Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fruta hezurdunak: bost aukera oso osasungarri

Fruta hezurdunak usaintsuak eta zaporetsuak dira, eta ur kantitate handiak ematen dituzte, baita azukrea, bitaminak, zuntzak eta mineralak ere.

Frutak osasunerako altxortzat hartzen dira. Ezinbestekoak dira organismoaren ongizaterako, propietate elikagarri bikainei esker. Zuntz, bitamina, antioxidatzaile eta mineral ugarikoak dira, eta kolore, forma eta tamaina askotakoak. Frutak azkar kontsumitzeak organismoa hidratatzen du, bitamina eta mineral ugari eta askotarikoak ematen ditu (C bitamina, E bitamina, kaltzioa, fosforoa edo burdina), digestio-aparatuaren funtzionamendua errazten du, organismoari zuntza ematen dio eta gantz-kantitatea nulua da, gantz asegabeak ematen dituzten fruitu lehor batzuetan izan ezik. Frutak hainbat modutan sailka daitezke, izaeraren, egoeraren edo ezaugarri botanikoen arabera, besteak beste. Erreportaje honetan, fruta hezurdunen propietateak azaltzen dira, eta bost kasu garrantzitsuenak nabarmentzen dira.

Img frutas hueso
Irudia: Alexander De Luca

Fruta hezurdunen propietateak

Fruta hezurdunek, izenak dioen bezala, hezur bat dute barruan. Klima ertainetan hazten dira eta, oro har, udan eta udazkenean heltzen dira. Egokiak dira gordinik jateko, eta konpotak, pastelak edo gozokiak egiteko ere balio dute. Besteak beste arbeletxekoa, melokotoia, arana, nektarina eta paraguaioa nabarmentzen dira. Usaintsuak eta zaporetsuak dira, eta ur ugari dute. Fruta horiek errosazeoen familiakoak dira, eta azukrea, A, C eta E bitaminak, zuntza eta mineralak dituzte.

1. Abrikota

  • Propietateak. Abrikota Asiatik dator. Melokotoiaren antzekoa da, baina txikiagoak dira, eta kolore hori laranjatua dute, tonu gorri batzuekin. Karotenoideak, zuntza, magnesioa, potasioa eta kaltzioa bezalako mineralak eta A eta C bitaminak ditu. Egokia da azala eta ikusmena babesteko, eta haren antioxidatzaileek eragin antikanerigenoa eragiten diote organismoari. Mamia zuntz-testurakoa da, eta irin-trinkotasuna, fruitua zenbat eta helduagoa izan.
  • Erabilerak. Arbeletxekoak fruta fresko gisa jaten dira, baina konpotak edo pastelak egiteko ere erabil daitezke. Bere deribatuen artean, arbeletxeko-orejoiak nabarmentzen dira. Fruitu lehorrak dira hauek, eta fruitu freskotik lortzen dira. Fruitu fresko horretara kentzen da azala, hezurtu eta zatitu egiten da lehortzeko.
  • Nola aukeratu. Zapore gozoa eta freskoa estimatzeko, ondo heldu jatea komeni da. Garapenik onena uda da, baina neguan ere lor daitezke. Hatzarekin estutzean lagako diren kolore arrosa samarreko piezak aukeratu behar dira. Hobe da kaltetutako piezak edo bigunegiak saihestea.
  • Kontserbazioa. Abrikotak hozkailuan gorde behar dira, eta erosi eta 3-4 egunera kontsumitu.

2. Mertxika

  • Propietateak. Melokotoia barietate gehien dituen fruta da: urtero espezie berriak saltzen dira merkatuan. Fruitu-motaren hazkundea klimaren eta labore-motaren araberakoa da, eta horregatik dago barietate hori. Txinan du jatorria, 3.000 urtetik gorako laborantza-hondakinak baitaude han. Oso propietate osasungarriak ditu: ur, zuntz, A, C, B1, B2 eta B6 bitaminak, potasioa, fosforoa, magnesioa, kaltzioa, sufrea, kloroa, manganesoa, kobrea, burdina eta beta karoteno motako antioxidatzaileak.
  • Erabilerak. Postre-fruta fresko gisa, ordu artean edo entsalada-gozagarri gisa jan daitezke. Grillean, frijituta, tartetan, izozkietan edo souffleetan ere egin daitezke. Konpota eta marmeladetarako balio dute, eta, gainera, plater gaziekin konbinatzen dira, besteak beste, haragia laguntzeko.
  • Nola aukeratu. Itxura ona duten piezak aukeratu behar dira, hatzarekin estutzean pixka bat uzten dituztenak. Aldiz, mertxikak ez dira orban berdeekin (heltze-falta adierazten dute), kolpeekin edo helduegiak.
  • Kontserbazioa. Melokotoientzako garairik onena ekainean, uztailean eta abuztuan izaten da. Hozkailutik kanpo gorde behar dira berdeak badaude, eta hozkailuan helduago badaude, ez jarri batzuk besteen gainean eta, ahal bada, ez izoztu.

3. Aranak

  • Propietateak. Persia, Anatolia eta Kaukason du jatorria aranak, eta erraz hazten den fruitua da, oso ondo jasaten baititu tenperatura baxuak. Konposizioan ur kantitate handia du (% 80 inguru), baita zuntza, A, C B1, B2 eta E bitaminak eta potasioa, magnesioa, fosforoa, kaltzioa, burdina eta sufrea ere.
  • Erabilerak. Kontsumo-garairik onena apiriletik irailera bitartekoa da. Freskoak, lehorrak, konpotan edo konfituran har daitezke, eta era guztietako haragiei laguntzeko. Aranekin egindako errezeta asko daude ongailu gisa. Indioilarra, oilaskoa edo txerrikia dira horietako batzuk. Freskoak postre onak izan daitezke. Beste aukera bat da erditik irekitzea, hezurra ateratzea eta hainbat modutan prestatzea. Egokiak dira tartetarako, musetarako eta gozogintzarako, oro har.
  • Nola aukeratu. Horiek erostean, kontuan hartu behar da orban marroirik ez dutela eta ez daudela zimurtuta, gehiegizko heltzearen seinale baita.
  • Kontserbazioa. Kontserbatzeko, hozkailutik kanpo utzi behar dira oraindik berde samar badaude, edo hozkailuaren barruan, bere puntuan badaude. Ez dira pilatu behar, eta hiruzpalau egun iraun dezakete.

4. Nektarina

  • Ezaugarriak. Nektarina ez da melokotoiaren eta aranaren arteko gurutzaketa. Melokotoiaren berezko aldaera bat da, hau da, gizakiaren esku-hartzerik gabe sortua. Kanpoko azaleko melokotoia leunagoa eta distiratsuagoa da, eta tamainakoa, txikiagoak baitira.
  • Propietateak. Nektarina hitza nektarretik dator, eta fruituak zapore bizi eta zaporetsua du. Burdina, magnesioa, fosforoa eta potasioa, zuntza eta A, B1, B2, B5, E eta C bitaminak bezalako mineraletan aberatsa da. Sodio gutxi duenez, fruitu hori oso onuragarria da hipertentsioari edo likidoen atxikipenari aurre egiteko.
  • Erabilerak. Freskoak eta kontserbak, marmeladak, konfiturak eta jaleak egiteko erabil daitezke. Askotan, postreetarako, tartetarako, pasteletarako eta izozkietarako osagaietako batzuk dira.
  • Kontserbazioa. Helduta badaude hozkailuan gorde behar dira, edo, heltzerik ez badute, giro-tenperaturan.

5. Paraguaioa

  • Ezaugarriak. Paraguaioa (paraguai ere esaten zaio) melokotoiaren aldaera bat da. Forma zapala du eta azala belusduna. Melokotoiaren mutazio batetik dator. Leku epeletan lantzen da, eta melokotoiaren itxura fisikoa besterik ez da bereizten.
  • Propietateak. Ezaugarri nutrizionalak oso antzekoak dira, karotenotan, uretan, zuntzetan, A, C, B1, B2 eta B6 bitaminatan aberatsa, potasioa, fosforoa, magnesioa, kaltzioa, sufrea, kloroa, manganesoa, kobrea, burdina eta antioxidatzaileak bezalako mineraletan.
  • Erabilerak. Oro har, fresko kontsumitzen da, baina aukera gastronomiko gehiago ematen ditu. Tartetarako, gailetetarako, marmeladetarako edo jaleetarako osagai izan daiteke.
  • Nola aukeratu. Erostean, haien itxura zaindu behar da, gehiegizko heltzea adierazten duten orbanik gabe.
  • Kontserbazioa. Melokotoia bezala, paraguaiua hozkailutik kanpo gorde behar da berde badago, eta hozkailuan helduago badago. Ez jarri batzuk besteen gainean, ez hondatzeko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak