Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gaztaina, kaloria gutxien dituen fruitu lehorretako bat

Ekarpen energetiko neurrizkoagatik eta zerealen antzeko osaera nutrizionalagatik nabarmentzen da.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2004ko azaroaren 03a
Img castanas asadas Irudia: Enrique Dans

Gaztaina (Castanea Sativa) udazkeneko eta neguko ohiko elikagaia da, fruitu lehor gehienak bezala. Baina horiek ez bezala, energia gutxiago ematen dute. Koipe gutxiago du, ur eta mantenugai erregulatzaile ugari, hala nola potasioa eta folatoak. Karbohidratoen kopurua, aldiz, gainerako fruituena baino handiagoa da, eta, beraz, diabetesa izanez gero, neurrian jan behar da.

Nutrizio balioa

Gaztaina-barietatea ohikoa edo europarra da, baina beste hiru mota nabarmentzen dira: txina, japonia eta amerikarra. Horien guztien osaera oso antzekoa da, karbohidratoen proportzioan eta gozotasunean baizik ez dira bereizten, eta horiek biziagoak dira Txinako barietatean. Gaztainak karbohidrato konplexu ugari duten elikagaiak dira, eta ezaugarri hori kontuan hartu behar da diabetea izanez gero.

Gantz-kantitatea zerealen antzekoa da (%3 inguru), eta, beraz, gainerako fruitu lehorrena baino askoz txikiagoa (%50). Dituen mantenugai erregulatzaileen artean, potasioa (500 mg/100 g) eta folatoak nabarmentzen dira. Ezaugarri horiek eta ia pisuaren erdia den ur-edukia direla medio, gaztaina kaloria gutxien duen fruitu lehorretako bat da. Energia neurriz ematen duenez, neurriz kontsumitu daiteke gehiegizko pisua eta obesitatea izanez gero.

Konposizio-taula (100 g zati jangarri)

Kaloriak
Karbohidratoak (g)
Proteinak
(g)
Zuntza
(g)
Koipea (g)
Kaltzioa
(mg)
Fosforoa
(mg)
Magnesioa
(mg)
Folatoak
(mcg)
165
36,6 €
2.
5.-
2.-
145
256
234
141

mcg= mikrogramoak.

Sukaldean aritu gaztainekin
Gaztainak ziren Europako elikaduraren oinarria. Erreta, lehortuta edo irin moduan jaten ziren, harik eta patata eta artoa XVI. mendean ohiko elikagai bihurtu ziren arte. Orduantxe galdu zuten protagonismoa herri-gastronomian. Gaur egun, gaztainak, gehienak, erreta edo egosita jaten dira -azala apur bat ebakita, lehortu ez daitezen.

Gaztainak erreta, egosita, purean edo postreetan jan daitezke, “marron glacé” gozo gisa.

Jakiak prestatzean, egokia da azala kendu eta ordu erdiz irakitea. Nahi izanez gero, purea edo krema moduan jan daiteke ogia igurzteko. Gaztainak irakiten dira eta zanpatu egiten dira pasta uniforme bat lortu arte, esnea edo azukrea erantsita.

Gaztainekin “marron glacé” goxoa egiten da, arrautza zuringoa duen postre frantsesa eta kalitate handiko gaztainak, zuritu, eman eta glasatzen direnak. Gaztaina-pastela edo beste fruitu lehor batzuekin egindako nahasketa oso postre egokiak dira egun horietarako, baita fruitu horren soberakinak eta haien propietate elikagarriak aprobetxatzeko ere. Gaztainak, halaber, ukitu desberdina ematen die sasoiko fruta-konpotei, eta socochoneen errezetaren osagai nagusia da, esnearekin, kanelarekin eta gatz apur batekin prestatzen dena.

Gaztaina fresko eta samurrak zailak dira zuritzen. Hala ere, erraz garbitzeko metodo bat da oskolean gurutze formako ebaketa sakona egitea eta 15 minutuz uretan jartzea. Ondoren, xukatu eta labean sartzen dira 180 °C-an, oskola kurbatzen hasi arte, barrutik txigortzen hasi gabe. Gaztainak bero egoten dira. Barruko azala askatzen ez bada, sartu berriro ur irakinetan minutu batez. Atera eta igurtzi sukaldeko trapu batekin. Horrela, prest daude unean bertan kontsumitzeko edo almibarretan edo izoztuetan kontserbatzeko.

Aniztasuna eta motak

Gaztaina Ekialdekoa zela eta erromatarren garaian Europan sartu zela uste bazen ere, gaur egungo azterketek erakusten dute gaztainondoak garai hartan hazten zirela kontinentean. Literaturaren erreferentzia batzuek K.a. V. mende inguruan kokatzen dute gaztaina Grezian, baina bost mende geroago hedatu zen Frantzian eta Espainian.

Gaztainondoak hobeto jasaten du klima epeleko leku fresko eta babestuetan, baina hezeetan. Zuhaitza modu naturalean hazten da Ingalaterrako hegoaldean, Kaspiar Itsasoan, Iberiar Penintsulan, Kanarietan, Marokoko iparraldean eta Aljerian. Gaztaina-aleak ere aurki daitezke Alemaniako iparraldean, Estatu Batuetan, Txinan eta Japonian.

EROSKETAKO ETA KONTSERBAZIOKO KALITATE-IRIZPIDEAK

Irud.
Gaztainak udazkenaren hasieratik neguaren bukaera arte egoten dira merkatuan. Erostean, garrantzitsua da larruazalaren egoera kontuan hartzea, distiratsua izan behar baitu. Etxean kontserbatzeko, leku fresko eta lehorrean gordetzea gomendatzen da. Ez dira plastikozko poltsen barruan gorde behar, busti egin baitaitezke. Bai gordinik bai erreta, izozkailuan gordetzen dira sei bat hilabetez.

Merkaturatze-arauei dagokienez, Adierazpen Geografiko Babestuek (IGP) osatzen dute ekoizpen-eremu jakin bati eman dakiokeen babesik onena. Bereizgarri horrek berariazko arauak ematen dizkie gaztainei, merkatura sartzen diren gainerako fruituetatik bereiziak. Izen horretako fruitu bakarrak Galiziako Gaztainak dira. Gehienak freskoko merkatura eta krema eta irina egitera bideratzen dira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak