Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gatz gehien duten lau eguneroko elikagaiak

Hestebeteek, ogi bereziek, gaztek eta jaki prestatu izoztuek ematen diote gatz gehien dietari.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2012ko otsailaren 28a
img_antipasti hd

Eguneroko zenbait elikagaik, neurriz hartzen ez badira, osasuna murrizten dute gatz asko dutelako. Bihotz-eritasuna eta garun-hodietako istripua (BZA) dira Espainian heriotza saihets daitekeen arrazoi nagusiak, eta, neurri handi batean, biztanleriaren hipertentsio-arazoen mende daude. Arteria-presioa handitzen duen faktoreetako bat gatza da. Espainiako biztanleen artean neurriz kanpo kontsumitzen da: Osasunaren Mundu Erakundeak gomendatutakoa halako bi baino gehiago (egunean bost gramo). Espainian, Kontsumoaren, Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziak (AECOSAN) sustatutako ikerketa batek lortu zuen dietari sodio gehien ematen dioten elikagaiak zerrendatzea, hurrengo artikuluan zehazten den bezala, non produktu horien alternatibak ere ematen baitira.

Img antipasti 01
Irudia: cook_inspire

Lau elikagai gazienak

Espainiako elikadura tradizionalean egunero kontsumitzen diren lau elikagai gazienak gatzak dietari egiten dion ekarpenaren % 72 dira. Hori dela eta, kontsumoa murrizteko formulak ezagutzea komeni da, esaterako, gustagarriak baina gatz gutxiago duten alternatibak bilatzea.

  • Img
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    1. Hestebeteak . Horietatik guztietatik, urdaiazpikoa da haragizko ondu gaziena eta gatz gehien ematen diona dietari, eta atzetik txorizoa, saltxitxoia eta fueta. Hestebete egosien artean, urdaiazpikoa, indioilar egosia eta saltxitxak nabarmentzen dira.

    Aukera bat urdaiazpikoa hainbat errezetatan prestatu baino ordu batzuk lehenago beratzen uztea litzateke, barruan duen gatzaren zati bat diluitzeko. Gainerako hestebeteei dagokienez, nutrizioaren aldetik koipe-, kolesterol- eta gatz-ugaritasuna dela eta, noizean behin jatea gomendatzen da; beraz, ez dira astean behin ogitartekoetan sartuko. Ideia onak dira atun-ogitartekoak, sardinak latan, gazta freskoa, barazkiak edo ogitartekoaren ordezko energetikoak, hala nola muesli-ogia edo ogi-zati bat fruta lehortuekin eta fruitu lehorrekin.

  • 2. Ogi bereziak . Ogi zuria, moldeko zuria eta txigortua dira talde honetako elikagai problematikoenak. Hala ere, AECOSANen eta okindegiaren sektorearen arteko hitzarmenaren bidez, lau urtean (2005-2009) ogia egiteko erabiltzen den gatz-portzentajea pixkanaka murriztea lortu da. Gaur egungo ogiak duela urte batzuk baino %25,9 gatz gutxiago du.

  • 3. Gaztak . Esneki guztietatik, gaztak dira elikagai gazienak, horien artean mantxakoa, urtua eta gazta freskoak, gehien kontsumitzen diren hirurak. Informazio horretaz jabeturik, kontsumitzaileak ulertu behar du gazta, bere nutrizio-berezitasunagatik (sodioaz gain, koipe eta kolesterol asko duela, batez ere onduenek), “kapritxo” elikagaia dela, batzuetan eta kantitate txikitan dastatzeko, ez egunero.

  • 4. Plater prestatuak . Jaki prestatu izoztuak dietan sodio gehien duten jakiak dira. Asteko menuak ongi planifikatuz gero, janari prestatuak gutxiago inprobisatu ahal izango dira, etxean kopuru handiagoa prestatu, sobratutakoa izoztu eta behar den neurrian desizoztu.

Bestelako elikagai gaziak

Img cali1

Ohiko beste elikagai batzuk ere sodio-ekarpen handia egiten diote dietari: haragi freskoak, zopak eta kremak, saltsak eta opilak.

Haragien arazorik handiena gozagarri gisa gehitutako gatza da. Hori dela eta, kontsumitzaileari aholku hauek eman beharko zaizkio: gatz gutxiago duten jakiak prestatzen irakastea, adibidez, espezia-gazitzaileak ongi erabiltzea.

Prestatutako saltsei dagokienez, garaian garaiko barazkiak eta barazkiak erraz garbitzen dira, aurrez prestatzen dira eta azkar prestatzen dira. Horri esker, erregosi bat egin daiteke, landare-saltsa aberatsak egiteko oinarria izan dadin, ongailu koipetsu eta gazirik gabe, hala nola natak eta gaztak. EROSKI CONSUMER aldizkariak dozenaka etxeko plater erraz, azkar eta osasuntsu proposatzen ditu, krema, zopa eta saltsekin.

Gatz gutxiago: “Zaindu gehiago plana”

“Kontsumitu sodio gutxiago” mezu argi eta zuzenarekin, AEBetako Osasun Sailak herritarrak kontzientziatu nahi ditu elikagai jakin batzuk egunero jateak dakarren arazoaz.

Espainian, Osasun eta Gizarte Politika Ministerioak “Plan Cuídate más” kanpaina jarri zuen martxan 2011n. Kanpaina horretan, eguneroko gatz-kontsumoa eta errezetetan gozagarri hori ez erabiltzeko ideiak murrizteko aholkuez gain, egunero kontsumitzen den gatz-kantitatea modu orientagarrian “batzen” duen tresna bat ere badago.

Espainiako populazioaren gatz-kopuruak gomendatutakoa halako bi egiten du

Ekimen hori Espainiako herritarren gatz-irensteari buruzko azterketaren emaitzen berri izan ondoren sortu zen, OMEk egunean bost gramo gatz hartzea gomendatzen baitu. Zundaketa horretatik abiatuta, sodio iturriak ezagutu ziren, eta gatz-eduki handiagatik arazo gehien sortzen duten eguneroko elikagaiak zein diren identifikatu ahal izan zen. Irentsitako sodioaren %100etik, %72 elikagai prozesatuetatik dator (industriak lan handia du elikagai osasuntsuagoak, ez hain gaziak egiteko konpromisoan); %20, gatz erantsietatik (kontsumitzaileak ez du gatzik erabili behar, eta jakiei zaporea emateko alternatibak ikasi behar ditu); eta sodioaren %8 bakarrik dator elikagai natural prozesatugabeetatik.

Etiketak:

Dieta gatza

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak