Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Frutek eta barazkiek elikagai asko galtzen dute sukaldean?

Barazkiak biltegiratzea, barazkiak egostea edo frutak zuritzea eguneroko eta beharrezko jarduerak dira sukaldean, baina elikagaien mantenugaiak galtzea eragiten dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2012ko azaroaren 07a
Img cortar hortalizas listp Irudia: Dinner Series

Fruta eta barazkien mantenugai-galerak interes handia pizten du. Eta galdera batzuk ere bai. Komeni da fruta zuritzea edo elikagarriagoa da azalarekin jatea? Mikrouhinak irakinak baino bitamina gehiago kanporatzen ditu? Elikagaiak izozteak nola eragiten die zure elikagaiei? Antzeko galdera horiei eta beste batzuei erantzuteko, Dietista-Nutrizionisten Espainiako Elkarteko (GREP-AEDN) ikertzaile-talde batek dokumentu bat prestatu du, eskura dauden azterketak ebaluatu ondoren. Artikulu honek dokumentu honen alderdirik garrantzitsuenak laburtzen ditu, ohiko sukaldaritzek elikagai horien mantenugaiei nola eragiten dieten azaltzen du, eta aholku praktikoak ematen ditu haien propietateak ez galtzeko.

Barazkiak ebakitzeko joera
Irudia: Dinner Series

Sukaldaritza eta fruta eta barazkien mantenugaiak

Fruten eta barazkien manipulazioen artean, GREP-AEDNk sei ondorio hauek ebaluatu ditu: biltegiratzea, prozesu mekanikoak (ebakitzea eta zuritzea), hartzitzea, ontziratzea, bikarbonatoa gehitzea eta egostea. Ondorio argia du: “Komeni da fruta eta barazkien kontsumoa handitzea (barazki frijituena eta zukuena izan ezik), baina manipulazio edo egoste motak ez du esan nahi elikagaiak galtzea eragozten duenik”.

  1. Biltegiratzea. Frutak eta barazkiak metatzen diren tenperaturak eragin nabarmena izan dezake testuran eta egonkortasunean, baina ez nutrizio-balioan. Nolanahi ere, elikagai horiek hozkailuaren alderik epelenean kontserbatzea gomendatzen da, bi salbuespen izan ezik: tomateak eta fruta tropikal eta subtropikalak (aguakatea, banana, anana, etab.). ), hobeto kontserbatzen dira leku fresko batean, hozkailutik kanpo.

    Izozteak oso eragin txikia du elikagaien mantenugaietan. Elikagaien industriak barazkiak galdarraztatu egiten ditu izoztu aurretik, entzimak desaktibatzeko. Horrek murriztu egiten du zenbait bitaminaren maila (B1 eta C), baina bitamina liposolubleen maila handitu dezake, hala nola A eta E bitaminen maila.

  2. Prozesu mekanikoak (ebaki eta zuritu). Fruta eta barazkiak moztu eta zuritu, zuntz eta bitamina gutxiago eman diezazkiokezu. Hala ere, alde batetik, ebaketaren ondoko eremuetan bakarrik gertatzen da hori, eta ez elikagaien barruan, eta prozesu mekaniko horiek elikagai, pronutriente edo substantzia fitokimiko jakin batzuen edukia edo aprobetxamendua handitu dezakete. Bestalde, murrizte hutsala da, elikagai horiek kontsumitzearen onurak kontuan hartzen badira.
  3. Hartzidura. Barazkien hartzidurak B taldeko bitamina batzuen kontzentrazioa handitzen du. Barazki eta barazkien hartzidurak ekar ditzakeen beste onura batzuen euskarri diren ebidentzia gutxi daude.

  4. Ontziratzea edo ontziratzea. Ontziratze- edo ontziratze-prozesuak mantenugai-galerak eragiten ditu, baina, kontserbazio-mota horrek biltegiratzeko denbora luzea ematen duenez, epe luzeko lermak hoztu, izoztu edo freskoenak baino txikiagoak dira. Garrantzitsua da nabarmentzea mineralak eta zuntz dietetikoa egonkorrak direla prozesu horretan eta kontserbak irauten duen bitartean. GREP-AEDNk gogorarazten du latako elikagai gehienek gatz (barazki ontziratuak) eta/edo azukre libre (fruta ontziratuak edo almibarretan) ugari dutela, eta, beraz, neurrian kontsumitzea gomendatzen du.

  5. Bikarbonatoa gehitzea. Batzuetan, sodio bikarbonatoa gehitzen zaio egosketari, horrek barazkien gogortasuna murrizten duelako (hala badagokio) edo hostoen kolore berdea handitzen duelako. Hala ere, gehitzeak C bitamina asko galtzea dakar. Horregatik, ez da komeni bikarbonatoa maiz erabiltzea.

  6. Egostea. Egosteak eragin positiboa izan dezake fruta eta barazkietan (zenbait substantzia elikagarri gehiago aprobetxatzea, hala nola karotenoideak) edo negatiboa (bitamina gutxiago). C, B1, B6 eta azido folikoa dira tenperatura altuekiko sentikorrenak; mineralak (burdina eta kaltzioa, esaterako) eta makronutrienteak (koipeak, proteinak eta karbohidratoak), berriz, oso egonkorrak dira egosten direnean.

    Egoste-metodoei dagokienez, honako oinarrizko arau hau hartu behar da kontuan ahalik eta mantenugai gehien kontserbatzeko: elikagaia ahalik eta denbora laburrenean prestatzeko metodoak dira gomendagarrienak. Mikrouhinak, frijitzeak, salteatuak, labekatzeak edo elikagaia luzaroan uretan sartzen ez duen beste edozein prozedurak elikagai gutxiago galduko du. Hala ere, nutrizio-edukia nabarmen murriztuko da egosketetan tenperatura ertain eta luzeetan, batez ere, elikagaia ur ugaritan murgiltzen badugu eta egosketa-salda aprobetxatzen ez badugu.

Elikagaiak ez galtzeko aholkuak

Elikagaien mantenugaiak ahalik eta gehien kontserbatzeko, GREP-AEDNk aholku hauek eman ditu bere dokumentuan, etxeko manipulazioari dagokionez:

  • Zuritu eta moztu elikagaia prestatu eta/edo kontsumitu baino lehentxeago.
  • Beratzeko denbora laburrak erabiltzea (hala badagokio).
  • Urarekin eta elikagaiarekin kontaktu gutxi duten egosketak erabili (lurruna, mikrouhinak, frijituak, salteatuak, etab.). ).
  • Zaurituetan, itxaron urak irakin arte, elikagaia murgiltzeko.
  • Gehitu ozpin-zorrotada bat edo limoi-zukua egoste-urari.
  • Barazkiak dente erara prestatu eta lehenbailehen hoztu.
  • Egosketa-ura beste elikagai batzuk egiteko aprobetxatzea.

Aholku horiek garrantzitsuak dira, batez ere, Espainiako ugalketa-adinean dauden emakumeentzat, azido foliko gutxi hartzen baitute (etxeko manipulazioekiko oso sentikorra den bitamina).

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak