Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Frutak, azalarekin ala azalik gabe?

Zuritzen direnean, mantenugai batzuk galtzen dituzte, baina baita pilatzen diren pestizidak ere.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2005eko maiatzaren 17a

Frutek, mineralak, azukreak eta hainbat konposatu izateaz gain, bitamina eta zuntz askoko elikagaiak dira. Elikagai horiek mamian eta azalean aurkitzen dira, nahiz eta larruazalak zuntz disolbaezin gehiago eta zenbait bitamina izaten dituen. Frutak zurituta jaten direnean, elikagai horien zati bat galdu egiten da, baina kanpoan pilatzen diren pestizidak ere saihestu egiten dira, kontsumitu aurretik piezak garbitzean ezabatzen direnak.

Zuntz-kontzentrazioa
Piel1 bereizmen laranja

Azala da zuntz gehien duen fruta-zatia, mami mamitsua pektina edo zuntz disolbagarria ere baden arren. Mantenugai hori funtsezkoa da dietan, organismoak propietate onuragarriak dituelako. Asetasun-sentsazioa areagotzeaz gain, hesteetako flora mantentzen eta garatzen laguntzen du, bilisa disolbagarriagoa izaten laguntzen du, odoleko glukosa- eta kolesterol-maila erregulatzen laguntzen du, idorreriari aurre egiten dio eta koloneko minbizia ere prebenitzen du.

Fruten edukia nabarmen murritz daiteke zuritzean. Sagarrei dagokienez,% 11 inguru zuntz galtzen da, eta udareei dagokienez,% 34 edo gehiago. Azalik gabe jaten diren frutetan, zitrikoetan bezala, behar den oskola kendu behar da, ahalik eta azal zuri gutxien kentzeko, zuntz hutsa baita.

Zukuei dagokienez, mamiarekin jaten direnean elikagarriagoak dira, azala kentzean zuntz asko galtzen baita.

Bitaminen galera

Frutek C bitamina, beta-karoteno edo A probitamina eta folato ugari ematen dizkiote dietari. Oro har, horietako batzuk frutak zuritzean ere desagertzen dira. Zitrikoak (laranja, mandarina, pomeloa, lima, limoia), marrubiak, fruta tropikalak (kiwia, papaia, anana, mangoa, litchia…), meloia, mugurdia edo sagarra dira C bitamina gehien dutenak. Gehienak zurituta jaten dira, oskola gogorregia dutelako, baina ez da komeni hori egitea azal biguneko frutetan, hala nola sagarrean, baizik eta jatorrizko egoeran garbitu eta kontsumitu. Pieza horien C bitaminaren edukia mamiarena baino hiru edo bost aldiz handiagoa da.

Higiene arduratsua
Maiz zuritzen dira frutak, kanpoan pilatzen diren ezpurutasun, germen eta pestizidak kentzeko. Hala ere, hondakinak ez irensteko, piezak urarekin kontu handiz garbitzea komeni da. Txikienak eta delikatuenak, hala nola marrubiak edo mugurdiak, beratzen utz daitezke minutu batzuetan, eta xukatu. Meloia edo sandia bezalako fruta handiak janez gero, ur askorekin garbitzea eta zatitu aurretik soilik erabiltzeko eskuila batekin igurtzi.

Jaten den fruta edozein dela ere, komeni da eskuak urez eta xaboiz garbitzea (hobe honek ere propietate desinfektatzaileak baditu), ukitu aurretik, eta gauza bera egitea prestatutako elikagaiak manipulatu behar badira. Horrela, kutsadura gurutzatuak gertatzeko arriskua mugatzen da.

SAGARRA

Manzanako larruazalarena1
Sagarra bezalako fruta batean, azalarekin edo azalik gabe jatea ez da gutizia bat, kasu berezietan dietara egokitzeko beharra baizik. Azalarekin idorreria tratatzeko balio du, zuntz guztia aprobetxatzen baita. Zuritzen bada, arraildu eta ilundu egiten da, harik eta oxidazio bidezko sagar-taninoak agertu arte -izaera astringentea ematen dioten konposatuak-, erabilgarria da beherakoa izanez gero.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak