Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Funtsezko gantz-azidoen kontsumoa

Konposatu horiek, organismoan, ekintza antitronbotiko eta dilatatzailea dute odol-hodietan

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2004ko martxoaren 26a

Organismoak egunean 40 elikagai baino gehiago behar ditu metabolismoa erregulatzeko. Horietako batzuk funtsezkoak dira, hala nola zenbait bitamina, mineral guztiak, zenbait aminoazido eta gantz-azido. Organismoak ezin ditu ekoitzi beste konposatu kimiko batzuetatik, eta beharrezkoa da egunero dietaren bidez hartzea. Horregatik, funtsezkoa da elikadura zaintzea.

Funtsezko gantz-azidoak funtsezkoak dira zelula-mintzak mantentzeko, bitamina liposolubleak (A, D, E eta K) xurgatzeko eta garraiatzeko, eta garrantzi funtzional handiko substantziak sortzeko, hala nola prostaglandinak. Besteak beste, propietate hauek eragozten dute hanturazko substantziak sortzea, basodilatazio-ekintza dute, neurotransmisoreen (mezulari kimikoak) askapena eta ekintza erregulatzen dute, koaguluak eratzea inhibitzen dute, plasmako kolesterol-maila murrizten laguntzen dute eta hormona femeninoen eraginak erregulatzen dituzte.

Funtsezko gantz-azidoak linoleikoa eta linolenikoa dira. Organismoan daudenean, gantz-azido poliasegabe bihur daitezke, hala nola azido arakidonikoa, azido eikosapentanoikoa (EPA) eta azido dokosahexanoikoa (DHA). Elikagaietako gantz-azidoak karbono-atomoen kopuruan (kate laburrekoak, ertainekoak edo luzekoak) eta asetze-maila (aseak edo asegabeak) bereizten dira. Egituran lotura bikoitzak izateak edo ez izateak baldintzatzen ditu, gainera, osasunean dituzten ondorioak.

Gantz-azido saturatuak (lotura bikoitzik gabe)

H
H
H
H
H
I
I
I
I
I
H
Medidas de seguridad.
K
Medidas de seguridad.
K
Medidas de seguridad.
K
Medidas de seguridad.
K
Medidas de seguridad.
K
Medidas de seguridad.
COOH
I
I
I
I
I
H
H
H
H
H

Gantz-azido monoasegabeak (lotura bikoitz bat dago)

H
H
H
H
H
I
I
I
I
I
H
Medidas de seguridad.
K
Medidas de seguridad.
K
=
K
Medidas de seguridad.
K
Medidas de seguridad.
K
Medidas de seguridad.
COOH
I
I
I
H
H
H

Gantz-azido poliasegabeak (bi lotura
bikoitz edo gehiago daude)

H
H
H
H
H
I
I
I
I
I
H
Medidas de seguridad.
K
Medidas de seguridad.
K
=
K
Medidas de seguridad.
K
=
K
Medidas de seguridad.
COOH
I
H

Elikagaiak hautatzea

Funtsezko gantz-azidoen iturri dira, besteak beste, hazi-olioak, fruitu lehor koipetsuak edo oleaginosoak eta ale osoko zerealak.

Gantz poliinsaturatuak direnez, horiek kontsumitzeak kolesterol-maila totala eta triglizeridoak murrizten laguntzen du organismoan, eta, aldi berean, nabarmentzekoak dira, odol-hodiak dilatatzen dituen ekintza antitrombotiko baten ondorioz.

Funtsezko gantz-azidoen iturri dira, hala linoleikoa nola linolenikoa, hazi-olioak (ekilorea, artoa, soja), %100 landarezkoak diren margarinak, fruitu lehor koipetsuak edo oleaginosoak (intxaurrak, almendrak, hurrak, etab.). ), ale osoko zerealak, soja eta bakailao-gibelaren olioa. Konposatu horietan aberatsak diren osagarri dietetikoak onagra-olioa, borraja-olioa eta galorratza dira.

Defizit-arriskua

Zenbait osasun arrazoirengatik gantz gutxiko dieta behar duten pertsonak joera handiagoa dute funtsezko gantz-azidoen urritasuna izateko. Esate baterako, behazun-litiasia edo eritasun metaboliko batzuk dituztenak eta digestioa edo elikagaien mantenugaiak egoki aprobetxatzea galarazten dieten arazo gastrointestinalak dituztenak.

Zeliakia duten gaixoetan, hasierako etapetan edo agerraldian, oro har, koipearekiko intolerantzia iragankorra izaten da, bai eta hesteetako hantura-gaixotasunetan ere (ultzeradun kolitisa eta Crohn-en gaixotasuna), besteak beste.

DIETA ABERASTEA

Hazien irud.

Elikagai horien askotariko kontsumoak elikagaien ekarpen segurua bermatzen du. Horregatik da garrantzitsua elikagai horiek dituzten errezetak aukeratzea. Galorratza egoera naturalean, zukuetan, jogurtetan edo galletak egiteko osagai gisa har daiteke. Fruitu lehorrekin errezeta gozoak egin daitezke: fruitu lehorren opila, galletak edo hanburgesa zaporetsuak. Era guztietako elikagaiekin nahas daitezke: jogurtak, arroza, kuskusa, artatxikia, entsaladak edo pasta.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak