Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gabonetako gehiegikeriak konpentsatzeko osagarriak

Osagarrien eta landareen printzipio aktiboek elikagaien digestio- eta arazketa-jarduera indartzen dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2007ko abenduaren 24a

Urte sasoi batzuetan, hala nola Gabonetan, borondate-indarra probatzen dute janariarekin eta indigestioak presentzia-ekitaldia egin aurretik jateari uzteko gaitasunarekin. Baina etengabeko tentazioei mugak jartzea are zailagoa da terapia dietetikoren bat egiten dutenentzat.


Gabonetan jatea zaila da diabetea dagoenean, postre gozoek presentzia unibertsala baitute mahaietan. Era berean, jaieguneko menua dislipemia dutenentzat (kolesterol altua edo triglizerido altuak) egokitzeak ere baditu bere oztopoak. Egia esan, errezetak prestatzeko modu arinagoetara egokitzeko zailtasuna ez da arazoa, baizik eta patologia horietan aholkatzen ez diren elikagaiak jateko ohitura.

Arkumea, itsaskia edo saltsa ugari, hestebeteak eta gabonsariaren gaztak tentazio gehiegi dira aldi berean eta galgatzea kostatzen da. Urdaila izaten da kaltetuenetako bat. Egun batzuk behar ditu gehiegikeriak konpontzeko. Hainbesteko janari-kopuru eta -barietatea berehala islatzen da digestio amaigabeek (koipe gehiegi) eta hesteetako hartzidurek (azukre gehiegi) eragindako sabel puztuaren sentsazio gogaikarrian.

Jaiegunak ospakizunetarako diren arren eta menuak arreta-gune bihurtzen diren arren, ohitura errazak har daitezke hurrengo gehiegikeriak konpentsatzeko. Gabonetako bi aste hauetarako proposamena bi norabidetan doa. Alde batetik, menu berezian sartu behar dira beren osaera kimiko bereziagatik digestio- eta arazketa-prozesuetan lagunduko duten elikagaiak. Bestetik, osagarri dietetikoak (konprimituak edo infusioak) janarien aurretik edo ondoren sartzea, printzipio aktiboekin elikagaien ekintza osasungarriak indartu ditzaten, hala nola digestio ona eta arazketa.

Urdaila arintzeko espeziak

Espezia eta landare batzuek digestioa hobetzen dute, gasak kanporatzen dituzte eta urdaileko urinen ekintza bultzatzen dute.

Espezien bidez janaria prestatzea gure arbasoek ikasitako trikimailua da, elikagaien zaporea aldatzeko ez ezik, gertaera nabariei erantzuteko ere. Zenbait espeziek eta landarek digestioa hobetzen dute, gasak kanporatzen dituzte eta urdaileko urinen eragina errazten dute. Mihilua, ereinotza, oreganoa edo ezkaia, neurrian eta menuaren jaki sendoenetan, digestio hobea egiteko erabiliko dira. Era berean, oso baliagarria litzateke propietate eupeptikoengatik ezagunak diren barazkiak (eskarola, endibia, orburua edo kardua) dituzten errezetak aukeratzea.

Infusioek ere ongizatea ematen dute. Hala ere, ez dira beti egokienak diren landareak hartzen. Batzuk beste batzuk baino espezifikoagoak dira, gaitz motaren arabera. Era berean, batzuk eraginkorragoak dira jan aurretik hartzen badira, eta beste batzuk postrean jaten badira. Adibidez, jan aurretik hartutako piperita mendak urdaileko urinak errazago jariatzen ditu eta urdaila digestio-prozesu konplexurako prestatzen du. Aitzitik, melisaren eta kamamilaren propietate sendagarriak nabariagoak dira janari baten ondoren hartzen badira, muskulaturaren efektu lasaigarriagatik digestio-aparatukoak baitira. Anis berdeak edo mihilu-haziek lagundu egiten dute aireak kanporatzen, eta efektu positibo bera dute, jan aurretik edo ondoren.

Erregalizak ultzeraren kontrako eragin garrantzitsua du. Boldoa edo orburua bezalako landare mikatzek digestio-jariakinak estimulatzen dituzte, bereziki gibelarena eta besikularena, eta, beraz, koipeak digeritzen eta organismoa arazten laguntzen dute. Emaitzak nabarmenagoak dira bazkari oparo baten ondoren hartzen badira. Sasoiko anana freskoa postre gisa da aukerarik osasungarriena menua mamitsua izan bada proteinatan (itsaskia, frijituak, haragia eta arraina), eta hori oso ohikoa da egun horietan. Halaber, bifidus jogurt bat edo bi egunean hartzea digestio-sistemaren indargarri ona da.

Infusioak egiteko moduak ere eragina du haien ondorioetan. Adibidez, landare beroak hartzea gomendatzen da, hala nola anisa, mihilua, menda edo kamamila; izan ere, infusioa hoztuz gero, olio esentzialek kontzentratzen dituzte eta lurrundu egiten dira.

Odola garbitu

Egun horietan gehiegikeriek gibelak egiten duen odola arazteko lana zailtzen dute.

Elikadurak eragina du odolaren zirkulazioan, jariakortasun handiagoa edo txikiagoa emanez eta zirkulazio txarraren ondoriozko sintomak arinduz (buruko pisutasuna, hanka puztuak edo azalean orban gorriak). Egun horietan alkohol, gantz, proteina eta azukre gehiegi izateak gibelak egiten duen odol-arazketa zailtzen du. Organismoa arazteko antioxidatzaileetan kontzentratutako elikagai diuretikoen biltegia betetzeko gomendioa pertsona guztientzat da, bereziki zirkulazio-arazoak dituztenentzat eta erretzaileentzat. Egunero pomelo-, limoi- edo azenario-zukua laranjaz hartzen hastea antioxidatzaile ona da.

Egunez bi infusio diuretiko ere oso lagungarria da likidoak kanporatzeko eta, hartara, hantura saihesteko. Gainera, likido gehiago edatean, gorozkiak sendoagoak dira, eta ahalegin handirik egin gabe kanporatzen dira. Landare diuretikoen efektuak, hala nola lehoi-hortza, zaldi-buztana, ortosifoia edo pilosela, leunak dira, baina eraginkorrak likido-atxikipenaren sentsazio puntuala dagoenean.
Ez da komeni, ez eta zentzuzkoa ere, landare libragarrietara jotzea (sin, frangulak, oskola sakratua edo arabarba) aholkurik gabe; izan ere, idorreria iragankorra konpondu arren, likidoen eta elektrolitoen desoreka eragin dezakete. Ahalmen laxatiboa duenez, egunero, jaikitzean edo etzatean, bifidus jogurta har daiteke, gari-zahiarekin nahastuta.

GABONETAKO ASTUNA

Img turron1
Eguberrietan, alde batera uzten dira gai dietetikoak, jakiak prestatzen diren bitartean. Hala egiaztatu zuten AEBetako Osasun Institutu Nazionaleko medikuek, eta abenduko otorduak pisuarekin lotuta zeuden identifikatzen saiatu ziren. Urte amaierako jaien sei asteetan 195 pertsona helduk izandako pisu-aldaketak ebaluatu zituzten, Esker Emate Egunetik Urte Berriraino. Emaitzen ondoren, ikertzaileek egiaztatu zuten jaietan irabazten den pisua uste baino txikiagoa dela, batez beste 0,370 kilo. Hala ere, gehiegizko pisua eta obesitatea zuten parte-hartzaileek 2,3 kilo irabazi zituzten, batez beste.

Gabonetan dieta egitea (pertsona batzuen helburua) turroia ez jateko tentazioan ez erortzeko irtenbidea dela pentsatzea, gehienetan, lortu ezineko helburua da, frustrazioa eta adorerik eza eragiten dituena. Psikologiako adituek aholku osasungarria ematen dute egun horietarako: sasoi horretan erregimena ez gainditzea, zentzuzkoa izanik. Izan ere, kaltegarria izan beharrean, emozioen aldetik ere ona da, eta ez da ahaztu behar moderazioa dela osasun-aholkularirik onena.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak