Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Frutazko dieta, aukera osasuntsua?

Gure organismoak egunean berrogei elikagai baino gehiago behar ditu metabolismoa erregulatzeko, eta frutek ez dute behar adina ekarpen egiten.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2012ko abuztuaren 24a
Img dieta frutas listp Irudia: fishbone1

Elikagaiek mantenugai kopuru desberdinak dituzte. Haragiaren ezaugarri nagusiak hauek dira: proteina- eta burdin edukia; arrainak, omega-3 gantz-azidoak; hosto berdeko barazkiak, folato- eta magnesio-edukia; eta frutak, C bitamina, folatoak eta potasioa. Esnean kaltzioa eta D bitamina nabarmentzen dira; landare-olioetan (adibidez, oliba-olioan eta ekilore-olioan) eta fruitu lehorretan, berriz, E bitamina kantitatea nabarmentzen da. Gure organismoak egunean berrogei elikagai baino gehiago behar ditu metabolismoa erregulatzeko, eta kopuru eta barietate horrek ezin du elikagai-multzo bakar bat eskaini. Artikulu honetan azaltzen da zergatik ez den osasuntsua fruta bakarrik jatea, eta zergatik den hobe osorik jatea zukuetan baino.

Img dieta frutas
Irudia: fishbone1

Zergatik ez da osasuntsua fruta bakarrik jatea?

Organismoak behar duen energia eta behar dituen mantenugai guztiak lortzeko modurik onena dieta askotarikoa egitea da, bai kopuruan, bai elikagai-motetan eta kontsumo-maiztasunean. Arrazoi hori nahikoa da, gainera, elikagai-multzo baten kontsumo esklusiboan oinarritutako modalitate dietetiko bat saihesteko, elikagai horiek oso osasungarriak direlako, hala nola frutak.

Dieta osasungarri eta orekatu baten barruan, ezinbestekoak eta ordezkaezinak diren elikagai-multzoa osatzen dute. Elikadura Osasungarriaren Piramidean eta zenbait osasun-organismotan leku nabarmena hartzen dute, eta kontsumo osasungarriaren helburuak ezarri dituzte: bi edo hiru fruta egunean, edo horren baliokidea barazkiekin eta barazkiekin, egunean 400 gramora iritsi arte. Hala ere, frutazko dieta egitea ez dago justifikatuta dietetikaren eta nutrizioaren ikuspegitik, bi arrazoi nagusirengatik:

  1. Energia-iturri gisa, azukre azkarrak (fruktosa edo glukosa) baino ez dira hartzen, eta osasun- eta gaixotasun-egoera jakin batzuetan kaltegarriak izan daitezke, hala nola, diabetea, hipertriglizeridemia, hipogluzemiak eragindako zorabioak eta bahidoak izateko joera, gorabehera emozionalak, esfortzu fisiko edo intelektual bizia eta abar izanez gero.

  2. Funtsezko mantenugaiak falta dira. Laburbilduz, fruten nutrizio-konpentsazioa hau da:

    • Ura elementu nagusi gisa (% 80-90).
    • Xurgapen azkarreko azukreak (fruktosa, glukosa).
    • Zuntz disolbagarria eta disolbaezina.
    • Potasio kantitate handiak, magnesio apalak eta kaltzio gutxi.
    • Burdina eta zinka.
    • A bitamina eta karotenoak.
    • C bitamina eta folatoak.
    • Frutaren koloratzaile gisa ere jarduten duten antioxidatzaile ugari (likopenoa, beta-karotenoa, antozianinak, etab.).

    Hala ere, frutek ez dute funtsezko elikagairik, hala nola balio biologiko handiko proteinak eta lipidoak. Horien artean, funtsezko gantz-azidoak, ehunen birsorkuntzan, berreskurapenean edo hazkundean funtsezko funtzioak dituztenak, hormonak, antigorputzak, neurotransmisoreak, entzimak, zelula-mintzen funtzionaltasuna eta elastikotasuna eratzen eta jarduten dutenak.

Fruta oso gehiago, zuku gutxiago

Fruta modu solidoan hartzean, zuntza ere hartzen da, azukreen xurgapena modulatzen duena eta mantenugaien metabolizazioa hobetzen duena

Frutaren azukre naturala fruktosa da. Gehienak dira, eta, helduetan, zapore gozo gozoak markatzen ditu. Baina fruktosa miran dagoen igarabea da. Prozesatutako elikagaietan gehigarri gozagarri gisa (oro har, artotik datorrena) gehiegi erabiltzen denez, hainbat ikerketatan egiaztatu da osagai kaltegarria dela zenbait kasutan: obesitatetik eta pisuaren kontroletik hasi eta gibeleko kalteraino, gibeleko gantz-metaketak errazten dituelako, edo kalte koronariora, lipido plasmatikoak aldatzen dituelako (triglizidoen igoera).

Patologia horien goraldian, badirudi eragin nabarmena duela fruktosaz gozatutako produktu prozesatuen kontsumo handiak eta gero eta handiagoak, frutari dagokionez ere fruktosa-iturri baita, baina ebidentziek diote ez dela komeni fruta zukuak hartzea osoko frutak baino, egoera solidoan. Gizakiei buruzko azterketa epidemiologikoen arabera, fruktosa kaltegarriagoa da likido gisa hartzen denean, bai fruitudun edari azukredunetan, bai fruta-zukuetan. Fruta modu solidoan hartzen denean, zuntza ere hartzen da, azukreen absortzioa modulatzen duena eta mantenugaien metabolizazioa hobetzen laguntzen duena.

Egun bat frutarekin

Ez da gauza bera fruta-dieta bat egitea egun batzuetan edo denboraldi batean, eta “sendaketa” edo garbiketa egitea eta fruta bakarrik jatea egun batean edo bitan. Bigarren kasu horretan, eragin arazgarria, desintoxikatzailea, deskongestionatzailea eta diuretikoa lortzen dira.

Horretarako, une egokia aukeratu behar da, egun lasai eta lasaiekin bat datorrena, esfortzu fisiko edo mental handirik behar ez denean. Aukera dietetiko hori interesgarria izan daiteke denboraldi batean edo egun batzuetan dieta desorekatu eta gehiegizkoa egin denean, komilonekin eta ospakizunekin, alkohol gehiegi edan denean, gehiegi erre denean edo menuak janari lasterraren bidez egin direnean edo gantz eta azukre askiegiak izan direnean. Halakoetan, intoxikatuta sentitzen da organismoa, eta ur gehiago behar du, osagai diuretikoak eta antioxidatzaileak, arazketa errazten dutenak, frutaren baldintzak betetzen dituztenak.

Egun bat edo bi igarotakoan, fruta bakarrik jateak ez du zertan ondorio desatseginik izan, nahiz eta sintoma iragankorrak senti daitezkeen energia-ekarpen txikiarekin edo arazketa-prozesuarekin berarekin lotuta: energia-falta, zorabio-sentsazioa, indar-falta, buruko mina, etab. Horregatik, garrantzitsua da dietista-nutrizionista baten aholkularitza eta laguntza izatea. Gainera, patologiaren bat izanez gero, ez da komeni fruta bakarrik hartzea, ezta egun batean ere, baldin eta medikuaren berariazko baimenik ez badago.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak