Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Frutak: haien kaloriei buruzko mitoak eta tabuak

Elikagai horietako batzuen osaera berezia dela eta, ez dira oso gomendagarriak zenbait gaixotasunetarako
Egilea: Maite Zudaire 2009-ko irailak 25
Img fruta
Imagen: Mário Diogo

Denok entzun izan dugu behin baino gehiagotan fruta batzuk gizentzen direla, berdeak, azidoak edo heldugabeak erreumatismorako txarrak direla, gozoenak jatea arriskutsua dela diabetea izanez gero, buruko mina eragiten badute, digestioa errazten dutela edo, meloia bezala, indigestak dira gauez hartuz gero. Baina errealitatea da ez dela aurkitu baieztapen horiek bermatzen dituen informazio zientifikorik.

Gozoenak

Platanoa, pikuak, mahatsak, kakiak edo palosantoak eta txirimoia dira energia gehien ematen duten bost frutak. Argaltzeko dieta egiten duten edo diabetesa duten pertsona askok saihestu egiten dituzte, azukre eta kaloria gehiegi dituztela uste baitute. Bananak 90 kaloria ematen ditu 100 gramoko, ia gainerakoen bikoitza. Txirimoiak 80 kaloria inguru ditu. Kakiak, mahatsak eta granada, 60 eta 65 kaloria artean. Baina beste batzuek 30 edo 35 kaloria dituzte 100 gramoko, pikuak barne, eta horien gainean okerreko kontzeptua dago.

Emaitza horien arabera, fruta batzuk beste batzuk baino hiru aldiz energia gehiago ematen dute. Hala ere, horietako bakoitzean kontsumitzen den kantitatea hartu behar da kontuan. Kanariar erako banana batek, azalik gabe, 85 gramo inguru pisatzen du; sagar ertain batek, berriz, 170 gramo inguru. Beraz, bi fruten kaloriak ia berdinak dira: 65 eta 75 kaloria bitartean. Behar den neurrian, fruta guztiak izan daitezke elikadura-planaren parte obesitatea eta diabetesa daudenean.

Azido oxalikoaren arazoa

Giltzurruneko patologietan, hala nola kaltzio oxalatozko kalkuluen ondorioz urolitiasian, kontuan hartu behar den elikagaien osagaietako bat da azido oxalikoa. Giltzurrun-kalkuluen %70etik %80ra bitartean substantzia horrek osatzen du. Substantzia hori gehiago edo gutxiago detektatzen da landare guztietan, zelula-paretaren parte baita.

Kasu batzuetan, azido oxalikoa egunean 50 miligramo edo gutxiago hartzea mugatu behar da.

Patologia honek tratamendu dietetiko bereizgarria eskatzen du. Frutak eta barazkiak dira dieta egokitzeko kontuan hartu beharreko elikagai multzoak. C bitamina (azido askorbikoa) azido oxalikoaren genesiaren osagai aitzindaria da organismoan. Horregatik, C bitamina ugari duten frutak ere azido horretakoak dira. Adibidez, arbeletxekoak, gereziak eta gingak, aranak, marrubiak, zitrikoak mandarinak eta laranjak, kiwia, anana eta mahats beltzak.

Fruta horiek 10-25 mg oxalato dute 100 gramo bakoitzeko. Andere-mahatsek, mugurdiek eta ahabiek oxalato kopuru bikoitza edo hirukoitza dute (50 mg/100 g) batez beste, nahiz eta oso noizean behin kontsumitzen diren. Espinaka- edo erremolatxa-proportzio berak 300 miligramo oxalato ditu, eta, beraz, barazki arazotsuenak dira.

Azido oxalikoa gehiegi badago edo organismoak ezin badu metabolizatu eta degradatu, kaltzioarekin lotu eta kaltzio oxalatozko gatz disolbaezinak sortzen ditu. Organismoan, kantitate handiena dietatik baino gehiago, prestakuntza endogenotik dator. Are gehiago, %40 frutak bezalako elikagaien azido askorbikotik dator. Horregatik, asko kontsumitzeak, batez ere udaberrian eta udan, giltzurrunean harriak larriagotu ditzake. Kasu larrienetan, konposatu hori 50 miligramo edo gutxiago har daitezke egunean. Helburu terapeutikoa oxalato gutxiko dieta egitea da, baina baita kaltzio, C bitamina eta animalia-proteinetan kontrolatua ere.

Fruta lehortuak eta urtikaria

Frutak industrian lehortzen direnean, sufrearen ondoriozko gehigarri kontserbatzaileak gehitzen dira maiz (E220 eta E228 bitartean), gehiegi ez lehortzeko. Gehigarri horien ahulgunea da asma-krisia eragin dezaketela gaixotasun hori duten pertsonengan, eta erreakzio alergikoak eragin ditzaketela pertsona hipersentikorretan.

Ukitzeko urtikaria sor dezaketen beste gehigarri batzuk bentzoatoak dira. Kontserbatzaileak dira, eta izen hauekin bereizten dira: azido bentzoikoa (E 210), sodio bentzoatoa (E 211), potasio bentzoatoa (E 212) eta kaltzio bentzoatoa (E 213). Azido azetilsalizilikoarekiko sentikorrak diren pertsonek, “aspirina” izenaz ezagunagoak direnek, probabilitate handiagoa dute bentzoatoekiko sentikortasuna adierazteko, bi konposatuen egitura kimikoaren antzekotasuna dela eta.

Fruta lehortuek (pikuak, aranak, mahaspasak…), platano oso helduak eta aguakateak tiramina dute. Substantzia horrek odol-hodien uzkurdura eragiten du, eta pertsona propentsen migraina eragin dezake. Duela urte batzuetatik ikertzen ari dira elikadura-alergiaren eta migrainaren arteko lotura potentzialaren arrazoiak argitzeko. Horrek azal dezake alergiak dituzten pertsona askok ondoeza eragiten dutela fruta problematikoagoak kontsumitu ondoren, hala nola, marrubiak, kiwia, melokotoia edo abrikota.

MARRUBIAK ETA KIWIAK

Marrubiek eta kiwiek, oxalatoez gain, salizilatoak dituzte. Osagai horiek erreakzio alergikoak eragiten dizkiete batzuetan pertsona hipersentiberei (urtikaria eta beste sintoma batzuk, hala nola suminkortasuna, urduritasuna). Pertsona horiek azido azetilsalizilikoarekiko alergia ere izan dezakete. Salizilatoak landareen kontserbatzaile naturalak dira, baita fruta batzuk ere, hala nola marrubiak eta kiwia; barazkiak (tomateak, txanpinoiak eta piper gorriak); eta espeziak eta usain-belarrak (menda edo izpilikua).