Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gabonetako gozokiak

Turroiak, mazapanak, girlatxeak eta polboroiak oso ugariak dira Eguberrietan.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2003ko abenduaren 23a

Gehienek ezaugarri komun bat dute: oinarrizko osagaien artean, koipe, irin eta azukre ugariko fruitu lehorrak daude, karbohidrato ugarikoak. Gainera, oso elikagai energetikoak direnez, kaloria asko ematen dituzte.

Turroiak, mazapanak eta girlatxeak

Eztiz eta/edo azukre eta almendraz eginak daude, eta neurri handi batean haien balio energetiko eta elikagarria zehazten dute. Nahasketari beste elementu batzuk gehitu dakizkioke (arrautza zuringoa eta gorringoa, fruitu lehorrak, fruta-pastak, txokolatea, kakaoa, kafea, esnea, esne-gaina, irinak, marmeladak, zereal puztuak, likoreak, gelatina, kokoa, etab.). ), uraz eta baimendutako gehigarriez gain.

Gozoki horiek elikagai energetikoak dira, eta, nahiz eta gantz-eduki handia izan, gantz-azido asegabeek osatzen dute proportzio handiena (gantz onuragarria), erabilitako fruitu lehorretan ugariak baitira. Bestalde, turroi, mazapan eta girlatxe askoren orea egiteko erabiltzen diren oinarrizko osagaien artean ez da sartzen zeliakiaren kasuan kontraindikatuta dagoen osagairik (glutenarekiko intolerantzia, hau da, zenbait zerealetan dagoen proteinarekiko intolerantzia, hala nola garia, oloa, garagarra, zekalea eta tritikala -gariaren eta ehunaren hibridoa-).

Hala ere, orea estaltzen duen olata, kasu askotan, gari-irinez egiten da, eta, beraz, arretaz irakurri beharko litzateke turroi bakoitzaren osagaien zerrenda, kasu horretan jan daitezkeela ziurtatzeko.

Polboroiak

fruktosak sakarosak adina kaloria edo gehiago ematen ditu

Polboroien oinarrizko osagaietako bat txerri-gantza edo gurina da (biak ere gantz saturatuan aberatsak, koipe kaltegarria), irinarekin eta zaporeemaileekin (kanela, ardoa, limoia) nahasten dena. Elikagai horiek odoleko kolesterol-mailak modulatzeko duten gaitasunari erreparatzen dio adjektibo onuragarri/kaltegarriak. Onuragarriak kolesterolaren maila plasmatikoa murrizteko gaitasuna du, eta bihotzerako osasungarria da; gehiegizko koipe kaltegarria, berriz, kolesterol-maila handiekin lotuta dago.

Hori dela eta, turroi gogorrak eta bigunak, almendretan edo fruitu lehorrak dituzten beste turroi batzuetan ugariak, mazapanak eta girlatxeak, aukeratu ahal izango dira kolesterola handia denean, polboroien ordez.

Azukrerik gabeko turroiak eta bestelako gozokiak

Fabrikatzaileek gizartearen zati handi baten eskaria asetzeko ematen duten erantzuna, osasun arazoengatik, hala nola diabetesa eta obesitatea, ezin baitituzte hartu Gabonetako gozoki tipikoak. Eta urte batetik bestera, “fruktosarekin” edo “azukre erantsirik gabe” mezua duten barietateak agertzen dira merkatuan. Ontzian mezu horietako edozein irakurtzen duten kontsumitzaile gehienek uste dute ez dela hain kalorikoa.

Baina ez da beti horrela izaten. Erabilitako azukrearen ordez kaloriarik gabeko gozagarriak (sakarina, aspartamoa, ziklamatoa, azesulfamea) edo poliol edo alkohol (sorbitol, maltitol edo xilitol) motako gozagarriak erabiltzen direnean, kaloria gutxiago dituzte. Ez da gauza bera gertatzen produktuak sakarosaren ordez fruktosa badu (azukre arrunta).Fruktosa gozagarria da, eta abantaila ematen die diabetikoei, odoleko glukosa-mailan ondorio gutxi eragiten dituelako eta ez duelako intsulina-jarioa estimulatzen.

Hori dela eta, diabetesa dutenek gozoki horiek fruktosarekin kontsumitu ahal izango dituzte, eta gozoki batek ematen duen plazeraz gozatu ahal izango dute beren gluzemia aldatu gabe (odoleko glukosa-maila), baldin eta gehiegi kontsumitzen ez badute. Hala ere, fruktosak sakarosaren kaloria berak ematen ditu, eta, beraz, fruktosadun produktuak kaloria berak ditu, edo sakarosarekin baino gehiago.Horregatik, fruktosa duten produktuak ez dira gomendatzen gehiegizko pisuagatik.

FRUITU LEHORRAK

Fruitu lehorrek, hala nola almendrek, pinaziek eta intxaurrek, eta fruta lehortuek (adibidez, orejoiek, aranek eta mahaspasek) gero eta merkatu-kuota handiagoa irabazten dute egun horietan. Zalantzarik gabe, aukera gozoa eta gozoa da, Gabonetako ohiko produktuen aldean osasungarriagoa, elikagai energetikoak ere badaudela ahaztu gabe. Fruitu lehorretan koipe asko dago, eta onuragarriak izan arren, kaloriak ematen dituzte. Fruta lehortuak azukre sinpleen “kontzentratuak” dira.Hori dela eta, neurriz kontsumitu behar dira, pisua, koipea edo azukreak kontrolatzeko dietak egiten direnean.

ELIKAGAI ENERGETIKOAK

Produktu horiek guztiek energia-ekarpen handia dute, eta horregatik ez da komeni dieta hipokalorikoak (gehiegizko pisua), gantzetan (gibeleko eta behazuneko arazoak) eta karbohidratoetan (diabetea, hipertriglizeridemia, pankreatitisa) kontrolatutako dietak egiten direnean. Gainera, gozoki horiek koipe asko dutenez, digestioa luzatu egiten da, eta gehiegi kontsumitzeak digestio-arazoak eta beherakoa eragin ditzake. Neurritasuna funtsezkoa da gozo batek ematen duen zapore atseginaz gozatzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak