Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gehiegizko pisua eta haurdunaldia

Haurdunaren obesitatea, haurdunaldiaren aurretik edo haurdunaldian hartutakoa, arrisku-faktoretzat hartu behar da beti amarentzat, fetuarentzat eta jaioberriarentzat.
Egilea: maitezudaire 2002-ko abuztuak 9

Herrialde garatuak obesitate-izurrite bat jasaten ari dira, eta, jakina, ez daude salbuetsita haurdun dauden emakumeak. Emakumeak haurdunaldian duen gehiegizko pisuaren arabera, medikuek erabakiko dute zenbat kilo irabaztea komeni den. Hala ere, gehiegizko pisua duen gaixoan eta, batez ere, obesoan, ez da onartzen arazo hori ez duen haurdunaren pisu-igoera bera, eta horrek txikiagoa izan behar du. Zehazki, 7 kilotik 11ra igotzea gomendatzen da, beharrezkoak baitira umekiaren irabazi ponderala eta amaren euskarri diren ehunak lortzen laguntzeko. Hazkunde txikiek zeruko hazkundea atzeratzeko arriskua areagotzen dute. Emakume lodiek, agian, pisu pixka bat handitu nahi dutenez haurdunaldian ere, aholku emango zaie, eta esango zaie haurdunaldia ez dela pisu-galeraren erregimenaren mende egoteko garaia. Nutrizio-helburu egokia litzateke nutrizio-kalitate handiko elikagaiak aukeratzea eta kaloria asko dituztenak eta beharrezkoak ez direnak saihestea.

Haurdunaldiaren lehenengo 5 hilabeteetan, batez ere, haurdunaldiaren pisua bat-batean handitzen bada, ginekologiaren berrikuspenak haurdunaldiko diabetesa baztertuko du. Era berean, haurdunaldiko 20 asteak igaro ondoren, pisua bat-batean handitzeari ere adi egon behar da; izan ere, hankak, eskuak eta aurpegia handituz gero, preklanpsia egin dezake, hau da, haurdunaldiak arteria-presio handia eragin dezake.

Obesitatearen arriskuak haurdunaldian

Obesitatea maneiatzeko, batez ere, giltzurrun aurreko aholkua behar da, gehiegizko pisua duten emakumeei aukera ematen baitie egoera horrek haurdunaldiaren etorkizunerako dituen arriskuak ezagutzeko, hala nola:

– Erditze oso goiztiarrak (“32 aste”) eta fetu-heriotzak goiztiarrak edo berantiarrak izateko aukera handiagoa, lehenengo ernaldia denean. – Emakume multiparoetan, fetua hiltzeko arriskua handiagoa da, 28 astera edo gehiagora. – Gorputz-masaren indizea handitu ahala, handitu egiten da aurreklanpsiaren maiztasuna. – Hodi neuraleko akats bat duen bularreko haur bat erditzeko arrisku handiagoa, azido folikoa edozein dela ere. Dirudienez, folato-kontsumo egokiak ez die emakume horiei babesik ematen, pisu normaleko emakume haurdunei bezala. Baliteke emakume horiek azido foliko gehiago behar izatea. – Obstetriziako konplikazioak ugariagoak eta ohikoagoak dira, hala nola erditze luzea. Horrek zesarea izateko arriskua areagotzen du, eta, itxuraz, haur oso goiztiarra izateko arriskua. – Haurdunaldiko diabetesa izateko arrisku handiagoa. Eritasun horren ondorioz, organismoko azukreen metabolismoa aldatu egiten da haurdunaldian, eta konplikazio nagusia gehiegizko pisua duten haurrak izaten dira, sarritan 4 kilotik gorakoak; egoera horri makrosomia fetala esaten zaio. Egoera hori gertatuz gero, dieta berezia egin behar da. Argaltzeko dieten arriskua

Haurdunaldia ez da une aproposa argaltzen hasteko. Orain arte ez dago frogarik haurdunaldian ematen diren dieta hipokalorikoak amarentzat edo haurrarentzat onuragarriak direla ziurtatzeko. Aitzitik, kaloria gutxiago hartzeak funtsezko mantenugai gutxiegi hartzea dakar, eta horrek arazoak sor ditzake amaren sabelean haurra hazteko.

Beraz, gomendagarria da haurdun dagoen emakume orori kaloria-murrizketa ez egitea, baizik eta haurdun ez dagoen emakume lodikote baten nutrizio-irizpide berari jarraikiz. Mantenugai-gabeziaren ondorioz, besteak beste, disfuntzio metabolikoen artean, proteinak eta gantzak erabiltzen dira energia-iturri gisa, fetuaren garapen neurologikoa aldatzen duten gorputz zetonikoen ekoizpenarekin.

Arrisku asko izan ditzake fetuarentzat, haurdunaldian elikaduran murrizketa handiak baldin badaude; beraz, aplikatzen diren erregimenak ondo prestatuta eta zainduta egon beharko dute dietista-nutrizionista batek.

Elikadura-planari buruzko orientazio orokorrak

Gauza jakina da gizentasunari lotutako konplikazio asko prebenitzen dituela haurdunaldiaren aurreko pisu-jaitsiera iraunkorrak. Beraz, dietak egoki erabiliz eta jaio aurreko kontrol maiz eta berariazkoak eginez, haurdunaldiaren amaiera zoriontsua lor daiteke.

Haurdun dagoen emakumearen dietatik falta ez diren oinarrizko elikagaiak…

Esnekiak, ahal dela gaingabetuak.Bere homologo osoek adina kaltzio eta proteina ditu, eta gantz- eta kaloria-erdia.

Zerealak eta horien eratorriak, hala nola ogia, arroza, pasta… kopuru eta maiztasun ertainarekin, dietista-nutrizionistak ezarritako jarraibide dietetikoen arabera. Ogia, galletak eta gosariko zerealak, ahal dela integralak, asetasunaren balioa handitzeko eta zuntza ematen laguntzeko.

Lekaleak, osagai begetalekin konbinatuta, jarraibide dietetikoan ezarritako kantitate eta maiztasunarekin.

Frutak, batez ere freskoak eta sasoikoak, azalarekin eta oso ondo garbituak.

Barazkiak. Gutxienez entsalada bat egunean. Sartu barazkiak gantz gutxirekin prestatutako lehen eta bigarren plateren osagai gisa.

Haragia, arraina eta arrautzak. Aukeratu haragien giharren ebakiak eta kendu ikusten den gantza. Elikagai horiek gantz gutxi behar duten sukaldaritzako teknikekin egitea, hala nola labea, xafla, parrilla, mikrouhinak, olio gutxirekin erregosia.

Koipeak eta olioak (oliba-olioa eta haziak). Oliba olioa eta haziak neurriz erabiliko dira, eta gainerako elikagai koipetsuak ahalik eta gehien mugatzea gomendatzen da, hala nola gurina edo margarina, maionesa, esnegaina, gantza, seboa, hestebeteak, fruitu lehor koipetsuak, olibak, aguakatea…