelatinak daude, fruta-zaporekoak eta imitatzen dituzten koloreak dituztenak, askotariko gehigarriak gehituta. Besteak beste, limoi, laranja, marrubi, mugurdi, kiwi eta banana zaporeko gelatina eros daiteke. Horietako asko A, C eta E bitaminekin aberastuta daude, nahiz eta haien nutrizio-edukia ezin den fruta freskoen pareko izan. Fruta-gelatina zati batek 30 miligramo C bitamina dauka, laranja batek baino hiru aldiz gutxiago.

Gainera, produktuak gehitutako gehiegizko azukreak nutrizio-balioa galtzen du, kaloriak nabarmen handitzen baititu. Gelatinazko zati batek, 40 g gelatina hautsekin eginda, 150 kaloria inguru ditu. Beraz, fruta-zaporeko gelatina ezin da frutaren ordezko egokitzat hartu; izan ere, bitaminez gain, fruta freskoek zuntza, gai antioxidatzaileak eta mineralak dituzte, produktu horiek ez dituztenak.

Gelatinak lortzeko, urarekin nahasten dira grenetina izeneko hauts-elementu bat, substantzia solido bat, koloregabea, zeharrargitsua eta ez oso zaporetsua, uretan irakiten denean kolagenotik ateratzen dena. Uraren ordez esnea, jogurta, krema irabiatuak edo zukuak erabil daitezke, eta, gainera, nahasketari fruta-zatiak gehitu dakizkioke, hala nola laranja-gelatina edo piku freskoena, haien nutrizio-balioa hobetzeko. Hori izan daiteke haurrek fruta eta esneki gehiago modu originalean jateko modua.

Gainera, fruta desberdinak sartzeko aukera ere izan daiteke, haurrak zapore berriak probatzera animatu daitezen. Gelatina lortzeko, nahikoa da hauts-produktua ontzian adierazitako likido kantitatearekin nahastea, lortu nahi diren errazioen arabera. Nahasketa prestatu ondoren, bi ordu inguru itxaron behar da hozkailuan sartu arte. Gelatinak eratzeko gehitzen den likidoari esker, hauek hidrataziorako aukera dira, batez ere haurrentzat eta helduentzat, ur gehien edatea kostatzen baitzaie.

PLATERAK GELATINAREKIN

Gelatinek sukalderako erabilera asko dituzte, postrerako har daitezke edo hainbat plater gozo eta gaziren osagai gisa erabil daitezke. Gozogintzako platerak prestatzeko baldintzarik ez du; besteak beste, tartak, polo-izozkiak, sorbeteak eta moussea. Azken ukitu apaingarria emateko ere balio dute. Ohikoena gelatinazko xaflak erostea da, koloretakoak izan ohi direnak, platera apaintzea bada helburua, edo koloregabeak, errezetaren osagai gisa erabili nahi badira.

Fruta-zukuekin edo irabiakiekin nahasiz gero, lodigarri gisa jokatzen dute, eta gehitzen zaizkien plateren jatorrizko testura aldatzen dute. Neurri txikiagoan, gelatina plater gazietan ere erabiltzen da, pureen osagai gisa, saldak loditzeko, saltsa krematsuagoak lortzeko edo ganbaz eta zainzuriz egindako flanak egiteko. Gelatinarekin egin daitezkeen errezeten artean, barazki-gelatina edo tomate-aparra daude. Prestakin horien guztien abantaila da erraz digeritzen direla.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak