Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Frutak haurren dietara hurbiltzea

Kalitatezko piezak eman behar zaizkie haurrei, fruta kontsumitzeko ohiturari utz ez diezaioten.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2010eko apirilaren 16a

Haurren dietan, frutek aparteko ekarpena egiten dute bitaminei, antioxidatzaileei eta urari dagokienez, eta ia 60-80 kaloria ematen dituzte pieza bakoitzeko. Horiek hautatzeak beste aukera batzuk baztertzea ere esan nahi du, eta opil unitate batek 250 kaloria dituela kalkulatzen bada, batez ere azukre eta gantzez osatuak, hautaketa osasuntsua da. Haien abantailak ezagututa, arrakasta borondatearen bidez eta gustura hartzea da. Lor daiteke. Hainbat formula daude txikien ahosabaia konkistatzeko.

Kalitateko eta denboraldiko fruta

Fruta da haurren ahosabaiaz gozatzen duen bigarren elikagaia, esnearen ondoren. Oro har, onarpen-maila handia lortzen du. Baina dieta beste elikagai batzuekin dibertsifikatzen hasten denean, ahia hartzeko ospakizuna desagertzen hasten da. Nola lortu gustuari eustea? Ez dago trikimailurik, baina bai zenbait jarraibide.

Pediatrak elikagai berriak sartu direla adierazi ahala, fruta gutxiago hartuko da. Askarian haurrak jan zitzakeen 200 g ahiak, esneari ez ezik, elikagai asetzaile eta konplexuagoei gehitzen zaizkie. Horregatik, ez da behin eta berriz esan behar haurrak kantitate bera jan behar duenik, baina ez du alde batera utzi behar beti fruta jateko ohitura, nahiz eta zati bat edo pieza txiki bat izan, edo ogitartekoaren aurretik. Hau da lehenengo jarraibidea.

Ohitura gustuz hartzeko aliatu garrantzitsu bat kalitatezko piezak eskaintzea da beti, presentzia onekoak, kolore onekoak, zapore onekoak eta, bere garaian, heltzekoak. Denboraldiko fruta aukeratzea da eraginkorrena. Sandia freskoa, melokotoi perfumatua, mandarina tersa, banana uniformea edo kolperik gabeko gereziak jan ditzake. Ez da hutsala. Fruta jatearekin lotutako oroitzapen txar batek arbuio handia eragiten du, eta, gainera, familia bereko beste fruta batzuetara zabaltzen da. Melokotoiarekin esperientzia txarra izanez gero, oroitzapenak arbeletxekoak eta nektarinak hartzen ditu.

Zaporea, testura eta aroma

Vigoko Unibertsitateak adinaren zaporeen pertzepzioari buruz egindako azterlan baten arabera, González Carnerok zuzendua, haurren ahosabaia laster heltzen da heldutasunera. Nahiz eta haurrak ez jakin zaporeen izenak bereizten, haiek bereizteko gai da. Horien artean, gozokia da hurbilenekoa, oinarrizkoena. Horregatik, beste zapore gozo bat frutarena baino handiagoa denean, bi pertzepzioak identifikatzeko eta aukeraketa bat justifikatzeko joera dago. Ohikoa da fruta uztea. Hori saihesteko, piezari berezko nortasuna ematea komeni da. Aukeratu behar bada, bi aukerak frutak izango dira.

Haurren ahosabaia gai da zaporeak bereizteko, nahiz eta haurrak ez jakin haien izenak bereizten.

Beste jarraibide garrantzitsu bat aurkezteko modua asmatzea da. Haur batzuei bakarrik gustatzen zaizkie frutak; beste batzuei, berriz, mazedonian, zatika, zurituta edo zuritu gabe. Fruta hartzeko modua ez da erabakigarria, baina zukua ez da frutatzat hartu behar, eta are gutxiago naturala ez bada. Aurkezteko modua izan daiteke haurrak frutarako duen gogoa edo gogoa ez izatea bereizten dituen faktorea. Adibidez, mazedonia koloretsu bat, txokolate-hariekin egindako krepe bat, konpota, fruta gelatinizatuak edo pikortatuak eta zapore-poloak.

Frutak izan daitezke, halaber, menua osatzen duten errezeten osagai deigarrienak, hala nola entsaladak, bigarren plateren horniketa eta, are, egun berezietan gozatzeko errezeta konplexuagoak eta energetikoagoak, hala nola tartak, tartaletak, flanak eta EROSKI CONSUMER aldizkariko postre-bildumako zerrenda luzea.

Kolorea ehundura bezain erakargarria da, bere puntuan badago, baina zer gertatzen da lurrinarekin? Multzoaren parte izan arren, garrantzi gutxien ematen zaion ezaugarria da. Frutak ez du ia aromarik askatzen: bilketa- eta banaketa-prozesuan galdu du, eta, gordetzen zuen usaina, biltegian galtzen du. Baina aroma neutro batetik, pieza kutsatutako lurrin batera pasa eta hondatu egin daiteke. Horregatik, fruta hozkailuaren beheko erretiluan edo kanpoan dagoen ontzi batean gorde behar da, toki fresko eta eguzkiargitik babestuta.

HAMAR ALDIZ ARTE

“Niños, a comer. Saihestu haurraren eta nerabearen obesitatea”, Marta Garaulet haurren elikaduran aditua den doktoreak adierazi du hamar saialdi egin daitezkeela ahosabaiak zapore edo testura berria har dezan. Horregatik, gurasoei “10aren araua” aplikatzeko gonbita egiten die, haurrek ez baitituzte zapore eta elikagai berriak modu naturalean onartzen, baizik eta behin baino gehiagotan jan behar izaten dituzte, jaten onartu aurretik.

Hamar saio egin daitezke haurrek zapore berria edo testura berria onar dezaten.Ahaleginak merezi duelako eutsi behar zaio. Gustua sortzen da, eta etapa batzuetan errazagoa da arrakasta lortzea. Garauletek dioenez, zaila da familiako janaria osasungarria izan dadin antolatzea, baina ikastaldia, bi eta bost urte bitartean, une egokia da ohiturak hartzeko eta fruta, barazkiak eta arraina “kontuan hartu behar dira, haurrek denetik jatea ona dela egiazta dezaten”.

Onartzen du pertsona guztiek badakitela zer egin behar duten, baina “zaila da nola lortu asmatzea”. Batzuetan, jaki berria 5-10 aldiz probatu behar du haurrak zapore berria onartzeko, baina ez da atzera egin behar. Haurra txikitatik zapore berriak jaten ohitzen bada, batez ere frutak eta barazkiak, etorkizunean modu egokian jango du eta gorputz-pisu orekatua izango du.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak