Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gaztanbera, oso esneki orekatua

Balio biologiko handiko eta gazta gehienek baino gantz gutxiagoko proteinak dituenez, oso egokia da plater askotarako

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2004ko ekainaren 22a
Img requeson Irudia: Ross Berteig

Gaztanbera zapore leun eta delikatuko esneki bat da. Bakarrik jan daiteke, beste elikagai batzuekin (entsaladak, barazkiak, ogi txigortua) edo hainbat errezeta gozo eta gazirekin. Egokia da postreak gaztarekin edo esne-gainarekin arintzeko, errezetako kaloriak nabarmen murriztea lortzen baitu.

Nutrizio balioa

Gaztanbera esneki bat da, gaztaren gazur hartzituarekin lortzen dena. 90 °C-an berotzen da, proteinek mantekosa-masa bat sor dezaten, biguna eta kolore zurixkakoa. Hasieran, gaztanbera ahuntz-esnez edo ardi-esnez egiten zen, baina gaur egun behi-esnezko seruma erabiltzen da gehienbat.

Esneki bat da eta, beraz, proteinatan aberatsa den elikagaitzat hartzen da (9,9 g/100 g). Esne kantitate bera baino lau aldiz proteina gehiago ditu, eta jogurt baten bikoitza. Ugarienak, laktoglobulina eta laktoalbumina, balio biologiko handikoak dira, eta nutrizio-kalitate hobekoak ere bai, kaseina bezalako beste esneki batzuenak baino. Gaztanberak seroproteina (serumaren proteinak) gehiago dituelako gertatzen da hori, oinarrizko aminoazido guztiak biltzen baitituzte.

Gaztanbera egokia da kaloria eta koipe gutxiko dietak egiteko

Gantz-edukia gazta gehienena baino txikiagoa da, 100 gramoko 7,3 gramo inguru ematen baititu, gazta freskoaren erdia eta gazta ondu bat, ahuntz-gazta bat, roquefort bat edo Cabrales motako gazta bat baino bost aldiz gutxiago. Horregatik, gaztanbera elikagai egokia da kaloria, koipe eta kolesterol gutxiko dietan, baita urdail delikatua duten pertsonen elikaduran ere, erraz digeritzen baita. Mineralen artetik kaltzioa (591 mg/100 g) -esne proportzio berean baino bost aldiz handiagoa izan-, fosforoa (329 mg/100 g) eta potasioa (111 mg/100 g) nabarmentzen dira. Bitaminei dagokienez, A (100 mg/100 g), B12 eta, proportzio diskretuetan, B multzoko gainerako bitaminak (B1, B2 eta azido folikoa) nabarmentzen dira.

Originaltasuna eta zaporea
Gaztanberak originaltasun- eta zapore-ukitua ematen dio ia edozein sukaldaritzari. Errezeta gozo eta hotzak ezin hobeak dira elikagai honentzat, baina CONSUMER eroski-ko sukaldari-taldeak ere lehen eta bigarren platerak prestatzen ditu esne horrekin. Txigortuta jan daiteke gaztanbera gozatuarekin, marmeladarekin edo eztiarekin, gosaltzeko edo otordu arteko aperitibo gisa. Berdin-berdin gozoa da gaztanbera, atun eta barazkiz egindako ogitartekoa.

Errezeta gozoen artean, etxeko bizkotxo osasungarri baten osagaia da, edo tarta jakin batzuen osagai nagusia, hala nola marrubiekin edo ahabiekin dekoratua. Tartetan, gazta krematsuen eta naten ordez, postrearen kaloria-balioa murriztu egiten da, baina horrek ez du zaporea eta nutrizio-balioa galtzen.

Iradokizun freskagarri eta energetiko bat gaztanbera-krema hotza da, eztiarekin eta hurrekin, eta beste fruitu lehor batzuekin konbinatzen da, gustuen eta lehentasunen arabera, edo gaztanbera-aparrezko kopa batekin.

Errezeta gazien artean, barazki- eta gaztanbera-lasagna, orburu-kaneloiak, kalabazin-kazola edo brokolia gaztanbera-kremarekin. Gainera, gazta freskoa bezala, hainbat entsaladatan erabil daiteke, edo pasta edo barazki plater baten osagai gisa, gainerretzeko. Fruta-konpotetan, gehitu egiten da, zaporea leuntzeko, elikagaietan (kaltzioa, proteinak, bitaminak) aberasteko eta haurrek hobeki onar ditzaten.

ETXEKO GAZTANBERAREN ORDEZKOA

Erraz eta azkar Irud.
egiten da gaztanberaren antzeko itxura, testura eta zaporea duen produktu bat etxean. Kimikaren eragina esperimentatzeko modu bitxia da, esnea bezain eguneroko elikagai batean. Egunean litro bat esne fresko eta limoi (edo ozpin) besterik ez da behar. Esneak 37 °C-an egon behar du, oso epel, irakiten badu erraz ez koagulatzeko. Ondoren, azidoa (limoia edo ozpina) gehitzen da, litro bat esne bakoitzeko bi koilarakada zopa-proportziotan.

Une horretan erreakzio kimikoa hasten da. Azidoak esnearen pH-a murriztu, azido bihurtu eta, ondorioz, proteinak hauspeatzen ditu (kaseina, ugariena). Berehala ikusten da esnea “moztu” egiten dela, eta zati solido bat (gaztanberaren antzeko itxura duena) eta zati likido bat (gazura) geratzen dira. Nahasketa ordubetez pausatzen utzi, gazura eta solidoa erabat bereiz daitezen. Denbora hori igaro ondoren, gaza edo zapi batekin iragazi eta gaztanbera-ordezkoa prest dago dastatzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak