Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gaztainak dituzten errezetak

Egosiak edo erreak egiteaz gain, gaztainak prestatzeko modu asko daude, merkatuko fruitu lehor gozoenetakoa eta kaloria gutxien dituena

Img recetas castanas hd Irudia: Santia6

Kaloria gutxien dituen fruitu lehorretako bat da gaztaina. Hilabete hotzetan ohikoa da, beste fruitu lehor batzuek baino gantz gutxiago du, eta ur eta mantenugai erregulatzaile ugari ditu, hala nola potasioa eta folatoak. Gantza, berez, zerealek dutenaren antzekoa da (%3 inguru). Udazkenean eta neguan, erraza izaten da basoetan, azoketan, jatetxeetako kartetan eta kaleko hainbat postutan aurkitzea, eta, horietan, kalentitak, erre berriak, eskaintzen dira. Prestatzeko modu asko daude, eta bakoitzak emaitza gastronomiko eta nutrizional desberdinak ditu. Artikulu honetan gaztainen propietateak errepasatzen dira eta horiek prestatzeko hainbat modu daude.

Img recetas castanas
Irudia: Santia6

XVI. mendera arte, gaztainak elikaduraren oinarria ziren Europan. Erreak, lehorrak eta irin itxurakoak ziren. Baina patatak eta artoa Amerikatik etorritakoan, gaztainak pixkanaka galdu ziren herri-gastronomian. Gaur egun, udazkenari eta neguari lotuta dago gaztaina-kontsumoa. Gehien-gehienak jan edo egosita jaten dira, larruazalean ebaki txiki bat eginez, ez dezaten elkar ikusi, gogorrak, gogorrak eta zuritu gabeak baitira.

Gaztainen ezaugarriak, egosketa-motaren arabera

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Gaztainak dastatzeko hiru modu ohikoenak gordinik, egosita eta erreta daude. Aukera hori, askotan, gustuetan oinarritzen da, baina interesgarria da jakitea nola jaten diren elikatzeko moduak bere nutrizio-edukia eta, bereziki, azido organikoen, proteinen, zuntzaren, mineralen eta konposatu fenoliko antioxidatzaileen proportzioak. Gaur egun badakigu, adibidez, gaztaina erreak pilatu egiten direla zenbait aminoazidoren kontzentrazioan, besteak beste: arginina, isoleuzina, leuzina, fenilalanina, treonina eta balina. Gainera, ‘Gaztainak, gordinak, egosiak edo erreak’ atalean dagoen bezala? ‘fruitu lehor horiek egosi ondoren, kaltzioa, potasioa eta magnesioa murriztu egiten dira, eta gaztaina erreak, berriz, proteina, zuntz disolbaezin eta zuntz total gehiago.

Kontuan hartu beharreko alderdi garrantzitsu bat da gaztainak almidoi iturri direla, eta hori pataten antzera erabil daitekeela: gaztainen almidoitik ateratako irina glutenik gabeko irin iturri alternatiboa da.

Gaztainak dituzten errezetak

Herbizidak edo erreak ez dira jateko modu bakarrak. Bere sasoiak irauten duen hilabete gutxi hauetan, fruitu lehor horiek hainbat modutan erabil daitezke: lehen eta bigarren platerak osatzeko, edo landare-pate gazien edo postre gozoen osagai gisa. Hona hemen EROSKI CONSUMEren errezeta-liburuan aurki daitezkeen hainbat ideia:

  • Img
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Gaztaina-budina. 250 g gaztaina zuritu eta lapikoan egosi 10 minutuz ur irakinarekin. Denbora hori igaro ondoren, xukatu eta lapiko batean zatikatu, 750 ml esne, banilla-adar bat, 60 g gurin eta 80 g azukre erabiliz. Su motelean egostea egosi ordubetez. 60 minutu horietan, multzoa birmugitzen da azukrea erre ez dadin eta gaztainak esnez blai daitezen. Gaztainak egosi ondoren, kendu banillazko makila, eta, ondoren, pasatu purea puretik eta, ondoren, iragazi iragazki txinatar bat, krema fin bat geratu arte. Ondoren, lau arrautza-gorringo gehitu eta nahasi krema homogeneoa osatu arte. Gero, lau astindu argiak sartu, elur punturaino, eta kontuz mugitu, harrotasuna ez jaisteko. Krema kristalezko molde batean bota, aldez aurretik gurinaz igurtzi eta azukrez hautseztatu, eta 180 ºc-tara labean sartu, 60 minutuz. Pudding-a mamitu ondoren, labetik atera eta hoztu arte itxaron behar da, desmoldatzeko.

  • Aza gorria gaztainekin. Gorritu eta moztu lombarda laurdenetan, eta egosi gatza. Egosita dagoenean, txikitu, 20 ml oliba-olioarekin nahastuta, baina ez pure izatera iritsi. 150 g gaztaina ebaki eta ur irakinetan egosi, anis-hazien koilarakadatxo batekin, 20 bat minutuz. Denbora hori igaro ondoren, xukatu, zuritu eta puskatu egiten dira. Zartagin batean, gurin pixka batekin tipula bat sueztitu (75 g) porru batekin, biak brunoise erara xehatuta (picaditosina).
    Barazkiak erabat bigunduta daudenean, aza gorria eta gaztainak gehitu, eta, 15 bat minutuz, dena sutan utzi. Denbora hori igarotakoan, nahastea zuhaitz batzuetan sartzen da eta bero zerbitzatzen da.
  • Gaztaina-zopa. 100 gramo gaztaina garbitu, azala azalean ebaki eta irakiten egosi 20 minutuz. Egositakoan, epeldu eta zuritu egiten dira, gaztainak erantsita. Gorde. Lapiko batean 10 g gurin berotu behar dira, 30 ml oliba-olio birjinarekin. Brunoisean 50 gramo tipula eta baratxuri-ale bat xehatu, eta gero gurinean erregosi, porru baten zati zuriarekin batera, puska txikitan moztuta. Porrua horixka denean, gaztaina zurituak gehitu, gaztaina-mailaraino urez estali eta 30 minutuz egosi, bigundu arte. Hozten utzi eta irabiagailutik pasatu pure krematsu bat osatu arte. Ondoren, 200 ml esne gaingabetu botatzen dira, bi minutuko irakin arina ematen da eta berriro irabiagailutik eta iragazki txinatarretik pasatzen da. 200 ml esnegain nahasi behar dira prestatzeko, irabiagailuaren ukitu bat eman, krema fina osatu arte, eta gatza zuzendu. Zopa perretxiko-goarnizio batekin zerbitzatu daiteke, baratxuri eta perrexilarekin salteatuta, eta oliba-olioz egindako haria gainean.

Gaztainak zuritzeko eta prestatzeko trikimailuak

Img castanas
Irudia: F_A

Gaztainak udazkenaren hasieratik neguaren amaierara arte egoten dira merkatuan. Erostean, garrantzitsua da larruazalaren egoera kontuan hartzea, distiratsua izan behar baitu. Etxean kontserbatzeko, leku fresko eta lehorrean gorde behar dira. Ez dira plastikozko poltsen barruan biltegiratu behar, busti egin baitaitezke. Gordinik zein erreta, izozkailuan sei hilabetez kontserbatzen dira.

Antzina ez bezala, gaur egun, gaztainekin janaria prestatzeko ohitura gutxi dago, uretan erreak edo egosiak jateko modurik ohikoenak salbu.

  • Gaztaina freskoak eta samurrak zuritzeko zailak dira. Erraz garbitzeko trikimailu bat da: oskolean ebaki sakona egitea eta uretan 15 minutuz uretan jartzea. Ondoren, xukatu eta labean sartu 180 ºc-an, oskola kurbatzen hasi arte, barrutik txigorturik iritsi gabe. Gaztainak bero daude. Barruko azala ez bada nahasten, berriro sartu behar da ur irakinetan minutu batez. Atera eta sukaldeko zapi batekin igurtzi.
  • Kozinatzean, egokia da azala kentzea eta ordu erdiz irakitea. Gaztainak irakin eta zanpatu egiten dira ore uniforme bat lortu arte.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak