Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Frutak, barazkiak eta biriketako minbizia

Fruta eta barazkien kontsumoa biriketako minbiziaren prebentzioan sartuta dago, baina tabakismoa kentzea askoz ere eraginkorragoa da

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2015eko azaroaren 25a

Munduan minbiziagatik hiltzen den lehenengo arrazoia tabakoa da, hainbat minbizi-mota sustatzeko oso zeregin eztabaidaezina baitu. Erretzeak nabarmen handitzen badu ere gaixotasun kronikoen zerrenda luzea izateko aukera, biriketako minbizia hartzea da tabakismoaren arrisku nagusia. Hala ere,literatura zientifikoaren azterketa batek dioenez, baliteke fruta eta barazki asko hartzeak biriketako minbiziari aurrea hartzea. Artikulu honek azterketa hau aztertzen duMinbizia Ikertzeko Mundu Funtsak (WCRF) ere ebaluatzen ari da.

Irudia: Kzenona

Birikako minbizia prebenitzeko begetalak: aztertzen zailak diren azterketak

Biriketako minbiziak eragin dezakeen populazio-hilkortasun handiak osasun-kezka handia sortzen du mundu osoan. Hori dela eta, ikerkuntzak birikako minbizian duen zeregina lotzen duten ikerketak ez dira batere berritasun bat. Azterketa horiek baloratzeko zailak dira, tabakismoak oso lotura estua baitu bizimodu osasungaitzarekin, eta horrek barne hartzen du elikadura-eredu orekatuen jarraipena.

Irudia: vanilaechoes

1997an, Minbizia Ikertzeko Munduko Funtsak (World Cancer Research Fund) modu argian berrikusi zituen gai horri buruz orain arte egin diren ikerketa guztiak, eta, faktore dietetiko babesleen artean, proba "sinesgarriak" baino ez zituen aurkitu fruta eta barazki asko hartzeari dagokionez.

Hala ere, 2007an WCRFk berak azterketa zientifikoen beste hamarkada bat berrikusi zuen, eta uste zuen frutak eta barazkiak birikako minbizi-arrisku txikiagoarekin lotzen zituzten probak ez zirela "sinesgarriak", "probableak" edo "erakargarriak" baizik. Hori lotuta dago, hain zuzen ere, erretzaileetan minbizia izateko arriskua ebaluatzen duten lan zientifikoetan, lehen esan dugun bezala, zein gatazkari buruz bereizten den, zeren eta, oro har, ez baita hain osasungarria. WCRFren hitzetan, "faktore dietetiko batekiko esposizio handiena dela egiaztatzen bada ere [como frutas y hortalizas] biriketako minbiziaren arriskua erdira jaistea, tabakismoaren hondar-nahasteen balizko eraginak nabarmen egotzi genitzake".

WCRFko ikertzaile-taldeak sinesgarriro frogatu zituen proba sinesgarriak: biriketako minbizia izateko arriskua handitzea, erretzaileetan, beta-karoteno dosi handiekin.

Biriketako minbiziaren prebentziorako proba berriak landareekin

WCRFk 2007an ikertzeari utzi zion, baizik eta Continuus Update Project Expert Panel (Proiektua Etengabe Eguneratzeko Adituen Panela) sortu zuen. WCRFren txostenetako ondorioen baliozkotasuna etengabe berrikustea du helburu. Bada, aurtengo irailean, aditu-talde honek bere proiektua gehitu zion: 'Frutak, barazkiak eta biriketako minbizia izateko arriskua: berrikuspen sistematikoa eta metaanalisia' (Fruits, vegetables and lungcancerririsk: a systematic review and meta-analysis). Rita Vieira doktoreak eta haren laguntzaileek Annals of Oncology aldizkarian argitaratu dituzten proba zientifikoen azterketa zorrotza da, gaur arte frutak, barazkiak eta biriketako minbiziaren prebentzioa direla eta.

Tabakismoa desagerraraztea, biriketako minbiziaren prebentzioan askoz garrantzitsuagoa baita

Azterketa berri horrek egiaztatu du fruta eta barazkien kontsumoak biriketako minbizia agertzetik babestu dezakeela, baina egileek hau azpimarratzen dute: "Tabakismoa desagerraraztea da biriketako minbizia prebenitzeko estrategiarik onena".
Gaineratu daiteke, gainera, ikertzaileek eragin babeslea (400 gramo fruta eta barazki) atzeman bazuten ere, babesa ez zela handiagoa izan kopuru hori gainditzean.

Azken datu hori garrantzitsua da, ENIDE inkestaren arabera, Espainiako fruta eta barazkien batez besteko kontsumoa 489 gramo ingurukoa baita egunero. Hala, bada, gure herrialdean, eguneko 600 gramotik gora jatea komeni da, WCRFk gomendatutakoa, baina gehiago hartzeko arrazoia ez da biriketako minbiziaren prebentzioa, baizik eta diabetesaren beste gaixotasun kroniko batzuen prebentzioa.

Merezi du erreferentzia-erakundeek behin eta berriz esaten duten zerbaitekin amaitzea: erretzeari uztea oso zaila da, tabako-mendekotasun handia duelako, baina are gutxiago osasun-laguntza eskatzen bada. Minbiziaren Aurkako Espainiako Elkarteak (AECC) kalkuluen arabera, hamar aldiz biderkatu ahal izango ditu arrakasta izateko aukerak.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak