Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gabonetako elikadura kontrolpean nola jarri

Jaietan osasuntsu jatea posible da, baina ez azken orduko dieta miragarriekin edo sakrifizioekin gehiegikeriak konpentsatzeko

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2014ko abenduaren 26a

Gehiago jan eta gutxiago mugitu. Hori da, hain zuzen, Eguberrietako jaien ezinbesteko ekuazioa, mahai inguruan egiten diren ospakizunak, janariarekin protagonista. Egun hauetan, errezetak kantitatean eta edukian kargatzen dira. Platerak oparoagoak eta kalorikoagoak dira. Dieta maiz zaintzen dutenentzat ere zaila da ohitura eta ohitura osasungarriak mantentzea. Azterketak argiak dira: Gabonetan gehiago gizentzen dugu. Egia al da “Gabonetako gehiegikeriek” eragina dutela gure gorputz-pisuari buruz? Edo neurririk gabe jan daiteke, eta gehiegikeria horiek konpentsatu? Hurrengo artikuluak gai horiei buruzko gogoeta egiten du, eta ahalegin handirik gabe ondo jateko iradokizun batzuk egiten ditu.

Irudia: brebca

Modu naturalean jateko: hiru mailak

Eguberriak urtean egun gutxi batzuk baino ez dira, eta ez dira modu osasungarrian jateko obsesioa. Izan ere, inoiz ez da egokia horretarako. Egia esan, gure elikatzeko modua ohitura osasungarri bihurtu nahi dugu, lagun bati edo "eskerrik asko" mesede egiten digutenean "hola" esatea kostatzen zaiguna baino ahalegin handiagoa eskatzen ez duena.

Aurreko gogoeta "lehia inkontzientea" kontzeptuan laburbiltzen da, edo, bestela esanda, gauzak modu naturalean egitea. Hobeto ulertzeko, jakin behar dugu aldez aurretik hiru maila igo behar ditugula estatus hau lortzeko:

  • 1. Inkonpetentzia inkontzientea. Lehen maila honetan, gauzak ez ditugu ondo ezagutzen.
  • 2. Eskumenik eza kontzientea. Bigarren maila honetan badakigu zer egin beharko genuke bizitza osasuntsu bati jarraitzeko, baina oraindik ez dugu egiten, gure egunerokoan zenbait trebetasun integratu behar ditugulako, praktikarekin (eta gutxieneko ezagutza batzuk) hartzen ditugunak.
  • 3. Gaitasun kontzientea. Hori da igo beharreko hirugarren maila. Gauzak ongi egiten ditugunean gertatzen da (bizimodu on bati jarraitzea bezala), baina oraindik ere ahalegintzen gara horretarako; hau da, ohitura batzuk mantentzera behartzen gaituztenean, badakigulako onuragarriak direla.

Hiru maila horiek gaindituta gure helburura iristen gara, lehia inkontziente deritzona. Honela defini liteke: bizi-ohitura onak modu inkontzientean, naturalean, ez halabeharrez, jarraitzea, baizik eta gustuko dugulako. Horrela, jende osasuntsua bere eguneroko bizitzan konorterik gabe ibiltzen da, horretaz ohartu gabe, eta urteko egun guztietan, Eguberriak barne.

Nolakoa da zure dieta modu naturalean kontrolatzen duen pertsona?

Irudia: photographee.eu

Beren osasuna modu naturalean kontrolatzen dutenek ez dute sakrifizio bat egiten ari direla sentitzen. Ez dute uzten ariketa pixka bat egiten, eta polboroiak edo turroia miresten dituzte. Gozo horiek atsegin badituzu, jan eta gozatu, errurik gabe... pasatu gabe dastatuko dituzte eta. Pertsona horiek:

  • Jarduera fisikoarekin gozatzen dute, eta, beraz, Gabonetako edozein janariren ondoren, familiakoei edo lagunei proposatuko diete ibilaldi on bat egitea.
  • Nahiago dute edan alkohola edo edari azukretsuak, nahiz eta mahaiak beteta dauden, Gabonetan, azken edari mota horietatik. Gainera, gainerakoek haietaz pentsatzen dutena ez zaie inportatuko.
  • Badakite lasaigarriagoa dela tabako-keak baino aire garbia arnastea, eta babestu egingo dituzte haurrak tabakismo pasibotik, balkoian erretzen dituzten erretzaileak erregalatuz.
  • Dieta osasungarria jaten dute maiz, nahiz eta ez duten aparteko elikagairik eskura, baina Gabonetako janariez gozatzeko aukera ematen dute, batere lotsarik gabe. Izan ere, badakite urteko gainerako sasoiek ez dutela ohiturarik izaten, eta halaxe jarraituko dute.

Baliagarria al da Eguberrietako gehiegikeriak konpentsatzea?

Pisu handiagoarekin hasi genuen urtea. Urte osoan pisua irabazten dugu, baina Gabonetan gehiago irabazten dugu. Batez beste, kilo erditik hurbil gure pisua handitu dugula esango digu baskulak. Ez dirudi askorik, baina urte osoan "hobetzeko promesekin" edo, are okerrago, "dieta miragarriei" buruzko liburuetan agertzen diren aholkuekin, pisu handia delako, eta, beraz, "hobetzeko promesekin" edo are okerrago, pisu hori ez delako galtzen hilabete batzuk geroago.

Eguberrietako platerek dituzten kaloria ugariek urteko gainerako sasoietan konpentsa al ditzakegu? Ez dira gutxi urtarrilean gimnasio batera joaten diren pertsonak, baina otsailean, ez dute denborarik edo motibaziorik ikusten joateko. Antzeko zerbait gertatzen da komatxo handien ondoren zuzenketaren helburuekin, eta, beraz, merezi du neurriz jokatzea, baldin eta familiako edo lagunen arteko bazkari-zerrenda luzea espero badugu. Wansink eta Cheney, JAMA aldizkarian argitaratutako artikulu batek erakutsi zuenez, elikagai askoren aurrean gaudenean, kostatzen zaigun kopurua kontrolatzea kostatzen zaigu eta gure apetituaren gainetik hartzen dugu. Are gehiago, Nutrition& Metabolismos-en 2010eko abuztuan argitaratutako ikerketa batek ikusi zuenez, hilabete igaro ondoren, "hiperelikadura eta sedentarismoa" hilabete igaro ondoren, gorputzeko gantza handitu egin daiteke.

Gogoetak (errealistak), dietaren kontrola ez galtzeko

Irudia: studiOM

Badakigu Gabonak otordu oparoz apainduta daudela. Eta badakigu gustatuko litzaigukeen baino pisu handiagoa izateko arriskua dagoela, batez ere pisu gehiegi badugu (Espainiako helduen ia %60an gertatzen den zerbait). Horrek John Garrow irakaslea garamatza, gaur egun elikaduran aditu handienetakoa. 2000ko urtarrilean, Lancet aldizkarian, Garrowen doktoreak ohartarazi zuen Gabonetan ez dugula gose eta asetasun mekanismoei erantzuten, baizik eta "jateko ordua da eta janaria ona delako". Hala, ez da errealista Gabonetan gure mekanismo fisiologikoek gehiegizko pisuetatik edo pisu-igoeratik babestuko gaituztela pentsatzea.

Horregatik, Gabonetan gure elikadurari buruzko "kontrol kognitiboa" egitea proposatu du John Garrowek. Zer alderdi kognitibo har ditzakegu kontuan jai hauetan? Hona hemen horietako batzuk:

  • Ez ahaztu ariketa fisikoa. Mahai gainekoa inguruan paseatzea baino hoberik ez.
  • Zaindu errazioaren tamaina. Hobe da errazio txikiak aukeratzea, platerean janari gehiago dugunean gehiago jaten baitugu, konturatu gabe.
  • Edariekin moderatu, batez ere edari alkoholdunak badira eta, are gehiago, gero gidatu egingo badugu. Ez dezagun ahaztu, bestalde, edari azukretsuek "kaloria huts" ugari dituztela.
  • Landareak lehenestea. Oso komenigarria da, ahal den neurrian, jaten ditugun lehen elikagaiek barazkiak edo lekaleak oinarri izatea, Brian One aldizkariaren 2013ko urriko edizioan Brian Wansink doktoreak koordinatutako azterketa batek iradokitzen duenez.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografias | Argazkiak | Ikerketak