Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Garbantzua

Eltzekarien osagai gustukoena da: lapikoak, eltzeak eta paellak ez dira txitxirio onik gabe sortzen.
Egilea: maitezudaire 2001-ko uztailak 27
Img garbanzo listado
Imagen: Raúl Hernández González

Garbantzua garbantzuaren (Cicer arietinum) landarearen hazia da, lekadunen familiako belarkia. Fruitua oboide formako lekale bat da, eta barruan hazi bat edo bi ditu, garbantzuak. Leguminosoen familia zabalean, hamahiru mila espezie baino gehiago hartzen baititu, garbantzua gailentzen da antzinatasunagatik.

Garbantzua erabiltzea historiaurreko garaietakoa da, eta arkeologian haren arrastoak aurkitu dituzte Siziliako indusketa preneolitikoetan eta Suitzako neolitikoetan. Babiloniako lorategietan ez zen falta izan eta antzinako Egipton arrunta zen. Erromatarren garaiko jakia izan zen, Ponpeiako aurrietan egindako aurkikuntzek erakusten dutenez. Erroma inperio bihurtu baino lehen, errepublikanoek ohorea zuten: baratzeko produktuetatik hartutako familia-izenak zituzten, eta, hala, abizen hauek zeuden: "letxuga", "aza" eta "garbantzuak". Azken horrek hilezkortasuna lortu zuen kide bati esker: Tulio Zizeron markoa.

Honela hasten da haren biografietako bat: “Cicero Ciceronis equestri genere habebat verrucam in naso”. Horren bidez, antza denez, tribunaren familian herentziazkoa zen ezaugarri bat aipatzen zen, eta haren bidez jasotzen zuten izena; izan ere, latinez zikintzea, aldi berean, garbantzua eta berruga da.

Aniztasuna eta motak

Hiru garbantzu-mota nagusi daude, kokapen geografikoaren arabera desberdinak. Eremu mediterraneo eta eurasiarrean txikiagoak eta kolore aldakorrekoak dira. Horien artean, hauek dira gehien landu direnak: deshi, tamaina txikikoak eta kolore hori edo beltzekoak, kabul edo kabuli, tamaina ertainetik handi eta kolore argikoak, eta gulabi, tamaina txikikoak, leunak eta kolore argikoak.

Gaur egun, mundu osoan, munduko ekoizpenaren %90 Indian eta Pakistanen egiten da, baina garbantzuak ekialdeko beste herrialde batzuk ere badira, hala nola Libano, Turkia, Siria, Iran, Bangladesh eta Nepal; baita Kolonbian ere, Argentinay Txile.

Espainian bost barietate garrantzitsu daude. Gaztelaniazko txitxirioa tamaina ertain edo handikoa da, esfera-formakoa eta kolore horixka bereizgarria. Herrialdean gehien kontsumitzen dena da. Beste barietate bat, txitxirio zuri esnetsua, lodia eta luzanga da, oso ildoko markatuak ditu eta kolore zuri horixka du; batez ere Andaluzian eta Extremaduran lantzen da. Kalitate bikainagatik, kontsumitzaileek gehien estimatzen dutena da. Andaluziako zain-txitxirioa ere oso handia eta luzea da. Zapore nabarmenagoa eta sendoagoa du, eta batez ere Granadan lantzen da. Probintzia horretatik Chamad garbantzua ere nabarmentzen da, Gaztelako garbantzuaren hibridazioaren bidez lortutako espeziea. Azkenik, garbantzu pedrosillanoak tamaina txikia eta forma ia biribila du. Andaluzian, Gaztela-Leonen eta Gaztela-Mantxan lantzen da.

Nutrizio balioa

Garbantzuen osagai nagusia karbohidratoak dira, almidoia baita ugariena. Ekarpen proteikoa garrantzitsua da, nahiz eta mantenugai honetan ez den gainerako lekale lehorrekiko nabarmentzen. Gainera, proteina osatugabeak dira, aminoazido esentzial metioninaren urritasunagatik. Gainerako lekaleek baino lipido gehiago dituzte, eta azido oleikoa eta linoleikoa nabarmentzen dira, biak asegabeak. Bestalde, zuntz kantitate handia ematen du. Horrekin guztiarekin, garbantzuaren balio kalorikoa gainerako lekale lehorren batezbestekoa baino handiagoa da.

Bitaminei eta mineralei dagokienez, folato, tiamina edo B1 bitamina, kaltzio, fosforo, burdina, potasio eta magnesio ugari ditu.

Nutrizio-osaeraren taula (jan daitekeen 100 g-ko

Energia (Kcal)Proteinak (g)Koipeak (g)Karbohidratoak (g)Zuntza (g)Fosforoa (mg)
330,019,4 €5,055,015,0375,0
Magnesioa (mg)Potasioa (mg)Sodioa (mg)E bit. (mg)Folatoak (mcg) *
160,086,0030,03,10 €180,0

* mcg = mikrogramoak

Kontsumoaren abantailak eta eragozpenak

Karbohidrato konplexu ugari dituenez, garbantzuak kontsumitzeak glukosa (energia-substratua) gutxi ematen du, eta, beraz, elikagai egokia da esfortzu fisiko handiak egin behar direnean, baita pertsona diabetikoen dietan ere. Horretarako, ordea, ondo murtxikatu eta listu egin behar da, bestela ez baita batere makala izango.

Sodio gutxi dutenez, hipertentsioa kontrolatzeko dietetan sar daitezke, eta eragin diuretiko nabarmena dute. Hala ere, kontuan hartu behar da kontserban merkaturatzen direnek gatz asko dutela. Zuntz asko izateak erraztu egiten du hesteetako igarotzea, eta, beraz, idorreria izanez gero, aproposa da. Gainera, zuntzak odoleko kolesterol-maila murrizten laguntzen du. Hala ere, zuntz kopuru handi hori ez da egokia urdailean eta hesteetan gasak pilatzeko joera duten pertsonentzat, ezta heste delikatua dutenentzat ere (kolitisa). ). Egoera horietan, garbantzuak kontsumitzeko, puregailu bat erabil daiteke azala kentzeko.

Garbantzuek ematen dituzten proteinak elikaduraren ikuspegitik osatu gabeak diren arren, kontuan hartu behar da edozein zerealek, hala nola garbantzuekin batera kontsumitzen den gariak (ogi zati batek) edo arrozak, metionina aminoazidoaren gabezia erlatiboa konpentsatzen duela. Lekale eta zerealen konbinazioak, beraz, kalitate biologiko bikaineko proteina ematen du.

Sukaldean

Garbantzua izan da Mediterraneoko dieta tradizionalaren funtsezko osagaietako bat: eltzeak, eltzeak eta paellak ez dira lehortu garbantzu onik gabe. Egosteko orduan, gainerako lekaleek ez bezala, erabilitako ura hartu behar da, gogortu ez dadin. Sare batean sartu ohi dira, eltzean sartu aurretik, puska ez daitezen eta azala gal ez dezaten. Egosten den bitartean ur gehiago gehitu behar bada, ur epelak egon beharko du, ur hotzak kozinatua gelditu eta garbantzuak gogortu egiten baitira. Nolanahi ere, komeni da gogoratzea beharrezkoa dela, edozein errezeta garbantzu lehorrekin prestatu aurretik, zenbait orduz kentzen uztea, gero xukatzeko eta erabiltzeko.

Egosketan presio-eltze bat erabiltzen bada, aparatuak ematen dituen lehenengo txistuetatik 20 eta 25 minutu bitartean kalkulatu behar da, ondo egosteko. Kozinatuak dira Mendebaldeko garbantzuak kontsumitzeko modurik ohikoena. Zopetan, gisatuetan eta arroz-plateretan sar daitezke. Labean erreta edo frijituta ere jan daitezke. Hala ere, indigestio pixka bat sortzen dute, almidoiaren zati batek digestio-zukuak jasaten baititu. Indian oso erabilia da garbantzu-irina, lekale hori ehotzearen ondorioz lortua. Horrekin sukaldaritzako hainbat jaki prestatzen dira. Kafearen ordez ere erabil daitezke, erre ondoren.

EROSKETAKO ETA KONTSERBAZIOKO KALITATE-IRIZPIDEAK

Garbantzuak egosita, txigortuta, beratuta, ontziratuta eta lehor saltzen dira. Azken horiek pisu jakin bat duten ontzietan merkaturatzen dira, baina soltean ere eros daitezke. Nolanahi ere, garrantzitsua da osorik eta osasuntsu daudela ikustea, usainik gabe eta tamaina eta kolore uniformeekin. Garbantzu lehorrak luzaroan kontserbatzen dira leku fresko, lehor eta argitik babestuta gordetzen badira. Kozinatu ondoren, egoera onean eduki hozkailuan egun batzuetan, ontzi hermetiko batean.

Era berean, egosi ondoren izoztu egin daitezke, eta kontserbazio-denbora luzatu hilabetetan. Kontsumitu behar direnean, poliki-poliki desizoztu behar dira, hozkailuaren behealdean, giro-tenperaturan, mikrouhin-labean edo maria bainuan.