Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gabonetako menuak, esnerik eta garirik gabe

Elikagai alternatiboak ezagutzea eta sukaldaritzako konposizio berriak ikastea funtsezkoa da platerak prestatzeko alergia eta intolerantzia izanez gero.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2011ko abenduaren 21a
img_pulpo

Gabonetako menuak planifikatu eta prestatzea erronka handia da sukaldaritzan, gonbidatuak harritu eta ase nahi badira. Baina, gainera, ahalegin berezia egin behar da konbidaturen batek elikadura-intolerantzia edo -alergia badu. Esnea eta garia dira elikagai arazotsuenetako bi, alergia- edo intolerantzia-kopuru handia eragiten baitute. Errezeta tradizionalak egokitzeko eta berriak formulatzeko ideiak izateko aukerak ezagutzea funtsezkoa da erronka gainditzeko: Gabonetako menu goxoak arriskurik gabe egitea.

Irudia: jlastrak

Ohiko errezetak dituzten jaiegunetako menuetan ohikoa da garia eta esnea edo horien eratorriak plater askoren osagai gisa erabiltzea. Hori arazo eta arrisku bat da elikadura-alergiak eta -intolerantziak dituztenentzat.

Esnerik eta garirik gabeko sarguneak, alergiak saihesteko

Kroketak eta antzekoak irin- eta esne-ore batekin egiten dira, eta ogi birrinduarekin arrautzaztatzen dira. Eragozpen handia dira, elikagai bakar batean beste arazo asko daudelako. Disoluzioa gogaikarria izan daiteke lehenago probatu ez bada, osagaien izaeran erabateko aldaketa eragiten baitu: gari-irinaren ordez arto-irina erabiltzen da, behi-esnearen ordez soja-edaria (edo beste edari begetal batzuk, hala nola oloarena) eta ogi birrinduak berezia izan behar du glutenik gabe.

Masa hautsi, brick, hostopil edo krepetan zerbitzatutako sarguneak ere arazo bat dira, gari-irinez eginak baitaude. Betegarria banakako ontzietan zerbitzatzen bada, konpondu egin daiteke, opilekin edo glutenik gabeko ogi txigortuekin batera. Beste aukera bat da oreak irin egokiekin egitea, hala nola artoarekin edo arrozarekin. Adibidez, glutenik gabeko krepeak. Garbantzu-irina oso baliagarria eta zaporetsua da arrautza-irinetan pasatutakoentzat, eta gozogintzan onartzen da bizkotxo eta beste gozoki tradizional batzuetarako osagai gisa.

Plater tradizional asko egiteko erabateko aldaketa behar da: glutenik gabeko irinak eta landare-edariak behi-esnearen ordez

Produktu batzuek badituzte zenbait osagai, kantitate txikitan erabiltzen badira ere, alergia edo intolerantzia eragiten dutenak. Batzuetan, apaingarri gisa edo janaurrekoaren zaporea indartzeko bakarrik erabiltzen dira, baina hori nahikoa da osagaien zerrenda arretaz irakurtzeko eta, behar izanez gero, ez hartzeko. Adibidez, surimia edo arrain-suzedaneoa guletan, karramarro-makilatxoetan eta antzekoetan erabiltzen da. Esnearen proteinak, irinak edo gehigarri lodigarriak beren osaeran kokatzen dira maiz, eta, beraz, ezin dira jan intolerantzia eta alergia izanez gero. Maionesa eta saltsa industrial batzuek gehigarri lodigarriak edo esne-proteinak dituzte osagaien artean, eta horien ordez produktu naturalagoak erabil daitezke, elikagai problematikorik gabe. Hestebeteek, pateek eta antzekoek osagai arriskutsuak izan ditzakete, eta, beraz, kalitate handienekoak hautatzea komeni da, naturalenak eta gutxien prozesatutakoak.

Hauek dira sartzen direnak: foie-tosta otarrainxkekin eta mahats pasekin (ogi txigortuarekin, glutenik gabe, hala badagokio), arrain- eta itsaski-suqueta zapo eta abakandoarekin (glutenik gabeko ogiarekin, behar izanez gero), olagarro errea patata hautsizko muselinaren gainean (behi-esnerik gabe), entsalada epela neguko barazkiekin eta granada-paparra.

Glutenik eta esnerik gabeko lehen eta bigarren platerak, intolerantzien aurrean

Arazoak sortzen dituzten elikagaiak identifikatu ondoren, ez da oso zaila lehen platerak garirik edo esnerik gabe prestatzea. Pastak, hala nola makarroiak, espagetiak, kaneloiak, lasagna edo zopak, bereziak izango dira glutenik gabe, eta ez dira erabiliko ez esnea ez haren eratorriak, ez eta gari-irina ere platerak prestatzean. Hain ohikoak ez diren beste zereal batzuk, sukaldean oso erabilgarriak izan arren, artatxikia eta kinua dira. Horiek erabil daitezke zopak eta kremak loditzeko edo egiteko, eta plater nagusi edo gozoak eta jatorrizko hornigaiak prestatzeko. Hala ere, osagai nagusiekin ez ezik, osagarriekin, kremekin eta saltsekin ere erne egon behar da.

Akonpainamendu-saltsak osagarri zalantzagarrienak dira elikadura-intolerantziak edo -alergiak dituztenentzat, maiz irinekin loditu edo esnez garbitu ohi baitira. Arazoa saltsak aparte zerbitzatzen badira konpontzen da. Jatorrizko errezeta saltsan egiten bada, erraz egokitzen da, alternatibak ezagutzen badira. Janaria prestatzeko soilik arto-irina erabiltzen bada, glutenarekiko edo gariaren proteinekiko intoleranteen arriskua desagertu egiten da.

Aurtengo Gabonetan, hauek dira plater nagusiak: erreboilo-gorena bieira eta barazkitxo erreekin, arkume-gurdi errea patata eta onddoekin, entrekot xaflak boilurra murriztuta, sagar-txipak eta urraburu errearen solomoa kaba eta concasse tomatea murriztuta.

Postre egokiak, alergia eta intolerantzia izanez gero

Gabonetako postre tradizionalak eta gozoki tipikoak eragozpen handia dira elikagai-intolerantzia edo -alergiak dituzten pertsonentzat. Irinak, natak, kremak eta esnea oinarrizko osagaiak dira gozoki gehienak bizkotxo, masa edo hostopilekin egiteko. Esneki industriako produktuak ere izan ditzake glutenak, hala nola flanak, natillak, mousseak edo izozkiak.

Apustu segurua da postre errazak eta naturalak fruta freskoekin aukeratzea, hala nola mazedonia naturalean edo agar-agar bidez gelatinizatuta, txitxi-burruntzi ikusgarriak, fruta erre aromatizatuak, hala nola sagarrak banillarekin, udare beteak, sasoiko fruta-likuatuak (pomeloa eta mandarinak) edo konpota originalak (adibidez, udararena gaztainekin). Harritzeko errezeta bat plantxan egindako meloiarena da, anana-zoparekin. Eguberri-ukitua postreari eman nahi izanez gero, girlatxe-turroia aukeratu daiteke, etxean egiteko oso errezeta erraza.

JATETXEAN JATEA, ERRONKA HANDIA

Alergia edo intolerantzia izanez gero, ez da erraza etxetik kanpo jatea. Oso jatetxe gutxik ematen dituzte glutenik edo esnerik gabeko platerak —batzuetan, kartan bereizgarri bat dutenak—, baina eskaintzen diren lokaletan, neurri batean, ez dago erabat hornitutako sukalderik batere arriskurik ez izateko.

Bereizita biltegiratzen dira intolerantziak edo alergiak izateko egokiak diren lehengaiak? Plater horiek prestatzeko eta zerbitzatzeko ontzi esklusiboak erabiltzen dira? Bestela, plater bereziak egin aurretik tresnak eta baxera kontzientziaz garbitzen dira? Garrantzitsua da kontuan hartzea antolaketaren eta lanaren alderdi horiek sukaldean, halako moldez non sukaldeko tresna batzuk (txigorgailuak, frijigailuak edo pasta egiteko makinak) bikoiztuta egon beharko liratekeen.

Bestalde, ukitutako pertsonak ziurtatu behar du eskatutako platerak ez duela elikagai problematikorik. Ohikoa da kremek eta barazki-pureek esnea, esnegaina edo gazta izatea, tortilla batzuei esnea gehitzea arrautzaren emultsioa areagotzeko, eta tomate-saltsa edo beste batzuk irinarekin lodituta egotea. Itxuraz kalterik egiten ez duten plater horiek arriskutsuak dira elikadura-alergiak edo -intolerantziak dituztenentzat.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak