Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

"Gaixotzeko dugun modua gure jateko moduaren araberakoa da, neurri handi batean"

María Puy Portillo, Espainiako Nutrizio Elkarteko lehendakaria eta Euskal Herriko Unibertsitateko Farmazia Fakultateko Nutrizio eta Bromatologia Saileko katedraduna.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2020ko uztailaren 23a

María Puy Portillo irakaslea Euskal Herriko Unibertsitateko (EHU) Farmazia Fakultateko Nutrizio eta Bromatologia Saileko katedraduna eta Carlos iii.a Osasun Institutuko CIBEROBNeko kidea da. Gure elikadura-ohiturei buruz galdetuko dizugu, konfinamendu-hilabeteek horietan duten eraginari buruz (19. koidera) eta osasunari eta nutrizioari buruzko gairik garrantzitsuenei buruz. "Haurtzaroan elikadura-ohitura onak izateak helduak osasuntsuago egoten lagunduko du", adierazi du Portillok, 2018az geroztik Espainiako Nutrizio Elkarteko buru denak.

19. coidaren garaian gure elikadura zaindu dugu?

Zenbait biztanleria-taldek alde batera utzi dituzte jateko ohiturak, gehiago kontsumitu dituzte elikagai prozesatuak eta etxean egindako gozogintza-produktuak, eta gehiago zulatu dituzte ordu artean, ziurrenik asperdura arintzeko. Hala ere, zorionez, biztanleriaren zati handi batek konfinamendua aprobetxatu du bere ohiturak hobetzeko.

Adibidez?

Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkarteak azterlan bat egin du Espainiako biztanle-talde batean konfinamendu-aldian elikadura-ohituretan eta bestelako bizimoduetan izan diren aldaketak aztertzeko. Azterketa honetan parte hartu dutenek konfinamendu-garaian elikadura-aldaketak izan direla adierazi dute, fruta, barazki, egoskari eta arrain gehiago kontsumitzeko joerarekin, eta opil, gozoki, aperitibo gazi, edari azukretsu eta alkohol askoko produktu gutxiago kontsumitzeko joerarekin. Etxean gehiago sukaldean aritzea ere nabarmendu da. Denbora gehiago egon da erosketak eta janaria planifikatzeko, errezeta osasungarriak prestatzeko eta denbora gehiago behar duten errezetak prestatzeko.

Orain gehiegizko pisuarekin?

Konfinamendu-aldi hori bereziki zaila izan da, eta gure populazioaren zati handi batek bere gorputz-pisua handitu du. Espainiako Obesitate Elkartearen (SEEDO) arabera, epe horretan pertsona bakoitzak hiru eta bost kilo gehiago har ditzake.

Zergatik hori?

Izan ere, jarduera fisikoa murriztu egin da, eta, zenbait kasutan, hasieran azaldu bezala, osasungarriak ez diren elikadura-ereduak hartu direlako gertatu da hori. Eredu horietan, adibidez, picoteoan energia askoz gehiago kontsumitu ahal izan da. Horren ondorioz, zenbait arazo sortu edo okertu dira, hala nola intsulinarekiko erresistentzia, diabetesa eta hipertentsioa. Horiek, sarritan, gehiegizko pisuari eta obesitateari lotutako patologiak dira, eta okerrera egiten dute sedentarismoarekin eta elikadura txarrarekin.

Zer egin horiek saihesteko?

Gehiegizko pisua eta horri lotutako arazoak murrizteko, ohitura osasungarriak izatea da garrantzitsuena, ez isolatuak. Sedentarismoa saihestu behar dugu, eta pertsona bakoitzaren egoerara egokitutako jarduera egin. Komeni da egunean 45 minutuko ariketa aerobikoa egitea, astean bost aldiz, hala nola oinez ongi ateratzea edo korrika egitea. Elikaduran, dieta osasungarria egin behar dugu, Mediterraneoko Dieta, esaterako.

Alkoholaren eta gozogintzaren kontsumoa handitu al da?

Etxean egondako denboran, etxeetako alkohol-kontsumoa handitu egin da, erosketa-indizeen arabera; seguru asko, neurri batean, ostalaritzako kontsumoaren ordez etxean egindako kontsumoa delako. Espainiarrek lehen etxetik kanpo egiten zen aisialdia etxera eraman dute eta lagunekin modu birtualean geratu dira kanabera batzuk edo aperitiboa hartzera. Gozogintzaren kasuan, denbora libre gehiago duenez, jende askok janaria prestatu du berriro etxean, eta postre gehiago prestatu dira; baina horrek ez du esan nahi gure ohiko bizitzara itzultzen garenean joera hori izaten jarraituko dugunik, kasu askotan denbora falta dela eta.

Zerk kezkatzen zaitu gehien nutrizioko aditu gisa?

Konfinamendu-aldian beren gorputz-pisua handitu duten pertsonek, batez ere gehiegizko pisua zuten pertsonek, ez dezatela hartu irabazitako kiloak galtzeko bizi-ohiturarik. Adoptatuz gero, esan nahi du, alde batetik, denboraldi horretan hartu ahal izan dituzten ohitura txarrak alde batera utzi direla, eta, bestetik, udazkenean beste agerraldi bat izanez gero (birusa hartuz gero), obesitatea pronostiko txarrerako faktore garrantzitsua dela frogatu baita.

Dieta osasungarria egin. Zein dira gure jakitoki eta hozkailuetan inoiz falta ez liratekeen produktuak?

Dieta osasungarria, adibidez, Mediterraneoko Dieta da, gure herrialdean erraz lor daitezkeen elikagaiez osatua. Hala, lehentasuna eman behar diogu sasoiko elikagai freskoen kontsumoari, hala nola fruta, barazki eta barazkien kontsumoari, zuntz, bitamina eta mineralen iturri interesgarriak baitira, eta gordinik jan baitaitezke, batez ere urte-sasoi honetan. Lekaleak ere oso elikagai interesgarriak dira. Egia da udan, beroaren ondorioz, zailagoa izan daitekeela gure dietan sartzea, baina egia da, halaber, urteko garai honetan lekaleak ere sar ditzakegula entsaladetan. Garrantzitsua da ez ahaztea proteina kopuru egokia hartzen dugula, eta, horretarako, arrainak, hegaztiak eta arrautzak oso aukera onak dira. Komeni da, halaber, egunero esnekiak hartzea. Gainera, sukaldaritzako prestakinei arreta jarri behar diegu, eta labean, lurrunetan, parrillan, plantxan edo papillote eran egiten dira egokienak, ez baitute handitzen elikagaien kaloria-ekarpena.

Udan, beroarekin, zein dira elikagai antiinflamatorioak?

Uste dut ez genukeela elikagaiak antiinflamatorio gisa etiketatu behar; aitzitik, esan behar dut elikagai batzuek badituzte konposatu batzuk, kantitate jakin batzuetan irentsiz gero, ondorio antiinflamatorioa izan dezaketenak. Horren adibide dira arrain urdinak, omega 3 gantz-azidoak dituztelako (DHA eta EPA). Horietako batzuk udako denboraldiko arrainak dira, hala nola hegaluzea, antxoak eta sardinak. Hanturaren kontrako eragina izan dezakeen mantenugai bat D bitamina da, batez ere arrain urdinetan aurkitzen dena, baita esne osoan eta haren eratorrietan ere, hala nola jogurtan eta gaztan.

Zergatik baztertu behar dugu konpartitutako taparen tradizioa mahaiaren erdian, eta beti aukeratu behar ditugu tapak edo banakako pintxoak?

Gaur egun, ez da gauza segurua errazio bat batera hartzea, mahaikide guztiek sardexka errazio berean sartuz ahora eraman ondoren. Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) adierazi du ez dagoela frogarik elikagaiak SARS-CoV-2 transmisio-iturri edo -bide bat direla frogatzeko, baina oraindik ez dakigu asko birus berri horri buruz, eta hobe da neurriak hartzea kutsatzea saihesteko. Hala, banakako pintxoak edo pintxoak kontsumi daitezke, eta, konpartitzeko errazio bat hartuz gero, gure platera beti eduki behar dugu, eta bertan zerbitzatu, mahai-tresna independenteekin, jaten hasi aurretik.

Kirola elikatze-ohitura osasungarrien ezinbesteko osagarria al da?

Esan bezala, gehiegizko pisua eta horri lotutako arazoak murrizteko, garrantzitsuena ohitura osasungarriak izatea da, ez isolatuak, elikadura eta jarduera fisikoa barne. Sedentarismoa saihestu behar dugu, eta jarduera pixka bat egin, betiere pertsona bakoitzaren egoerara egokituta. Ariketa fisikoa erregulartasunez egiteak, gure energia-gastua handitzeaz gain, gure gorputz-pisua erregulatzen laguntzen digu, eta, gainera, organismoan eragin onuragarriak ditu arteria-presio egokia eta odoleko glukosa-kontzentrazio egokia izateko.

Gazteek ondo jaten ikasi nahi dute. Fenomeno berria da?

Inkesten arabera, badirudi belaunaldi berriak arduratzen direla elikadura osasungarriagoa lortzeaz, nutrizio-etiketez arduratzen dira, produktuen kalitateari eta nutrizio-ekarpenei buruzko informazio gehiago dute. Hori berri ona da, etorkizunean bizi-kalitate hobea, gehiegizko pisu-arazo gutxiago eta lotutako gaixotasunak (diabetea edo hipertentsioa) dituzten pertsonen kopurua murriztuko baititu.

Espainiarrok ondo jaten dugu?

Tradizioz, gure elikadura-eredua mediterraneoa izan da. Zientifikoki frogatu da eredu oso osasungarria dela, patologia kopuru handi baten tasa txikiagoei lotua. Hala ere, jakin behar da Mediterraneoko patroia zenbait mehatxuren mende dagoela, hala nola beste herrialde batzuetako eredu dietetikoen eragina —hala nola Ipar Amerikako patroia— edo gure eguneroko bizitzan denborarik ez izatea, eta horrek ondorio negatiboak ditu patroi horretan. Hala ere, esan dezakegu, Espainian, herritar askok modu osasungarrian jaten dutela. Izan ere, munduko herrialde luzeenetako bat gara, eta elikadurak zerikusi handia du horretan. Azkenik, ondo jateaz hitz egiten badugu alderdi gastronomikoei dagokienez, argi dago gastronomia aparta eta askotarikoa dugula, turismoaren oinarrietako bat.

Zenbateraino komeni da kontserbetara joatea?

Egokiena da gure dietan elikagai freskoak eta sasoikoak sartzea, haien osaera ezin hobea baita elikagaietan eta osasunerako onuragarriak diren beste konposatu batzuetan. Hala ere, hainbat arrazoirengatik, hori ez da beti posible. Kasu horietan, kontserbak izan daitezke aukera bat. Hipertentsioa duten pertsonen kasuan, kontuan hartu behar da kontserbek sodio-kantitate handiak ematen dituztela eta, beraz, ez direla gomendagarriak, kontserba hiposodikoak izan ezik, populazio-talde horretan pentsatuta baitaude.

Funtsezkoa da elikadurari buruzko hezkuntza haurtzaroan?

Bai, bai. Alde batetik, haurtzaroko elikadurari buruzko hezkuntza egoki batek haurrak osasuntsuago egotea lortuko du, adibidez, gehiegizko pisua eta gizentasuna ekiditea, duela urte batzuk helduen arazoak baitziren, baina gaur egun haurren kolektiboari ere eragiten baitiote. Gainera, haurtzaroan jateko ohitura onak izateak helduak osasuntsuago egoten lagunduko du. Haurtzaroan ikasitakoa eta etapa horretan ikasitako ohiturak aldatzea zaila denez, urte horietako hezkuntza ezinbestekoa da ohitura osasungarriagoak dituzten helduak lortzeko.

Zergatik daude ongi sentitzen gaituzten gauzak eta beste batzuk ez?

Lehenik eta behin, pertsona batek gaixotasun jakin bat duenean, elikagai batzuk ez dira irentsi behar edo murriztuta egon behar dute, modu negatiboan eragin baitiezaiokete. Kasu horietan, bistan da elikagai horiek jateak gaizki sentituko gaituela. Horren adibide litzateke elikagai haizetsuak hartzea, kolonean hantura-arazoren bat izanez gero, edo gantz askoko elikagaiak hartzea, behazun-arazoak izanez gero. Beste batzuetan, zenbait elikagai gaizki senti daitezke, gaixotasunik izan gabe. Digestio luzea eta konplexua behar duten jaki edo janariak dira, digestio-gaixotasunik izan ez arren, adinagatik digestio-gaitasun txikia dutenak.

Zer lotura dago jaten dugunaren eta garatzen ditugun gaixotasunen artean?

Harreman estua dago bi gauzen artean. Esan dezakegu gaixotzeko gure modua jatearen araberakoa dela hein handi batean. Gure gizartean maiz gertatzen diren gaixotasun asko elikadura-ohitura txarrekin lotuta daude. Adibide onak dira obesitatea, 2 motako diabetesa edo dislipemiak (odoleko lipidoen balio handiak). Garrantzitsua da, halaber, dietaren bidez gaixotasun asko hobetzen lagun dezakegula adieraztea.

Hatsa, migrainak edo sabeleko hantura digestio txarrean sor daitezke?

Hatsa eta sabeleko hantura, beste arrazoi batzuez gain, digestio txarra ere eragin dezakete. Sabeleko hantura elikagaien zenbait konposaturekiko intolerantziaren ondorio ere izan daiteke, hala nola laktosarekiko intolerantziaren ondorio. Migrainei dagokienez, jakina da badirela haien agerpena errazten duten elikagaiak, baina garrantzitsua da arrazoi ez-dietetikoak bilatzea.


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak