Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Garrantzitsua al da gosaria gorputzaren pisua kontrolatzeko?

Gosariaren eta gorputz-pisuaren arteko erlazioari buruzko azterketak kontraesankorrak dira eta, oro har, gaizki diseinatuta daude

Img desay obesidad hd Irudia: Jay Bergesen

Batzuentzat ezinbestekoa eta beste batzuentzat ezinbestekoa, gosariak ez du inor axolagabe uzten. Batzuek diote eguneko otordu nagusia dela; beste batzuek, berriz, kontrakoa sustatzen dute, hau da, barau goizekoa. Obesitatea eztabaidaren erdigunean dago. Gosariak prebenitzen du ala, aitzitik, sustatzen du? Bihar zerbait jateak eguerdian “gose” gehiago izatea eragozten du, edo kaloria gehiago batzeko bakarrik balio du, gure energia gehiegi xahutzeko? Hurrengo artikuluak gaiari buruz egin diren ikerketa zientifikoak berrikusten ditu, eta erantzun fidagarria aurkitzea zergatik den hain zaila azaltzen du.

Img desay obesidad 01
Irudia: Jay Berges

Azterketa zientifikoak nahierara

Img fcb0
Irudia: CONSUMER EROSKI

Gaur egun, erraza eta erraza da elikaduraren edozein arlotan informazio kontraesankorrak ematea, horietako asko gezurretan ari baitira. Adibide argienetako bat light freskagarriena da. “Argaltzen” dela adierazten duen informazioa aurkitu dezakegu (kaloriarik ez dagoelako), baina azterketak ere egiten ditu, maiz kontsumitzen dituenak pisua igoarazten duela erakusten dutenak (kontsumitzaileak gehiegizko pisua duten pertsonak izaten dira, denborarekin kiloak irabazteko joera handiagoa dutenak). Antzeko zerbait gertatzen da gosariarekin: interesatzen zaigunaren arabera, “defendatu” egin behar dugu, eta, horren arabera, gorputz-pisu txikiagoari lotutako elikagaia dela adierazten duten azterketak aurkituko ditugu, baina baita egunean zehar irentsi diren kaloriak ere.

Egoera horrek nahasmena sortzen du. Eta ez bakarrik kontsumitzaileen artean, baita profesionalen artean ere. Ideia bat egiteko, 2011n argitaratu zen gehiegizko pisua eta gizentasuna prebenitzeko eta tratatzeko Espainiako adostasun batek ondorioztatu zuen helduen gosariaren ez-egitearen eta gehiegizko pisuaren eta obesitatearen arriskua aztertzen dituzten ikerketak “polemikoak eta ez-tinkoak” direla. Aldi berean, gosari eta obesitateari buruzko azterketak ez dira agertzen. 2011tik gaur arte 350 ikerketa zientifiko inguru argitaratu dira, eta hor aurki daitezke lehen aipatutako informazio kontraesankorrak. Hori guztia dela eta, 2013ko azaroan Andrew Brown, Michelle Bohan eta David Allison (Alabamako Unibertsitatea Birminghamen) berrikuspen monumental bat egin zuten, gosarian zentratutako baieztapenek eta gizentasunean duten eraginek jasaten dituzten “distortsioetan” zentratuta.

Gosaldu ondoren, gutxiago jaten dugu hurrengo irenstean?

Ikerlariek asko eta ongi funtsatzen dituzte probak, eta, horregatik, osasun-komunitate gehienek, gaur egun, gosariak pisua murriztea dakar. Hala erakusten digute komunikabideek, baina herritarrek ere sinesten dute, Reevesen eta kolaboratzaileen Appetite aldizkarian argitaratutako ikerketa bat erakutsi berri duen bezala. Hala ere, alde batetik, proba zientifikoak nahasiak dira eta alborapen ugari dituzte; eta, bestetik, ikerketa asko daude gosariaren eta gorputz-pisuaren murrizketaren arteko elkarketa frogatzen ez dutenak, aurrerago zehazten den bezala.

Img desay1 02
Irudia: CONSUMER EROSKI

“Behaketan” azterketa egiten badugu, hau da, gosaltzen duten edo egiten ez duten pertsonek zer ezaugarri dituzten aztertzen badugu, ikusiko dugu indibiduo batzuek eta besteek beren artean ezaugarri desberdinak dituztela, eta horrek egiaztatu zuen Reevesen eta lankideen azterketa. Ikertzaileek Erresuma Batuko heldu guztien lagin adierazgarri bat ebaluatu zuten, eta gosariaren maiztasuna ongizatearekin lotzen dela ikusi zuten, ariketa fisikoa egin ohi dutela eta osasun orokor hobea dutela. Galderak modu naturalean egiten dira: Gosariak eragiten du osasun ona? Edo osasun ona duten pertsonek gosaldu ohi dute “mantra” errepikatua hobeto ezagutzen dutelako, gosaria eguneko otordurik garrantzitsuena dela adierazten baitu?

Ikerketek diote, halaber, obesitatea duten pertsonek ez dutela gosaldu nahi. Baina horrek ez du esan nahi gizentasunaren arrazoia gosaltzen ez duenik, alderantziz beharbada: gizentasuna dutenez, gosaldu egiten dute, kaloria gehiago ez hartzeko. Edo, agian, gizentasunak goizeko lehen orduan goserik ez izatea. Are gehiago, pertsona horiek gosaltzeko aholkatzen dien dietista-nutrizionista batengana ere joaten badira, eta pisua galtzen dutela ikusten badugu, dietista-nutrizionista horrek ez du esan nahi pazientearengan pisu gutxiago izango duenik, eta, aholku horrekin batera, profesionalak beste asko eman beharko ditu (maiz ibili, freskagarriak saihestu, etab.). ).

Giza elikadurako profesionalen artean errotuago dagoen ustetako bat da “janaririk ez ematea” funtsezkoa dela hurrengo bazkarira gose handiarekin iristea saihesteko. Brown eta kolaboratzaileen azterketak zenbait azterketa egin zituen, eta, hala, gosaria hartu duten ebaluatu dute. Izan ere, teorian, gosariarekin batera gosaltzea elikagai gehiago jaten ari da bazkaltzeko orduan. Bada, pronostiko ororen aurka, haietako batek ere ez zuen erakutsi norbanakoak kontsumitutako kalorien batuketa.

Gosariaren ondorioak: ongi diseinatutako ikasketa gutxi daude

Gosaltzea baliagarria den jakiteko pisu-kontrolean errorerik egon gabe, nahikoa da azterketa bat egitea, boluntario-talde bati gosaltzera behartu eta beste talde bati ez egitera behartzen duena. Denbora jakin batean, pisua ebaluatuko litzateke bi taldeetan, ondorio bat ateratzeko. Sinplea da baina, sinestezina dirudien arren, zortzi azterketa baino ez daude, eta horiek aurrekoen antzekoak edo antzekoak dira. Hori ulertezina da Birminghameko ikertzaileentzat; izan ere, azterketa batek, oso bideragarria izateaz gain, kostu oso arrazoizkoa du. Hau da, ez da zaila eta ez da garestia. Horregatik ez da azaltzen osasunari buruzko gomendio asko “behaketan oinarritutako estrapolazioetan” oinarritzen direnik.

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Baina, zer diote ongi diseinatutako zortzi ikasketa eskas horiek? Erantzuna oso argia da: bere azterketatik ondorioztatzen da gosariak gorputzeko pisuaren gainean duen eragina “ez berresten eta ez baztertzen”. Alde horretatik, baliteke informazio hori guztia, aurrez pentsatutako ideien kontrakoa, “disonantzia kognitiboa” delako injenio mentala sortzea, Brownek eta kolaboratzaileek adierazten duten moduan. Hala ere, bada informazio bat gaur egun guztiok fidatu daitekeena: dieta osasungarria jarraitzea, edozein dela ere egun osoan, gaixotasun kronikoen zerrenda luze bati aurrea hartzeko ohitura bat da: diabetesa, minbizia, bihotzeko gaitzak eta, jakina, obesitatea.

Gure osasuna eta pisua eguneko otordu bakar batera (kasu honetan, gosariarekin) fidatzea, fitxa guztiak erruletaren zenbaki bakar batean jartzea da: arrakastarako aukerak minimoak dira eta apustua ongi ateratzen zaigula ez dago bermatuta. Zorizko kontua da. Elikadura osasuntsu batean eta bizimodu aktibo batean egun osoan zehar ahaleginak banatzea eta inbertitzea askoz ere emaitza hobeak ekarriko dizkigu. Besteak beste, ez delako apustua baizik eta estrategia bat, konstantzia beti jaso ohi den plan bat.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak