Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gantzei buruzko guztia

Elikagaiek osatzen dituzten gantz motak bereizteko eta dieta hobetzeko gida praktikoa

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2015eko abuztuaren 10a
img_grasas mantequilla hd

Elikadurarekin lotutako gaixotasunak nabarmen handitzea (obesitatea, hiperkolesterolemia, etab.) gero eta pertsona gehiagok interesatzen zaie elikagaiekiko interesa, eta dieta osasungarriagoa eta orekatuagoa egiten saiatzen dira, bizimodu osasungarriarekin bat. Horregatik da interesgarria kontsumitzen diren kaloriak eta elikagaiek dituzten gantz motak ezagutzea. Etiketan “gantz saturatuak”, “landare gantzak”, “gantz partzialki hidrogenatuak” edo “trans gantzak” irakur daitezke. Zer esan nahi dute termino horiek? Ba al dago koiperik osasuntsuago beste batzuk baino? Zer jakin behar da hartzen dena hobeto aukeratzeko? Hurrengo artikuluak azaltzen du zer gantz mota dauden eta nola eragiten dioten osasunari.

Img grasas mantequilla art
Irudia: pavlenti

Gantzak, dena ez da kaltegarria

Dietako gantzak edo lipidoak dira gizakiarentzat energia-iturri handienetako bat. Azkenaldian ospe txarra hartu dute, izan ere, kaloria-iturri garrantzitsuenetariko bat dira, eta osasunarentzat kaltegarri den gehiegizko energia-kontsumoarekin lotzen dira. Hala ere, gantz mota batzuk ezinbestekoak dira osasun egoera onean egoteko: funtsezko gantz-azidoak dituzte (gizakiak sintetizatu gabeak eta organismoak ondo funtzionatzeko ezinbestekoak) bitamina liposolubleak (A, D, E eta K bitaminak) eta funtzio biologiko garrantzitsuak dituzten molekulen aitzindariak dira. Aldi berean, azken urteotan gantz gehiegi hartzeak zuhur jokatu behar du eta neurriz kanpoko kontsumoa saihestu.

Gantz motak

Kontsumitzen diren gantz gehienak gantz-azido gisa agertzen dira, triglizerido gisa (hiru gantz azido) biltzen diren egitura kimiko batzuk. Koipe-motak desberdinak dira, konposatu horiek osatzen dituzten gantz-azidoen arabera (luzeraren edo karbono-atomoen kopuruaren arabera eta lotura bikoitz kopuruaren arabera).

  • Gantz saturatuak. Gantz-azido saturatuek osatzen dituzte (hau da, lotura bikoitzik ez duten gantz-azidoek). Gantz azido saturatu ugari duten gantzak solidoak dira, gurina adibidez.
  • Gantz saturatugabeak. Lotura bikoitz bat dute (monoinsaturatuak) edo bi lotura edo bi lotura (poliinsaturatuak). Gantz asegabeak dituzten elikagaiak likidoak dira giro-tenperaturan. Adibidez, oliba-olioa.
  • Trans gantzak. Cis/trans kontzeptuak konfigurazio espaziala adierazten du (gantz-azidoek espazioan duten forma). Elikagaietan dauden gantz-azido gehienek espazio-konfigurazioa hartzen dute. Gantz natural gutxi daude trans erara; hausnarkarien urdailean hartzidura nozitu duten gantzak bakarrik dira, eta haragian edo esnean daude. Hidrogenazio partzialaren prozesu industrialaren bidez ere (landare-olioetatik edo animalia-gantzetatik koiperik sendoenak lortzeko erabiltzen da) edo desodorizaziotik (olioak edo koipeak fintzeko erabilitako prozesua) mota horretako gantzak lor daitezke. Berotzean eta tenperatura altuetan frijitzean, trans gantzak ere sor daitezke.
  • Eta omega 3? Omega izenak lotura bikoitzen posizioa adierazten du. Hala, omega 3 gantz-azido bat gantz-azido bat da, eta lehen lotura bikoitza du 3. karbonoan.

Zein elikagai diren koipe-iturri

Elikagai gehienek gantz saturatu eta saturatugabeen nahasteak dituzte, baina gantz motaren bat nagusitzen da horietan. Animalia-olioak (landareetatik ateratako olioak) eta animalia-gantzak dira dietako iturri lipidikoak.

Olio begetalak, oro har, gantz mono- eta poliinsaturatugabeak dira. Hori da oliba-olioaren adibide bat (gantz mono asegabeetan aberatsa), ekilore olioa eta artoa (gantz poliintsaturatuan aberatsak). Salbuespenak: koko-olioa, palmondoa eta palmistea, kakao-gantza eta gantz saturatu ugari. Animalia-jatorriko koipeek landareek baino gantz saturatu gehiago dute; adibidez, gurina, txerri-gantza, arkumea edo behikia. Fruitu lehorrek (almendrak, intxaurrak, hurrak, pinaziak) gantz mono- eta poliinsaturatu-proportzio handia dute.

Gantz mota bakoitzak osasunean dituen ondorioak

  • Oro har, gantz-azido saturatuak (kolesterol osoa eta LDL kolesterola) eta, ondorioz, gaixotasun kardiobaskularrak izateko arrisku handiagoa dute. Hori dela eta, gaur egun, adituek gomendatzen dute gantz saturatuaren kontsumoa gehienez ere %10era murriztea, gantz horien iturri diren elikagaiak saihestuz.
  • Zenbait ikerketak frogatu dutenez, gantz monoinsaturatugabeak dituzten dietak mesedegarriak dira profil lipidikoan eta arrisku kardiobaskularreko zenbait faktoretan, eta, beraz, komeni da gantz monoinsaturatua kontsumitzea, dietaren koipe-iturri nagusia den aldetik. Dirudienez, gantz monoinsaturatua ere onuragarria izan daiteke diabetesa prebenitzeko.
  • Omega-6 gantz poliinsaturatua hartzeak frogatu egin du onuragarria dela bihotz-hodietako arriskuarentzat eta diabetesa izateko arriskua. Omega 3 gantz poliinsaturatuari dagokionez, ikerketek erakutsi dutenez, HEpa eta DHA (omega 3) aberatsak diren arrain-olio eta -olioak murriztu egin dira, eta, beraz, adituek arrain urdina (omega 3 ugari) dietan sartzea gomendatzen dute adituek.
  • Trans gantz azidoen kontsumoa, batez ere, gaixotasun kardiobaskularrekin lotuta dago; horrela, gantz mota hori hartzeak ahalik eta baxuena izan beharko luke eta ez du kaloria kopuru osoaren %1 gaindituko. Azpimarratzekoa da azken urteotan elikagaien industriak asko lan egin duela prozesu industrial guztietan trans gantzak murrizteko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak