Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gatz gehiegi hartzen dute haurrek?

Espainian, adin txikikoek gatz gehiago kontsumitzen dute OMEk eta profesional sanitarioek gomendatutakoa baino

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2017ko abuztuaren 02a
img_toman demasiada sal ninos hd

Azken urteotan, azukreak izan du, batez ere, elikadura-ohitura txarrei buruzko arreta guztia, eta, batez ere, elikagaietako azukre ezkutuan. Gai honen bidez, zapore gozoari lotutako gizarte bati egin zaio hausnarketa, eta erantzun lotsatiak eragin ditu elikagaien industrian. Produktu batzuetan, azukre-kontzentrazioa murriztu da, edo gozagarri sintetikoak erabili dira. Produktu gozoak jateko nahiak, oraingoz, ez du bere horretan jarraitzen. Baina gatza? Haurrek gatz gehiegi hartzen dute? Artikulu honetan, haurren artean gatza kontsumitzeari buruzko datu kezkagarriak ematen dira, gatz gutxi hartzea zergatik den ona gogoratzen da eta horren inguruan hainbat aholku ematen dira.

Img toman demasiada sal ninos
Irudia: oksun 70

Dirudienez, gatza ihes egiten ari da osasun-zerbitzuen jarraipenetik, edo, behintzat, ez du jasotzen azukre askeen, esnekien eta bestelako elikagaien arreta bera (adibidez, ogia, arroza, pasta edo patata, horietan nagusi baitira karbohidratoak). Azken horien protagonismoa oso garrantzitsua da komunikabideetan, mundu akademikoan eta Interneteko blogetan.

Gatza eta haurrak: zifra kezkagarriak

Baina ez dago arrazoirik gatza ahazteko, haurren kontsumoa gomendatutakoa baino askoz ere handiagoa baita. Hala erakusten du Madrilgo Unibertsitate Konplutentseko ikertzaileek egindako ikerketa batek. Izan ere, 7 eta 11 urte bitarteko txikitan, gernuan 24 orduz iraitzitako sodio-kopurua neurtu dute. Datu horrek erakusten du lan zientifiko gehienetan egiten diren dieta dietetikoek baino gatz gehiago hartzen dutela.

Azterketan egiaztatu zen gehienek (% 84,5) 4 g gatz baino gehiago hartzen zituztela egunean, eta 10 urtetik gorakoen% 66,7k 5 g baino gehiago hartzen zituztela egunean. Gehiegizko pisua zuten haurrek pisu normalekoak baino gatz gehiago hartu zutela ere ikusi zuten, eta hori azal daiteke, gatza hartzeak gosea eta egarria areagotzen dituelako, eta, horrela, energia kantitate osoa handitu egiten delako.
Julio Basultto dietista-nutrizionistak ere azpimarratzen du zenbat eta gatz gehiago kontsumitu, orduan eta edari azukretsu gehiago edaten dituela, Hyperlintentsio eta Pediatrics aldizkari ospetsuetan bildutako ikerketetan oinarrituta.

Gogora dezagun gatza sodio kloruroa dela eta, duela gutxi arte, “gatz” hitza agertu ordez “sodio” agertzen zela etiketa askotan. 100 gramoko gatzaren eduki proportzionala jakiteko, sodioaren balioa 2,5ekin biderkatu behar zen, ontzian inprimatua.

Zergatik da ona gatz gutxiago hartzea?

Haurren (eta helduen) dietaren gatz-kantitatea murrizteko onura nagusia da arteria-presioa jaistea eta gaixotasun kardiobaskularrak, garuneko hodietako istripuak (iktusa) eta miokardio-infartua izateko arriskua gutxitzea. Aipatutako azterketan, adin txikikoen %12,7k hipertentsioa zuten jada, eta horrek gaixotasun horiek nozitzeko arrisku handia ematen die helduaroan. Kontuan izan behar da Espainian gizonen% 50ek eta emakumeen% 37k hipertentsioa dutela, eta horrek eragin handia duela.

Gatz gehiegi hartzearekin lotutako beste gaixotasun batzuk hauek dira: osteoporosia, giltzurrunean harriak sortzea, urdaileko minbizia eta glukosaren metabolismoa aldatzea.

Zenbat gatz du?

Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gomendatzen du ez gainditzea gatz kopuru hauek egunean:

  • Helduak: 5 g (te-koilaratxo bat baino apur bat gutxiago).
  • 2-15 urte bitarteko haurrak: helduek baino gutxiago, haurraren energia-beharrekiko proportzioan. Argitalpenetan zifra hauekin zehazten dute:
    • 7 eta 10 urte bitartean: eguneko 4 g ez gainditzea.
    • 2 eta 7 urte bitartean: 3 g/egun ez iristea.
  • 0 eta 2 urte bitarteko edoskitzaileetan, ez da gomendatzen inolako kopururik, hau da, ez da komeni gatz gutxirekin gisatzea, eta, are gutxiago, plater eta prestakinetan gatza eranstea, batez ere urtebetetik beherakoetan.

Produktuak aukeratu behar ditugunez, honako hau jakin behar dugu:

  • Elikagai batek gatz asko dauka: 100 gramo edo gehiagoko 1,25 gramo baditu.
  • Gatz gutxi du: 0,25 gramo edo gutxiago baditu (nahiz eta “gatz gutxiko” etiketa eduki daitekeen 100 gramo bakoitzeko 0,30 g).
  • Gatzik gabe etiketatu ahal izateko, ez du gainditu behar 0,0125 g 100 gramoko.

Kontuan izan behar da, halaber, fabrikatzaile askok “sodio/gatz eduki murriztua” esaldia erabiltzen dutela kontsumitzailearen arreta erakartzeko. Horrek esan nahi du% 25eko murrizketa duela antzeko beste produktu batekin alderatuta. Baina produktu horrek gatz asko badu (adibidez, 2 g 100 gramoko), “murriztua” ere izaten jarraituko du (1,5 g 100 gramoko). Askotan, kolore deigarriz nabarmendutako esaldi horiek, eta aurrealdean oso agerikoak, gatz kantitatea zuzenean begiratu behar izaten dute konposizioan (jada ez dago hain agerian).

Nolanahi ere, ez da kalkulagailurik egon behar egun osoan, elikagai osasungarri gehienak sodio gutxi izaten baitute edo ez baitute ia batere eramaten: barazkiak, frutak, prozesatu gabeko fruitu lehorrak, lekaleak, haziak… Beraz, OMEren gomendioak betetzeko modurik onena elikagai mota horiek guztiak kontsumitzea da, eta beste produktu fresko batzuk ere (arrautzak, esnea, arraina eta haragi zuria), begetarianoa ez bada.

Ikusten ez den gatza

Azukrearekin gertatzen den bezala, gatza eta sodioa duten beste gehigarri batzuk (glutamato monosodioa, adibidez) elikagai askotan ezkutatzen dira, batez ere aurrez prestatuta eta hiperprozesatuta. Irensten den gatzaren %72raino iristen da, eta gainerakoa, berriz, mahaiko gatzaren bidez platerean jartzen den gatzarekin.

Img alimentos artesanos regulan hd
Irudia: genkur

Gatzontzia hainbat mahaitan (eduki gutxiko barietateak, urdaiazpikoa, fueta, saltxitxak) prozesatutako haragi prozesatuak eta haragi prozesatuak ere izan ditzake, eta, hala ere, gatz asko eduki dezake gazta, urdaiazpikoa, fueta edo saltxitxak.

Ogia gatz iturri ezkutua eta ohikoa izaten da dietan; izan ere, azken urteotan, gatz edukia gutxituz joan den arren, haur eta heldu askok sodio gainkarga handia izaten dute, eta, kontsumitzen bada, gatz edo gatz gutxiko barietateak hautatzea komeni da.

Gosaritarako zerealak, gailetak, opilak, aurrez prestatutako pizzak (edo etxeko jakiak, gazta eta salamoitan “itotzen” badira), kétchupa edo maionesa gatz iturri handia dira, baina estilo horretako produktu askoren zaporea gazia baino gozoagoa dirudi. Bromatologiako adituen lanaren emaitza da, azukre, gantz eta gatzaren dosi zuzenak aurkitzeko gai dena, horrela, horrela diseinatutako produktuak irenstea oso zaporetsua baita.

Amaitzeko bi aholku:

  • 1. Belar usaintsuak (oreganoa, ezkaia, salbia, perrexila, albahaka, menta) edo espeziak (piperbeltza, intxaur muskatua, iltzea, albahaka, menda) edo espeziak (piperbeltza, intxaur muskatua, iltzea, albahaka, menda) erabil daitezke.
  • 2. Oso komenigarria da erabiltzen den gatza, bai etxean, bai jatetxeetan, OMEk gomendatzen duen bezala, dokumentu honetan erabiltzea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak