Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Futbolarien dieta sasoian egoteko

Dieta egokiak errendimendu fisiko hobea, nekea atzeratzea eta kirola egitean giharretako lesioak izateko arrisku txikiagoa bermatzen ditu.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2011ko irailaren 21a

Zer jaten dute eliteko futbolariek sasoian egoteko eta denboraldi osoan errendimendu betean egoteko? Asteburuko partidan aurkaria gainditzeko astero entrenatzen duten futbolari amateurren artean, elikadura gehiago interesatzen zaie errendimendu fisikoa hobetzeko entrenamenduaren osagarri gisa. Oinarrizko elikadurari buruzko gogoetak eliteko kirolarienak bezalakoak dira, salbu eta dietari osagarri dietetiko bereziren bat emateko kontseiluan, lehiaketak eskatzen duen errendimendu fisiko handia dela eta.

Img
Irudia: Little Baby G

Futbolarien nutrizio-egoerari, mantenugaien ingesteari eta elikadura-ohiturei buruzko azterlanak, bai afizionatuen eremuan, bai eliteko eremuan, urriak dira. Eduardo Iglesias irakaslea, Madrilgo CEU San Pablo Unibertsitateko Farmazia eta Elikadura Zientzien Sailekoa, eta haren lan-taldea, futbolariekin dituzten ohiturei buruzko azterlan batzuk berrikusi ondoren, kirol-profesional horien elikadura-ohiturak “hobetu” egiten direla egiaztatzen ari dira.

Ohiko akats dietetikoak

Elikagaien zaletasunak eta ikerkuntzak dira elikagaiak hautatzeko eta, ondorioz, elikagaiak hartzeko faktore nagusiak. Futbolariei dagokienez, Iglesias taldeak azterketa bat egin du Espainiako Futbol Ligako Lehen Mailako talde bateko behe-mailako futbolariekin. Talde horren elikadura-zaletasunak populazio orokorrak elikadura-ohiturei buruzko inkesta nazional berri batean erakutsitako joerarekin bat datozela egiaztatu da.

Elikagaien zaletasunek eta ikerketek zehazten dute elikagaien hautaketa eta mantenugaiak hartzea.

Gehien atsegin diren elikagaiak haragiaren eta haragiaren eratorriak dira (futbolarien %25ek 1. postua eman zion, %33k 2. postua eta %83k 5 baino gutxiago). Pasta izan zen bigarren jakirik gogokoena (%25, 1. postuan; %25, 3. postuan; %58, 1. eta 5. postuetan). Aldiz, elikagaiei buruzko jaki nagusiak barazkien (%46, 15 posizioan; %27, 14 posizioan; eta %82, 11 eta 15 artean) eta arrainaren (%18, 15 posizioan; %18, 13 posizioan; eta %64, 11 eta 13 artean) inguruan agertu ziren.

Kirolari-talde horren elikadura-ohitura desegokiek argi uzten dute beharrezkoa dela elikadura-hezkuntzako programak garatzea futbol-taldeetan. Helburua da elikadura-ohitura osasungarriak sustatzea, errendimendua optimizatzeko eta denboran irauteko, futbolarien kirol-karreretatik haratago.

Goi-mailako futbolariak ohartzen dira oso kolektibo mediatikoa direla, zaletasun handia sortzen dutela eta erreferentzia direla haur askorentzat. Nutrizio onak bizi-estilo osasungarri baten zati gisa eta errendimendu fisiko handiagoa eta hobea lortzeko ardatz garrantzitsu gisa duen balioari buruz egiten duten sustapena mezu positiboa izango litzateke hainbat kategoriatako futbolari amateurren harrobi handiaren eta futbola dibertigarri gisa praktikatzen dutenen artean, beren idoloen portaerak imitatzeko joera baitute.

Alicia Fundazioak eta FC Bartzelonak haur eta gazteen artean elikadura ona sustatzeko kanpaina bat egin dute, eta Gerard Piquek eta Leo Messik utzi dute haren irudia. Kanpainak, “Som el que mengem (lo que comemos)” izenekoak, mezu argiak transmititzen ditu: ondo jatea funtsezkoa da ondo egoteko, indartsu egoteko, kirola egiteko, pentsatzeko, esna egoteko, ikasteko eta jolasteko… Egitea ez da zaila!

Nutrizio ezin hobea guztientzat

Futbolarekin lotutako garapen biomediko handiagoa izan da azken urteotan, eta, horri esker, zientzialariek, medikuek eta nutrizionistek hobeto ezagutu ahal izan dituzte kirol horren eskaera fisiologikoak, elikagai energetikoen (karbohidratoak, proteinak eta gantzak) erabileran eta bioerabilgarritasunean duten eragina, bai eta errendimenduarekin zerikusia duten zenbait parametroren gaineko nutrizio-gehigarrien ondorioak ere.

Milanlabetik, AC Milan-ek sortutako Ikerketa Zientifikoko Zentroa, munduko futbol-talde garrantzitsuenetako bat, atleten kudeaketa psiko-fisikoa optimizatzeko, Alberto Dolci biokimikariak eta Francesco Avaldi nutrizionistak, zentroko gainerako espezialistekin batera, kontrol fisiko (proba fisikoak), mediku (giltzurrun-, elikadura- eta elikadura-funtzioen ebaluazioa) eta test endetiko handiagoaren aldeko apustua egin dute.

Lehiaketaren aurreko garaietarako eta lehiaketa-egun zehatzetarako egokia den elikadura- eta nutrizio-programa berezi bat garatu ondoren, atletek bermatuta dituzte eguneroko elikadura-eskaintzan (gosariak, hamaiketakoak, bazkariak, askariak, afariak eta mokaduak, baita edariak ere) aurreikusitako esfortzu fisikorako behar dituzten kaloria eta mantenugaiak. Hurrengo ohar dietetiko eta nutrizionalen bidez, eliteko futbolariak eta amateurrak oinarri on baten gainean elikatzen dira.

  • Karbohidrato konplexu gehiago. Futbolariei buruzko ikerketa batzuek frogatu dute karbohidrato ugariko dietak zeregin positiboa duela aldizkako ariketetan, hala nola futbolean. Frogatuta dago karbohidrato askoko dieta irensten denean, lau aldiz gehiago har daitekeela ariketa-denbora. Gutxieneko nutrizio-hezkuntza duten futbolariek jaki nagusi bakoitzean karbohidrato konplexuak dituzten elikagaiak eskuratzeko erraztasuna onartzen dute.
  • Gozo eta azukre sinple gutxiago. Futbolarien energia-eskakizun handietako asko (2.700 Kcal eta 4.900 Kcal artean, zenbait ikerketaren arabera) azukre sinpleetan aberatsak diren elikagai gozoak baino gehiago kontsumitzeagatik konpontzen dira. Azukrea, gozokiak eta opilak, zukuak, freskagarriak, edari isotonikoak eta barratxoak gustuko izateak azaltzen du kirolarien dietaren alderdi hori hobetu egin daitekeela, berehalako energia lortzeko.
  • Proteinak, ariketa egin aurretik. Proteinak hartzeari dagokionez, Milanlab-ek egiaztatu du ariketa egin aurretik proteinak hartzeak lagundu dezakeela muskulu-proteinaren sintesia egiten ariketa fisikoa egiten den bitartean. Horrek nekea atzeratzea eta muskulu-lesioa izateko arrisku txikiagoa eragiten du.

Eliteko nutrizioa

Eliteko kirolean, azken urteotan, kirol-klub handiek dietista-nutrizionista bat dute beren taldean, futbolarien elikaduraz eta elikaduraz arduratzen den aldetik. Proposamen aitzindari bat iritsi da MilanLabetik. Milango zentroko adituek kirol-elikaduraren aldeko apustu serioa egin dute: futbolari bakoitzaren egoera fisikoa, medikoa eta nutrizio-egoera baloratu ondoren, banakako elikadura-plana osatzen dute eta, kasuaren arabera, berariazko osagarri dietetikoak hartzea aurreikusten dute.

Alberto Dolci biokimikariak Eroski Consumerri egindako elkarrizketa batean esan zuenez, dieta-plana eta nutrizio-osagarriak egunero hartuz, “muskuluei kalterik ez egitea lortzen da, nekea agertzea atzeratzen da, indarberritze-prozesua bizkorrago egingo dela bermatzen da, eta azken emaitza errendimendu fisiko handiagoa da”, eta hori frogatuta dago denboraldi luze batean eta titulu gehiagotan.

ANTIOXIDATZAILEAK, EZINBESTEKOAK

Eliteko kirolarien nutrizio-egoeraren ebaluazioak agerian uzten du antioxidatzaile-maila baxua dela atleta-talde horretan. Oxidazio-estresa ariketaren intentsitatea baino handiagoa da, eta egoera horrek erradikal aske gehiago sortzen ditu, eta, ondorioz, oxidazio eta kalte zelular handiagoa.

Micheline Vargas Nutriliteko ikertzaileak azaldu duenez (dietetikako osagarrien marka liderra da), ariketa fisiko bizia egin osteko lehen 24 orduetan, nabarmen murrizten da antioxidatzaileen maila. “Aldi kritikoa” da, eta nutrizioan adituak antioxidatzaileak hartzea gomendatzen die atletei, landarez edo berariazko osagarri dietetiko antioxidatzailez betetako dieta baten bidez.

Afizionatuaren eremuan, baliteke osagarri antioxidatzailerik behar ez izatea dietak fitokimiko horietan aberatsak diren elikagai begetal aberatsak ematen baditu, hala nola frutak, barazkiak eta abar. Kirol-nutrizionisten lana futbolarien artean kontzientzia sortzea da; izan ere, entrenamenduak elikadura osasungarriagoa praktikan jartzea ere eskatzen du, fruta eta barazki gehiago eta askotarikoagoak, antioxidatzaileen eta mikronutrienteen iturri natural nagusiak baitira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak