Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gantz edo azukreak, zer da okerragoa?

Gantz edo azukre mota guztiak ez dira txarrak osasunarentzat; horregatik, garrantzitsua da horiek bereizten ikastea eta elikagai osoak elikagai isolatuetan baino gehiago pentsatzea
Egilea: EROSKI Consumer 2015-ko irailak 9
Img azucar o grasa hd
Imagen: Shaiith79

Urtetan, “filmeko txarrak” izan dira gantzak, eta, teorian, osasunean eragin negatibo ugari dituztenak. Azken urteetan, ordea, badute eskumena, badirudi protagonismoa dutela “gaizkiaren agenteen” zereginean. Txarrena zein den jakitea ezinbestekoa da, baina oso zaila da egia zein den eta dietan bi mantenugai horiek zer zeregin duten jakiteko informazio fidagarria aurkitzea. Artikulu honetan, koipe eta azukreei buruzko datuak ematen dira, eta sustapenetan edo gaixotasunen prebentzioan duten zeregina aztertzen da.

Gantzaren eta azukrearen arteko antzekotasunak eta desberdintasunak

Elikagai baten etiketa berrikustean, kaloriei eta nutriente batzuei buruzko informazio nutrizional zehatza aurkitzen da, adibidez, gantzak eta azukreak. Gantzak eta azukreak “mantenugai energetikoak” dira, hau da, kaloriak ematen dituzte, “ez-energetikoak” ez bezala, bitaminak edo mineralak, adibidez, ez baitute egiten. Hala ere, bi mantenugai horien artean desberdintasun handiak daude. Horietako bat da gramo batek 9 kilokaloria ematen dituela, eta azukre kopuru berak 4 kilokaloria dituela.

Azukreak eta gantzak gure pisuaren gainean duten eragina

Hala, intuizioz ondoriozta daiteke gantz kantitate jakin batek ahalmen handiagoa duela gorputzaren pisua azukre kantitate berak baino handitzeko. Dena den, kontua ez da inondik ere hain erraza, zeren, besteak beste, bi mantenugai horiek digestio-prozesuak edo aprobetxamendu- eta biltegiratze-prozesuak baitituzte organismoan. Izan ere, irentsitako gantzak eta azukreak murriztea baliagarria izan daiteke gorputz-pisua kontrolatzeko, 2012ko urtarrilaren 15ean eta urte bereko abenduaren 6an BMJ aldizkarian argitaratutako ikerketek egiaztatu dutenez.

Nolanahi ere, interesgarria da Kevin D.-k Cell Metabolismos aldizkarian argitaratu berri duen estudio batek (2015eko abuztua) egiaztatu dituen oharrak kontuan hartzea. Hall-ek eta haren kolaboratzaileek adierazi dute gantzak murrizteak pisua gehiago galtzea eragin dezakeela, karbohidratoak gutxitu baino.

Eta odol-lipidoak?

Ohikoa da, halaber, gantzak “odol-lipido” direlakoetan (odoleko kolesterola, triglizeridoak, etab.) alterazioak eragitea. ), teorian, ez lirateke azukreak sortuko. Hala ere, 2014ko uztailean, The American Journal of Clinical Nutrition aldizkari zientifikoan argitaratu zen ikerketa zorrotz batek ondorioztatu zuen “azukre dietetikoek eragina dutela odol-presioan eta odoleko lipidoetan”. Harremanak, gainera, ez du zerikusirik azukreek gorputzaren pisuan duten eraginarekin.

Gantzei dagokienez, hainbat mota daude, eta guztiek ez dute berdin eragiten osasunari. Trans gantzak adibidez, saihestu behar dira, ‘Eliminar las gangras trans: misión posiblea’ artikuluan zabaldu zen bezala. Beste adibide bat gantz-azido saturatuak dira, batez ere haragien eratorrietan edo elikagai prozesatuetan, gaixotasun kardiobaskularrak izateko arriskua handitzeari lotutakoak.

Elikagaietan pentsatzea elikagaietan pentsatzea baino hobea da

Orduan, zer da okerragoa azukre edo koipea? Eskuragarri dauden datuetan oinarrituta, ezin da erantzun. Nutrizio arloko adituek, agian, gero eta gehiago pentsatzen dute elikagaiei buruz hitz egiteko, elikagaiak aipatu beharrean, nahasketarik gerta ez dadin.

Fruta freskoen azukreak “mantenugai gatazkatsu” gisa hartzea da ohikoena. Horregatik, azukre gutxiago hartzea gomendatzen dutenean, beti nabarmentzen dute ez dutela erreferentzia egiten esnean edo jogurtean (laktosa daukatenean) edo fruta eta barazki freskoetan.

Gantzei dagokienez, antzeko zerbait gertatzen da; izan ere, elikagai batzuek gantz asko dute, baina osasunean eragin positiboa dute, adibidez, fruitu lehorrak. Fruitu lehorrek dituzten onurei buruzko ikerketak oso eztabaidaezinak dira.

Hori guztia dela eta, bai American Institute for Cancer Research aldizkariak, bai The American Journal of Clinial Nutrition aldizkariak 2011ko apirileko edizioan argitaratutako adostasunak adierazi dute mantenugaietan arreta ez jartzea eta elikagai osasungarriak zein diren gehiago pentsatzea, hori “erabilgarriagoa” delako. Bere hitzetan, elikadura osasungarriko eredu bat, nagusiki, landare jatorriko elikagaietan oinarritzen da, baina haragi giharrak eta esneki txikiak ere izan ditzake, kopuru txikietan eta “xumeetan”. Alferrikako elikagaien, haragi gorriaren eta hestebeteen kontsumoak murriztu egin behar luke. Elikagai gutxi prozesatuak (azukreak, gantzak edo gatza gehitu gabe) hautatzea da gakoa, eta landare-jatorrikoei lehentasuna ematea (fruta freskoak, barazkiak, lekaleak eta fruitu lehorrak).