Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gatzaren erabilera desberdinak

Mineral hori, besteak beste, elikagaiak kontserbatzeko eta plateren zaporea indartzeko erabiltzen da.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2009ko abuztuaren 19a
Img sales

Gatza da mineralik zaharrena. Are gehiago, truke-moneta gisa erabiltzen denean, historiaren garapena markatu du. Baina, garrantzitsua izan arren, gehiegi kontsumitzeak ondorio negatiboak ditu osasunean. Batez ere, arteria-hipertentsioa, gaixotasun kardiobaskularra eta likidoen atxikipena gertatzen direnean zaindu behar da. Adituek egunean bost g gatz baino gutxiago hartzea gomendatzen dute, kaltegarriak izan ez daitezen. Beste aukera bat ongailuak eta espeziak aprobetxatzea da, elikagaien zaporea areagotzeko.

ImgImagen: Joanna Margueritte

Elikagaiei gatza gehitzea izan da haien kontserbazioa luzatzeko modu tradizionaletako bat. Kloroak eta sodioak osatzen dute gatza. Azken hori hain da funtsezkoa, ezen organismoak bere mailak kontrolatzeko sistema espezifikoak baititu diseinatuta. Gure herrialdean, pertsona batek egunean 10-15 g gatz kontsumitzen dituela kalkulatzen da. Kopuru horren ia erdia industriak egindako elikagaietatik dator. Gainerakoa sukaldean edo mahaian gehitzen da.

Sodioa gatzaren pisuaren %40 denez, balio horiek 4 eta 6 g sodio bitartekoak dira. Hala ere, gernuan, gorozkietan, azalean eta transpirazioan egunean 1 g-tik 1,5 g-ra galtzen denez, kantitate handia hartzen da. Adituek gomendatzen dute egunean 5 g gatz ez gainditzea (egunean 2 g sodio).

Erabilera edo abusua?

Dietan gatz gehiegi izatearen ondorio nagusia hipertentsioa da. Baina gatzaren eta hipertentsioaren arteko erlazioa handitu egin da kasu batzuetan. Hipertentsioa duten pertsona asko ez dira gatzarekiko sentikorrak (ez gainkargak, ez mineral horren murrizketak ez dituzte aldarazten arteria-presioaren zifrak). Batzuek, gainera, ez dute gehiegi kontsumitzen hipertentsioa.

Hala ere, gatz kopurua murrizteko gomendioa justifikatuta dago, batez ere, nutrizio oreka lortzeko parte-hartze eskasa dela uste bada.

Soberakina nola saihestu

Elikaduran, sodio-iturri nagusia gatza da; beraz, pixkanaka murriztu behar da egosketetan eta mahaian. Sodio askoko elikagaiak (olibak, gazta onduak…) eta gatza gehitzen zaien beste batzuk (hestebeteak, kontserbak, saldarako kubotxoak, fruitu lehor gaziak, berehalako pureak edo patata frijituak) ere neurriz kontsumitu behar dira.

Adituek gomendatzen dute egunean 5 g gatz ez hartzea

Haurtzarotik ahosabaia behar bezala heziz gero, elikagaien gustua indartu egiten da, eta aurrerago ohiturak aldatu beharra saihesten da. Askotan, nahikoa izaten da prestatzeko teknika aldatzea, lurrunetan prestatutako barazkien kasuan bezala.

Horiek irakinak baino zaporetsuagoak dira, urarekin kontaktuan ez jartzean gatz mineral guztiak gordetzen dituztelako eta zapore naturala gordetzen dutelako. Ez da gatzatu behar. Jaki atseginagoak dira ahosabaian, batez ere gatza gehitzea murriztua dutenentzat.

Ordezkoak

Hipertentsioa eta likidoen atxikipena gertatzen direnean, oro har, egokiak dira sodio gutxiko dietak. Horretarako, plateren zaporea hobetzen duten ongailuak eta espeziak erabil daitezke.

Hauek erabil daitezke: azidoak (ozpina eta limoia), aliazeoak (baratxuria, tipula, tipulina, tipulina, txalota edo porrua), usain-belarrak (albaka, mihilua, kuminoa, estragoia, erramua, ezkaia, oreganoa, perrexila edo hobea) eta espeziak (piperra, piperrautsa, azafraia…). Gainera, ozpina eta olioa (oliba-olioa eta haziak) belar aromatikoekin beratzen ahal dira eta saltsak egiten.

Espezien eta gozagarrien konbinazioetan oinarritutako bi formula posible hauek lirateke:

  • I formula. Piperbeltz zuria 100 g, intxaur muskatua 15 g, iltzea 15 g, kanela 15 g, jengibrea 15 g, martorria 15 g, ezkaia 15 g, erramua 15 g eta albahaka 15 g.
  • II formula. Piperrautsa, 50 g; piperbeltz zuria, 10 g; intxaur muskatua, 5 g; piperbeltz beltza, 5 g; ezkaia, 5 g; ereinotza, 5 g; martorria, 5 g; kanela ehoa, 5 g; eta mendafina, 5 g.

Bi formula horiek prestatzeko modua erraza da. Osagai guztiak birrindu egiten dira, lehorrak badaude, bahetu eta kristalezko ontzietan gordetzen dira.

BERO HANDIKO APARTEKO KOPURUAK?

ImgImagen: HeyJules

Izerditutakoan, organismoak gatza eta ura galtzen ditu. Baina galera hori ez da gatz gehiago irensteko bezain handia. Ez da aparteko kopururik hartu behar, salbuespenezko kasuetan izan ezik: esfortzu eta intentsitate handiko jarduerak tenperatura altuetan egiten direnean, gehiegi izerditzen denean edo uraren kontsumoa eguneko lau litrotik gorakoa denean.

Mahaiko gatza edo sodio kloruroa (ClNa) da arruntena. Batzuetan, iodoarekin aberastuta egoten da. Itsas gatza, berriz, itsasoko ura lurrunduz lortzen den produktua da. Sodio kloruroaz gain (ClNa), beste gatz, oligoelementu eta mineral batzuk ere baditu, iodoa barne. Gatz arruntaren edo mahaiko gatzarena baino zapore handiagoa du, eta, beraz, kantitate gutxiago erabil daiteke jakiak gazitzean. Horren ondorioz, sodio gutxiago hartzen da.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak