Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gatz-kontsumoa murriztea

Osasun publikoko kanpaina askok ohartarazi dute gatz gehiegi duten elikagaiak kontsumitzearen arriskuaz

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2009ko maiatzaren 15a
Img self service Irudia: Chris Gladis

Mundu osoan, 1,5 milioi pertsonak baino gehiagok jasaten dute arteria-presio altua (hipertentsioa), eta hori da, hain zuzen ere, bihotzeko gaixotasunaren, garun-hodietako istripuaren eta giltzurrun-gaixotasunaren arrisku-faktore nagusia, International Society of Hyatursion (ISH) erakundearen arabera. Datu horren aurrean, WASH Programan (World Action on Salt & Health), maiatzaren 17an, Hipertentsio Arterialaren aurkako Nazioarteko Eguna (HTA) ospatzen da, “Sal e hipertentsisión arterial: dos asesinos silentes” lelopean, elikagaietan gatz gutxiago hartzeko eta kontsumitzaileek gatz gutxiago kontsumitzeko estrategiak proposatzeko.

Img selfImagen: Chris Gladis

Gatz-kontsumoa da arteria-presioa eta, ondorioz, gaixotasun kardiobaskularrak handitzeko faktore garrantzitsuena. Gainera, gatz asko duen dieta batek zuzeneko ondorio kaltegarriak izan ditzake, arteria-tentsioan duen eragina edozein dela ere; adibidez, garun-hodietako istripua izateko arriskua (iktusa), ezkerreko bentrikuluaren hipertrofia eta giltzurrun-gaixotasuna handitzean. Britainiar adituek 2008ko azaroan Journal of Human Hyondasunsion-en argitaratutako berrikuspen batetik atera dira datu horiek guztiak. “Gatzaren eta osasunaren azterketa orokorra eta mundu osoan gatza murrizteko programen egungo esperientzia” izenburupean, ondorio horietarako guztietarako proba sendoak biltzen dituzte espezialistek. Ondorio hauek atera dira, besteak beste, INTERSALT elkartetik: gatz-kontsumoari, eguneroko sodio-iraizpenari eta arteria-tentsioan duen eraginari buruzko munduko datu-baserik zabalena eman duen azterketa epidemiologikorik handiena.

Gatzari eta osasunari buruzko neurriak hartzea

Azterketaren egileek iradokitzen dutenez, herrialde garatu gehienetan gatz gutxiago irenstea lor daiteke elikagai-industriak produktuei gehitzen dien kantitatea pixkanaka eta etengabe gutxituz, horietako askok gatz gehiegi baitute. Era berean, kontsumitutako gatz gehiena sukaldean edo etxeko prestaketan gehitzen den gatzetik datorren herrialdeetan eta saltsak beharrezkoak dira osasun publikoko kanpainak kontsumitzaileei kopuru txikiagoa erabiltzera bultzatzeko.

Egunean sei gramo gatz kontsumi daitezke gehienez, OMEren arabera.
WASH programak Japonian, Finlandian eta, azken urteotan, Erresuma Batuan gatza murrizteko egindako hainbat ekimenen arrakastaren berri ematen du. Hori lortzeko, ezinbestekoa da herrialde bakoitzak aldez aurretik zehaztea zein den bere populazioaren batez besteko gatz-kantitatea eta zein diren elikagai horren iturri dietetiko nagusiak, eta, ondoren, estrategia bat aplikatzea, ezarritako helburua lortu arte.

Alde horretatik, herrialde askok egin dituzte hainbat sektoretarako osasun-gomendioak (biztanleria orokorra, haurrak, adinekoak, elikagai-industria, sukaldaritza), eta hainbat neurri proposatu dituzte Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) osasungarri gisa onartzen duen helburua lortzeko, gehienez ere sei g egunean. Adibidez, Japonian, arrain ketuaren eta soja-saltsaren gainean jardun zen, horiek baitira dietaren sodio iturri nagusiak; Finlandian, ketuen, gurinaren eta gazten gainean, elikagai gaziak.

Espainian, azken lau urteetan ogiaren gatz-ekarpena murrizteko akordio nazional baten bidez gauzatu da ekintza garrantzitsuenetako bat. Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziak (AESAN) bildutako datuen aurka egiteko sortu zen ekimen hori. Datu horien arabera, ogia da dietari sodio gehien ematen dion elikagaia, zehazki, irentsitako guztiaren %19. Orain arte, ogi-kantitate berak %25,9 gatz gutxiago izatea lortu da.

Eredu britainiarra: adibide bat
Erresuma Batua adibide bihurtu da gatza murrizteko hartutako estrategiei dagokienez. 1994an, kanpoko aholku-talde batek, Elikadura eta Nutrizio Politikako Alderdi Medikoen Batzordeak (KOMA), Gobernuak izendatuak, biztanleriaren elikadura-ohiturei buruzko azterketa bat egin zuen, eta pertsona helduek egunean sei g gatz edo gutxiago hartzea proposatu zuen, OMEren gomendioetara hurbiltzeko.

Bi urte geroago, 1996an, ekintza-talde bat sortu zen, Ekintza Gatzaren eta Osasunaren Ituna (CASH), bi helbururekin: elikagaien industria eta elikagai-banatzaileak konbentzitzea elikagaietako gatz-edukia pixkanaka murriztu dezaten, eta herritarrak heztea gatz gehiegi jateak duen arrisku sanitarioaren gainean, eta jaki gazienen kontsumoa nola saihestu jakinaraztea.

Britainiarren gatz-iturri dietetiko nagusia ez zela etxean erabiltzekoa, ez jatetxeetako jatekoa, elikagai prozesatuak baizik. Lehenengo urratsa elikagaiak 80 kategoriatan baino gehiagotan banatzea izan zen. Adituek mugak ezarri zituzten elikagai-kategoria bakoitzerako gatz-murrizketari dagokionez, eta epe jakin bat ezarri zuten helburuak betetzeko. Helburua da elikagaiei pixkanaka eta etengabe gehitzen zaien gatza kantitate txikitan murriztea, %10etik %20ra. Kantitate horiek ezin dituzte gizakien gatz- eta zapore-hartzaileek hauteman, eta, gainera, ez dute arazo teknikorik edo elikadura-segurtasunik sortzen elikagai horiek prozesatzean.

Estrategia horrek arrakasta izan du Erresuma Batuan; izan ere, supermerkatuetan saltzen diren elikagai prozesatu gehienek %20 eta %30 artean murriztu dute gatz-edukia azken hiru urteetan. Ekintza hori osatzeko, elikagaien etiketak aldatu dira, kontsumitzaileak azkar eta erraz jakin dezan zenbat gatz duen erosten duen elikagaiak. Kolore-kodea da (berdea, laranja eta gorria), eta gatz, koipe, azukre eta kaloria gutxi, ertain eta handia hartzen ditu kontuan. Nutrizio etiketak, halaber, zati bakoitzeko eta 100 g-ko gatz kopuruaren berri ematen du, bai eta pertsona heldu batek egun osoan har dezakeen gatz kopuruaren berri ere.

Dagoeneko martxan dagoen honetan, ekimen hau elikagaiak saltzen dituzten beste sektore batzuetara zabaldu nahi da, hala nola jatetxeetara, janari lasterreko establezimenduetara edo janaria eramateko jatetxeetara, jantokietara edo ospitaleetara.

Gatz ugariko elikagaien kontrola: aholkuak

Img sal1
Gatz gutxiago irensten den heinean, gatz gutxiago hartzen da. Hona hemen iradokizun batzuk:

  • Sodio gutxiago duten elikagai fresko gehiago jatea.
  • Sodio gehien dutenen kontsumoa murriztea.
  • Kontrolatu ogia, gatz iturri garrantzitsua baita.
  • Sukaldean aritzean, gatz gutxiago erabiltzea. Gomendagarriagoa da mahaikide bakoitzak plater bakoitzean nahi duen kopurua gehitzea.
  • Saltsa gutxiago erabili, hala nola maionesa, ziapea, soja-saltsa edo ketchupa, eta horien ordez gatz gutxiagoko hornigaiak erabili: piperrak, patatak, barazkiak…
  • Lurrunetan egosi: elikagaiaren jatorriko sodioaren eduki naturala hobeto kontserbatzen da, eta, beraz, ez da hain beharrezkoa gatza eranstea.
  • Belarrak eta espeziak erabili platerak ontzeko. Kontua ez da, kasu honetan, gatz gutxiago erabiltzea. Barazkietan perrexila, albaka, tipulina, kuminoa, piperbeltza eta limoi-zukua erabil daitezke. Haragiekin eta arrainekin oso ondo nahasten dira piperbeltza, piperrautsa, baratxuri freskoa, baratxuria eta tipula deshidratatuak, baita limoi- eta ozpin-zukua ere. Oliba-olio birjina eta ozpina erabiliz gero, gatz apur bat estaltzen da.

ETIKETA HERTSIAK

Elikagai-industriak, azukreekin, koipeekin, proteinekin, zuntzarekin, bitaminekin eta mineralekin batera, elikagaiei gatza edo sodioa gehitzea “1924/2006 Erregelamendua, elikagaien nutrizio-adierazpenei eta propietate osasungarriei buruzkoa” izeneko araudian arautu den osagaietako bat da, eta bertan hiru adierazpen osasungarri mota ezarri dira. Hala, osagai horren (gatza) edo mineral horren (sodioa) ekarpena murriztu edo ezabatu den elikagaiekin batera doan mezuak onartutako adierazpenetara egokitu behar du, eta adierazpen horiek laburbiltzen dira:

“Sodio/gatz gutxi”. 0,12 g sodio baino gehiago ez duten produktuak edo gatzaren balio baliokidea (0,3 g), 100 g edo 100 ml bakoitzeko. Ur mineral naturalen kasuan, balio horrek ez du izan behar 2 mg sodio baino gehiago 100 ml bakoitzeko.
“Oso sodio/gatz gutxi”. 0,04 g sodio baino gehiago ez duten produktuak dira, edo gatzaren balio baliokidea (0,1 g), 100 g edo 100 ml bakoitzeko.
“Sodiorik gabe” edo “gatzik gabe”. Bakar-bakarrik aitortu daiteke elikagai batek ez duela sodiorik edo gatzik, produktuak 0,005 g sodio baino gehiago ez badu, edo gatzaren balio baliokidea (0,0125), 100 g bakoitzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak