Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gabonetako elikadura eta soberakinak

Gabonetan, eguneko nutrizio-beharren %30-50 gehiago kontsumitzen da

img_turron2p

Eguberriak mahai inguruko ospakizunekin lotuta daude. Hitzordu horietako bakoitzak elikagai eta edari asko kontsumitzea dakar, eta horrek esan nahi du energia gehiegi hartzen dela eta gastroenteritis kasuak nabarmen areagotzen direla. Horietako askok ez dute oinarririk mikroorganismo patogeno batean edo intoxikazio batean, baizik eta energia gehiegi irenstean, bereziki proteina eta lipido batzuk.

Img

Gehiegikeria guztien ondorioz, organismoak erreakzionatu egiten du elikagai kopuru handia baztertuz, eta koadro bat agertzen da, enpaste deitzen zaiona. Horrek esan nahi du gosea galduko dugula eta gonbitoekin, buruko minarekin eta baita beherakoa ere erreakzionatuko dugula, gure organismoak onartzen duena baino gehiago jaten saiatzen bagara. Horregatik, dieta gure ahalmenetara egokitzeko, buruhauste asko aurreztuko ditugu.

Gaueko afari on tipiko batean, adibidez, hainbat sargune sartzen dira, besteak beste, otarrainxka, normalean maionesa- eta ogi-saltsa pixka batekin. Arrainez edo izokin ketuaz gain, indioilarrarekin edo bisiguarekin edo beste batzuekin jarraitzeko aukera ere badago. Hori guztia ardo zuri edo beltzekin edo biekin ureztatuta. Azkenik, ezin dira falta turroiak eta polboroiak, gozoki preziatu eta zaporetsuak, cavaz edo sagardoaz lagunduta.

Bazkaria eta janari gehiago
Energia gehiegi etengabe erabiltzeak gehiegizko pisua agertzea dakar.

Multzo horretan, batez besteko pertsona batek 1.000 kcal baino gehiago har ditzake, hau da, eguneko beharren %30 eta %50 artean. Hori konpentsatzeko, jarduera fisikoa handitu beharko litzateke, soberakin horren eragina murrizteko. Hala ere, afaldu ondoren, normalean gabon-kantaren bat kantatu edo tertulia bat egin daiteke, eta, azkenik, ohera joan, jaiki eta bazkaldu nahi izanez gero, hurrengo egunean. Horrek arazoa larriagotzen du. Hanburgesa ezagun bat (900 kcal energia ematen duena) merkatura ateratzeak ekarri duen arazoari erreparatzen badiogu, gure Gabonetan produktu hori jatordu eta afari bakoitzean hainbat egunez hartuko bagenu bezala da.

Hiperelikadura eta osasuna

Janari-kontsumoa handitzearen ondorioz, pisua bi kilo inguru handituko da, hau da, 18.000 kcal estra 15 egunean. Egia esan, pisua gehitzea ez da arazoa berez, estetika hutsezko kontua baita, baina bai lotuta dituen osasun arazoak. Gaur egun, zientzialariek, osasun-agintariek eta kontsumitzaileek ere onartzen dute gehiegizko energiak osasun-arazo larriak eragiten dituela, hala nola garun-hodietako istripuak, iktusa, miokardioko infartua edo diabetea.

Arrisku hori, zorionez, ez da gertatzen Gabonetako egunetako gehiegizko kopuruagatik, baizik eta urteetan etengabe gertatzen den dieta desegokiagatik. Energia gehiegi etengabe erabiltzeak gehiegizko pisua agertzea dakar, eta obesitaterantz eboluzionatu dezake. Horrek eragiten ditu beste arazo batzuk, hala nola diabetea; izan ere, gehiegizko energiak, bereziki elikagai oso hidrokarbonatuek, glukosarekiko intolerantzia edo intsulinarekiko erantzun egokirik eza dakar.

Gainera, egoera horrek odolean zirkulatzen duen gantz-kantitatea handitzea eragiten du, eta horrek kolesterol-maila handia eragiten du, arterietako hipertentsioarekin batera arterioesklerosiaren arazoak eragiten baitituzte.

ENPASTARRA EDO INDIGESTIOA

Img turrone
Gehiegikeria puntuala denean, arriskua txikiagoa da, baina indigestioa ager daiteke. Enpastua sindrome bat besterik ez da, irenstea gehiegizkoa izan denean agertzen dena, eta akutu gisa sailka genezakeen koadro batekin gertatzen da. Normalean, astuntasuna eta urdaileko mina, mihi lehorra, jateko gogorik eza, idorreria edo beherakoa, gorakoak, urdaileko azidotasuna, sabeleko gasak, abdomeneko distentsioa, nekea, ahultasuna, buruko mina eta hanketako mina izaten dira.

Hauek dira arrazoi ohikoenak: elikagai koipetsuak, frijituak, haragia jatea, erritmo normalik gabe, azkarregi edo motelegi, kafea hartu eta erretzea, alkohola, berandu oheratzea, besteak beste. Hori prebenitzeko, eraginkorrena da janari asko ez jatea, elikagaiak ondo murtxikatzea eta jateko denbora hartzea. Era berean, airea irensten laguntzen duten jarduera guztiak areagotzea saihestu behar da, hala nola erretzea, txiklea mastekatzea, azkar jatea edo edari gaseosoak. Izan ere, gure digestio-sistemaren barruan presioa handitzen da, eta horrek astuntasun-sentsazioa areagotzen du, eta, beraz, ondoeza askoz handiagoa da. Bestela, arazo hori jasateko eta Gabonetako oporrak hondatzeko aukera handia dugu.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak