Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gabonetako tentazioak gainditzeko aholku dietetikoak

Ohitura desegokiek eragin handiagoa dute pisu-irabazian, unean uneko ospakizunek baino.
Egilea: maitezudaire 2010-ko abenduak 21
Img mazapan2 list
Imagen: chispita 666

Pertsona batzuen ustez, Gabonak "arrisku handiko" jaiegunak dira, pisuari dagokionez. Hala ere, azterketa batzuen arabera, kiloak gomendatutakoa baino gehiago pilatzen badira, gehiago nabarmentzen dira ohitura desegokietan pilatzen direlako data jakin batzuetako gehiegikeriak baino. Nolanahi ere, jaietako ospakizunek balio erantsia izan dezakete beti, elikagai gehiegi egiteko arrisku handiagoari dagokionez. Horregatik, garai honetan ugariak dira osasun-agintariek eta zientzia-elkarteek ospakizunei modu osasungarriagoan aurre egiteko ematen dituzten gomendioak.

Zenbat pisu irabazten da batez beste Gabonetan?

2000ko martxoan, ‘New England Journal of Medicine’ argitalpen zientifikoak azterketa interesgarri baten berri eman zuen. Azterketa horren bidez, Gabonetan herritarrek irabaztea estimatzen duten pisu-igoeraren eta benetan irabazten duten pisuaren arteko aldeak aztertu ziren. Parte-hartzaileei azterketaren azken helburua jakinarazi gabe, pisatu egin zitzaien eta galdetu zitzaien ea zenbat pisu irabaziko zuten jaietan. Jaiak bukatuta, berriro pisatu zituzten eta emaitzak harrigarriak izan ziren:

  • Parte-hartzaileek kalkulatu zuten jaietan batez beste 2,3 kilo handituko zela haien pisua, baina aurreikuspenak gutxienez 2 kilotik gehienez 5 kilora bitartekoak izan ziren.

  • Azterketa horretan, talde osoaren batez besteko pisua kilo-erdi eskasekoa izan zen.

  • Azpimarratzekoa da esperimentuaren hasieran gehiegizko pisua zutenak izan zirela pisua gehien handitu zutenak. Biztanle guztien batez besteko hazkundea 500 gramo ingurukoa izan zen arren, esperimentuaren aurretik gehiegizko pisua edo obesitatea zutenek 2,3 kilo gehiago pisatu zuten batez beste (esperimentuaren guztizko populazioa baino lau eta bost aldiz gehiago).

Gabonetarako aholkuak

Gomendio interesgarriak egin ditu Amerikako Dietetika Elkarteak, mahai inguruko ospakizunak ezaugarri dituen jaialdi batean pisua handitzeko arriskuari dagokionez, herritarren behar eta beldurrez jabetuta baitago. Pisua galtzeko ahalegin handia egin behar bada edo horri eutsi nahi bazaio, aholku horiek oso erabilgarriak izan daitezke. Egoera horietan ez daudenek ospakizunei modu osasungarriagoan aurre egiteko balio dezakete, baina Gabonetako plater eta prestakin tipikoen gozamenari uko egin gabe:

1. Saiatu hitzordu kritikora ez iristen (Gabon-gaueko edo Gabon Zaharreko afariak, Gabonetako edo Urte Berriko bazkariak, enpresako afariak, etab.). apetitu bereziarekin. Horretarako, mokaduren bat hartu (bazkaria, askaria, etab.) garaiz. Aukera egokiak snack osasungarriak eta asetzaileak dira, hala nola fruta eta barazki fresko eta gordinak (azenario-makiltxoak, errefauak, apioa…), zereal-barra integralak, gazta edo esneki gaingabetuak, besteak beste.

2. Ez alde batera utzi jarduera fisiko neurritsua egiteko aukera txikiak; esate baterako, Gabonetako erosketak eta mandatuak egiteko tokiraino joan eta eskailerak erabili igogailuaren edo eskailera mekanikoen ordez. Erritmo onean dauden 15 minututik 20ra bitarteko ibilaldi txikiek 200 kilokaloria arteko energia gastua eragin dezakete. Estrategia horiek praktikan jartzeak askoz ere balio handiagoa du iraunarazten direnean eta urte osoan bizimodu aktiboaren parte direnean.

3. Edari alkoholdunak oso kontuan hartzea, osasunean duten eraginagatik eta kaloria apartekoengatik. Martini batek 275 kilokaloria eta baso bat ardo ematen ditu, 150 kilokaloria inguru. Aldi berean, kontuan hartu behar dira elikagaiekin hartzen diren gainerako kaloriak, eta saiatu behar da, gutxienez, koparen bat urez ordezkatzen.

4. Eguneroko dietetikoa egitea. Jaten eta edaten den guztia arretaz idatzi behar izateak balio du hartzen diren kopuruez jabetzeko. Gainera, etorkizunean neurriz kanpo hartzea mugatzen duen tresna da. Uste da kontsumitzaileek gutxietsi egiten dutela egunean 1.000 kcal inguru kontsumitzen dutela. Garaiz idaztea lagungarria da kontzientzia hartzeko.

5. Gosaria ez gainditzea. Hainbat ikerketaren arabera, egunero modu sistematikoan gosaltzen duten pertsonek egunean kaloria gutxiago sartzeko joera dute. Gosariak organismoa eta gose- eta asetasun-zikloak “orduan” jartzean duen zereginean datza agian arrazoia. Zainaldian 3 ordutik 5 ordura bitartean jaten bada (gosaria, bazkaria, askaria eta afaria), azienda handia izango da Gabonetako atrakalekuen aurrean.

6. Egun horietan pisua galdu edo mantentzeko estrategien arrakasta ez da soilik borondatearen indarra. Planifikazio-gaitasuna aliatu handia izan daiteke egoera horretan. Ospakizuna egingo den lekura doazela, egingo diren hauteskunde osasungarriak pentsa daitezke.

7. Ez da komeni festa edo ospakizuna komilona handiak egiteko une gisa pentsatzea, baizik eta beste alderdi batzuk, hala nola lagun-taldea handitzea, gizarte-harremanak estutzea gainerako parte-hartzaileekin edo familiakoekin. Horrexegatik, komeni da mahaiaren inguruan denbora askorik ez igarotzea, ezta bazkaldu aurretik eta ondoren ere; izan ere, bazkalorduan beti izango da aperitiboak, gozokiak eta abar pikatzeko aukera handiagoa.

8. Jaieguneko edozein menutan dauden platerak alde batera utzita, eguneroko elikaduran zuntz ugariko elikagaiak hartu behar dira kontuan, hala nola frutak, barazkiak, osoko zerealak eta lekaleak. Zuntz dietetikoak asetasun-maila handia ematen du kaloria gutxirekin.

ASETASUNAREN AUTOTXEKEOA

Errazio estandarra zer den jakitea funtsezkoa da zerbitzatzen diren zatiak kontrolatzeko. Gainera, bazkariaren amaieran, "autotxekeo" kontziente bat egitea komeni da, asetasun-mailari buruzkoa, eskala hau erabiliz: (1) gosea, gose jatorra, (2) pixka bat gosea, (3) erosoa, (4) pixka bat deserosoa, beteegia dagoelako, eta (5) ondo edo, are okerrago, egoteko oso betea.

Osasun-gomendioak 1. edo 5. egoeran ez amaitzen saiatzean oinarritzen dira. Beste edozeinek balio du, gutxi gorabehera, eta, zalantzarik gabe, 3.a da hoberena.