Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Frutak eta barazkiak, zer esaten digute koloreek haien gainean?

Landareen kolorea osasunean agertzen da, hainbat mailatan: bihotz-hodien babesa, larruazalaren elikadura eta giharren erlaxazioa.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2013ko apirilaren 24a
Img vegetales colores listp Irudia: kanenas.net

Ñabardurak dituen menua da, eta platerek atentzioa ematen dute beren koloreagatik eta gustu onagatik, jateko gogoa estimulatzeko eta osasuna zaintzeko. Elikagaien kolorea, batez ere landareena, jaten duguna sailkatzeko modu bat da. Ikuspuntu zientifikotik, fruta- eta barazki-talde horiei zentzua eman nahi zaie, ezaugarri osasungarri, mediko eta nutrizional nabarmenak dituzten konposatu batzuen antzekotasuna dela eta. Izan ere, Estatu Batuetako ikerketa batek proposatzen du landareak lau talde kromatikotan (berdea, zuria, laranja-gorria eta mor-urdinxka) sailkatzea My Piramid-en bertsio eguneratuenean (Espainiako Elikadura Osasungarriaren Piramidearen antzekoa). Ondoren, landareen ezaugarriak azaltzen dira, koloreen arabera.

Img vegetales colores 01
Irudia: kanenas.net

Koloreak platerean: zein eta zergatik

Wageningeko Unibertsitateko (Herbehereak) Giza Nutrizioaren Dibisioko ikertzaile holandarrek zuzendutako azterlan batek landareen kolorearen arabera landareen osasun baskularra babesteko eta babesteko eragina egiaztatu du. Azterketa prospektibo horretan 10 urteko iraupena izan zuten 20 eta 65 urte bitarteko 20.069 gizonek eta emakumek hartu zuten parte, eta ikerketa hasieran gaixotasun kardiobaskularrik gabe. Elikagaien balio kromatikoari dagokionez, Pennington eta Fisher-ek egindako ikerketa garrantzitsuenetako baten irizpideari jarraitzen dio lanak. Horren bidez, koloreen araberako sailkapen horri etekin fisiologiko erantsia erantsi nahi zaio, fruta edo barazkiek, oro har, elikadura-balioa dutelako. Ikerketaren egileek lau talde kromatikotan katalogatu zituzten landareak: berdea, gorri-laranja, mor-urdinxka eta zuria, eta osasunean eragin funtzional nabarmena duten substantziak identifikatu zituzten kasu bakoitzean.

  • Img lechuga verde
    Irudia: Muffeta

    Barazki berdeak: magnesioa eta muskuluen erlaxazioa. Barazki berdeak, espinakak, brokolia, Bruselako aza, letxugak (orri ilunenak), ilarrak edo lekak dira, besteak beste, magnesioa bezalako mantenugai ugarienak. Elikagai horien kontsumoaren eskasiak eta elikagai finduetan oinarritutako dieta baten jarraipenak, azukre asko kontsumitzeak, mineral horren defizita ekar dezake. Magnesioak muskuluen erlaxazio-prozesuan parte hartzen du, eta, horregatik, haren akatsaren ondorio fisikoak neke-sentsazioa eragiten dute, hori justifikatzen duen ageriko arrazoirik gabe, muskulu-tentsioa eta karranpak.

  • Img naranja rodajas
    Irudia: bcmmo

    Laranja-hori bizia: larruazala elikatzen eta babesten duten antioxidatzaileak. Karotenoideak (adibidez, betakarotenoa, astaxantina, likopenoa eta retinolson) A bitaminaren eratorriak dira. Konposatu horiek oso eraginkorrak dira antioxidatzaile gisa, eta dokumentatu egin dira, UVA izpiek eragindako asaldurei aurre egitean, ezaugarri fotobabesleak dituztela. Horren ondorioz, larruazalaren biguntasuna eta zimurrak murriztu edo murriztu daitezke. Azenarioak, kalabaza, boniatoa, mangoa eta papaya dira konposatu horien kontzentrazio handiena duten landareak. Beste fruta eta barazki batzuk, berriz, zitrikoak (pomeloa, laranja eta mandarina), melokotoia eta abrikota dira.

  • Img champis
    Irudia: OndasUda

    Zuria: babes baskularra. Herbeheretako ikerketa horren egileek ikusi zuten haragi zuriko fruta gehiago (udareak eta sagarrak, parte-hartzaileek gehien kontsumitutakoak) gehiago kontsumitzearekin lotu zela garuneko hodietako edo iktuseko arriskua. Multzo kromatiko horretan, sagarrez eta udarez gain, platanoa eta barazkiak ere sartzen dira, besteak beste, baratxuri, porru, tipula, endibia, pepino, perretxiko eta azalorea.

  • Img frambuesas frescas
    Irudia: the second fiddle

    Gorri-morea: osasun kardiobaskularra. Fruta eta barazki gorri eta/edo moreen pigmentu koloratzailerik nabarmenenak flabonoideak dira. Konposatu antioxidatzaile horiez gain, efektu bera duen beste bat ere badago, eta elikagaiak multzo kromatiko horretan ageri-agerian daude: likopenoa, kolore gorri bizia, tomatean ugaria. Substantzia horiei bihotz-osasuneko eta koronarioetako prebentzio-propietateak esleitzen zaizkie, hala nola arrisku kardiobaskularraren profila hobetzea, Oklahomako (AEB) Estatuko Unibertsitateko Nutrizio Zientzien Sailak egindako azterketa epidemiologiko eta klinikoen berrikusketan jasota dagoen bezala. Ezaugarri bihotz-osasungarriak nabarmentzeko ildo berean, Cassidyk eta kolaboratzaileek zuzendutako entsegua egin zen. Bertan ikusi zuten antozianinak eta beste flavonoide asko hartzeak lagundu egiten duela hipertentsioa prebenitzen, propietate basodilatatzaileen ondorioz.

    Karotenoideek, koloredun elikagai horietan ugari diren pigmentuek, larruazala eguzki-erreduretatik babesten dutela eta argi ultramorearen kontrako defentsa areagotzen dutela ere badago. Ondorio osasungarri horiek lortzeko, egunero elikagai koloretsuak (gereziak, mahatsak, marrubiak, baiak (mugurdiak, masustak, ahabiak…) agertzea aholkatzen da. Barazkien artean erremolatxa gorria, aza gorria, piper gorria (baita piperrautsa ere) eta tomatea, aurkezpen guztietan (naturalean, zukuan eta saltsan) tomatea sartzen dira.

Menu koloretsu eta osasungarria

Sukaldean berrikuntzak egitea, errezeta berriekin eta errezeta berriekin probatzea, elikagaien konbinazio berrietara zabaltzea, beste elikagai batzuen zaporea edo espezien eta belar aromatikoen kontrapuntua, jateko modu berri bat ezagutzeko gonbita da, elikadura eta bizitza ulertzeko modu osasuntsua, dibertigarria eta atsegingarria. Menu koloretsu honekin gozatzera gonbidatzen zaituztegu:

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak