Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gantz arrearen dieta: argaltzeko sistema zalantzagarria

Nahi den zientzia-sakonerarekin, argaltzeko estrategia berri bat proposatzen du dieta horrek, gomendio oinarrizkoenetatik eta ebidentzia zientifikorik gabe urrundua.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2010eko azaroaren 09a
img_adipocitos1

“Gantz arrearen iraultza” eslogan deigarriarekin, beste behin ere, argaltzeko elikadura- eta jarduera fisikoko sistema berri bat proposatzen da. Hori justifikatzen duen mekanismoa gantz-ehun mota jakin bat, arrea edo marroia, organismoan garatzen laguntzean oinarritzen da, gantz-ehun zuri deritzonaren (zuri horixka) kaltetan. Planteamendu dietetiko berriak lagundu egiten du gantz-mota horrek, arrailak, kolore argiagoko gantz-ehunak baino askoz jarduera metaboliko handiagoa duelako. Gantz mota baten eta bestearen proportzioak handitu edo aldatuz gero, marroiaren ordez, eguneroko energia-gastua handitu egingo litzateke, eta, aldekoek azpimarratzen dutenez, ariketa egin edo izerditu beharrik gabe, argaltzea lortuko luke pertsonak.

Gantz-ehun arrea

Nahiz eta mota horretako ehunen identifikazioa eta funtzionamendua argi eta garbi deskribatu literatura zientifikoan, egoera horietatik “La revolución de la grasparda” (“The brown fat revolution”) liburuan adierazitakoaren arabera atera daitekeen aprobetxamendua ez da egia. Are gehiago, ehun adiposo arrearen proportzio handiago bat patologia garrantzitsuak (minbizia edo hipertiroidismoa) izateko arriskuarekin lotuta egon daiteke.

Ehun adiposo gehiegi izatea, azken batean, gehiegizko pisua edo obesitatea eragiten duen faktorea da, izen handiko zientzia-erakundeek diotenez, besteak beste, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME). Baina gantz-ehun guztia ez da berdina. Sailkapen azkar batean bi mota bereizten dira: arrea eta zuria. Biek dute izena beren kolorean. Lehenengoan, mitokondrio-kontzentrazio handiagoak eragiten du zelula adiposo edo adipozitu bakoitzaren barruan zelulen jarduerari eusten dioten motorrak. Ikuspuntu metabolikotik, gantz arreak tenperaturaren erregulazioan dituen funtzioak ditu ezaugarri; horregatik, haurtxoek -amaren umetokitik atera berriak- proportzio handiagoa dute. Gizabanakoa hazi ahala, gorputzeko tenperatura autorregulatzeko mekanismoak hobetu egiten dira, eta gantz arrearen proportzioa murriztu egiten da. Hala ere, pertsonen artean ere aldakortasun pixka bat badago ere, helduaroan ohikoa da koipe arrearen metaketa lepoaren aurreko eta atzeko aldeetan.

Gantz nabarrak jarduera metaboliko handiagoa du, eta horrek energia-gastu handiagoa eragiten du.

‘New England Journal of Medicine’ aldizkarian argitaratu berri den artikulu batean, Tomografía por Jaulkipen de Positrones (PET) delakoaren bidez egiaztatu da helduen gantz-ehun arrearen adipozitoek beren jarduera areagotu egiten dutela kanpoko tenperatura hotza denean, hau da, azterketan parte hartu zutenek beren gorputz-tenperatura igo behar zutenean, inguruko tenperatura konpentsatzeko. Hala ere, ez dirudi argaltzeko modu praktiko eta osasungarria denik tenperatura hotzetan etengabe egotea.

“Gantz arrearen iraultza” ren printzipioak

Estatu Batuetan argitaratutako “La revolución de la grasparda” liburuaren bidez, James R. Lyonsek haren proportzioa handitzeko aukera proposatzen du, energia-gastua handitzeko eta, beraz, hartutako kalorien eta gastatutakoen arteko oreka errazago doitzeko. Baina gomendio eta aholku batzuk ez datoz bat osasun-agintariek egin eta egiaztatu dituztenekin, denboran zehar pisua galtzeko duten eraginkortasunari dagokionez:

  • Elikadura-erregimena, beste “dieta miragarri” batzuen oso antzekoa izateaz gain, hiperproteikoa da, epe luzera mota horretako elikadurak osasunari dakarzkion arriskuekin eta gaixoa elikatze-eredu osasungarri egokietatik urruntzeko eragozpenarekin.

  • Ariketa fisikoa egitea sustatzen bada ere, jarduera fisiko aerobikoa egiteari uko egiten dio, osasun kardiobaskularrean dituen abantailez jabetuta, eta ia esklusiboki jarduera anaerobikoak sustatzen ditu (pisuak, indarra, etab.). ).

  • Liburuaren publizitatea emakumeentzat bakarrik da. Osasunaren sustapenari buruzko aipamenak baliogabeak dira, eta alderdi fisikoari bakarrik dagozkio, “politagoa eta sexyagoa” izateko.

  • Adin txikiko pertsonak direnean, ez da gomendagarria haien gomendioei jarraitzea.

Premisa horiekin, zaila da komunitate zientifikoak metodo horren planteamenduak abalatzea. Metodo horrek, aldi berean, Amerikako Dietetika Elkarteak 2006an argitaratutako zenbait ezaugarri ditu, zehaztasunik gabeko metodo argalgarriak identifikatzeko, eta, gainera, kaltegarriak izan daitezke. Metodo horiek aukera osasungarrien multzotik ateratzeko, komunitate zientifikoak orain arte izan duen babes eskasaren ondorio da, batez ere.

ARGIAK ETA ITZALAK

Pertsona heldu argalek, irudi estilizatuago batekin, pertsona lodiek baino gantz nabar gehiago izaten dute beren gorputzean, baina, era berean, ikusi da metaketa aktiboenak dituztenen artean minbizia eta hipertiroidismoa gehiago direla.

Ehun adiposo arrearen proportzio handiago bat patologia metaboliko handiak izateko arriskuarekin lotuta egon daiteke.

Gantz arreak kaloria gehiago gastatzeko bide ematen duenez, ez da lan erraza haien kantitatea edo proportzioa handitzea. Gaur egun behintzat, ez dira ezagutzen praktikan eta modu seguruan aldaketa hori bultzatzeko mekanismoak. Gainera, kaloria gehiago kontsumituko lituzkeen gantz arrearen proportzioa edo jarduera handituz gero, gose-sentsazioa areagotu egin liteke, eta, aldi berean, gastu hori konpentsatzeko irenste oparoagoak izan litezke.

Bestalde, etorkizunean gantz nabarraren jarduera areagotzen lagunduko duten botikak hartuko direla pentsatzean, kontuan hartu beharko da jarduera handitze horrek beste sistema metaboliko batzuetan ere eragina izango duela.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak