Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gehiegizko pisua eta haurdunaldia

Haurdunaren obesitatea, haurdunaldiaren aurretik edo haurdunaldian hartutakoa, arrisku-faktoretzat hartu behar da beti amarentzat, fetuarentzat eta jaioberriarentzat.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2002ko abuztuaren 09a

Herrialde garatuak obesitate-izurrite bat jasaten ari dira,
eta, jakina, ez daude salbuetsita haurdun dauden emakumeak. Emakumeak
haurdunaldian duen
gehiegizko pisuaren arabera, medikuek erabakiko dute zenbat kilo irabaztea komeni
den. Hala ere, gehiegizko pisua duen gaixoan eta, batez ere,
obesoan, ez da onartzen arazo hori ez duen haurdunaren pisu-igoera bera,
eta horrek txikiagoa izan behar du. Zehazki, 7 kilotik 11ra igotzea gomendatzen
da, beharrezkoak baitira umekiaren irabazi ponderala eta amaren euskarri diren
ehunak lortzen laguntzeko. Hazkunde
txikiek zeruko hazkundea atzeratzeko arriskua areagotzen
dute. Emakume lodiek, agian, pisu pixka bat
handitu nahi dutenez haurdunaldian ere, aholku emango zaie,
eta esango zaie haurdunaldia ez dela pisu-galeraren erregimenaren
mende egoteko garaia. Nutrizio-helburu
egokia litzateke nutrizio-kalitate handiko
elikagaiak aukeratzea eta kaloria asko dituztenak
eta beharrezkoak ez direnak saihestea.

Haurdunaldiaren
lehenengo 5 hilabeteetan, batez ere, haurdunaldiaren pisua bat-batean handitzen bada, ginekologiaren berrikuspenak haurdunaldiko diabetesa
baztertuko du. Era berean,
haurdunaldiko 20 asteak igaro ondoren, pisua
bat-batean handitzeari ere adi egon behar da; izan ere, hankak,
eskuak eta aurpegia handituz gero, preklanpsia egin dezake, hau da, haurdunaldiak arteria-presio
handia eragin dezake.

Obesitatearen
arriskuak haurdunaldian

Obesitatea maneiatzeko, batez ere, giltzurrun aurreko aholkua behar da, gehiegizko pisua duten emakumeei
aukera ematen baitie egoera
horrek haurdunaldiaren etorkizunerako dituen arriskuak ezagutzeko, hala nola:

– Erditze oso goiztiarrak (“32 aste”) eta fetu-heriotzak goiztiarrak edo berantiarrak izateko aukera handiagoa, lehenengo ernaldia denean. – Emakume multiparoetan, fetua hiltzeko arriskua handiagoa da, 28 astera edo gehiagora. – Gorputz-masaren indizea handitu ahala, handitu egiten da aurreklanpsiaren maiztasuna. – Hodi neuraleko akats bat duen bularreko haur bat erditzeko arrisku handiagoa, azido folikoa edozein dela ere. Dirudienez, folato-kontsumo egokiak ez die emakume horiei babesik ematen, pisu normaleko emakume haurdunei bezala. Baliteke emakume horiek azido foliko gehiago behar izatea. – Obstetriziako konplikazioak ugariagoak eta ohikoagoak dira, hala nola erditze luzea. Horrek zesarea izateko arriskua areagotzen du, eta, itxuraz, haur oso goiztiarra izateko arriskua. – Haurdunaldiko diabetesa izateko arrisku handiagoa. Eritasun horren ondorioz, organismoko azukreen metabolismoa aldatu egiten da haurdunaldian, eta konplikazio nagusia gehiegizko pisua duten haurrak izaten dira, sarritan 4 kilotik gorakoak; egoera horri makrosomia fetala esaten zaio. Egoera hori gertatuz gero, dieta berezia egin behar da. Argaltzeko dieten
arriskua

Haurdunaldia ez da une aproposa argaltzen
hasteko. Orain arte ez dago frogarik haurdunaldian ematen
diren dieta hipokalorikoak amarentzat edo haurrarentzat
onuragarriak direla ziurtatzeko. Aitzitik,
kaloria gutxiago hartzeak funtsezko mantenugai gutxiegi hartzea dakar, eta
horrek arazoak sor ditzake amaren
sabelean haurra hazteko.

Beraz, gomendagarria da haurdun dagoen emakume orori kaloria-murrizketa ez
egitea, baizik eta haurdun ez dagoen emakume lodikote
baten nutrizio-irizpide berari jarraikiz. Mantenugai-gabeziaren ondorioz, besteak
beste, disfuntzio metabolikoen artean,
proteinak eta gantzak erabiltzen dira energia-iturri gisa, fetuaren garapen neurologikoa aldatzen duten
gorputz zetonikoen ekoizpenarekin.

Arrisku asko izan ditzake fetuarentzat,
haurdunaldian elikaduran murrizketa handiak baldin badaude; beraz, aplikatzen
diren erregimenak ondo prestatuta eta zainduta egon beharko dute dietista-nutrizionista
batek.

Elikadura-planari buruzko
orientazio orokorrak

Gauza jakina da gizentasunari lotutako konplikazio asko
prebenitzen dituela haurdunaldiaren aurreko pisu-jaitsiera iraunkorrak.
Beraz, dietak egoki erabiliz eta jaio aurreko kontrol
maiz eta berariazkoak eginez, haurdunaldiaren amaiera zoriontsua
lor daiteke.

Haurdun dagoen
emakumearen dietatik falta ez diren oinarrizko elikagaiak…

Esnekiak, ahal dela gaingabetuak.Bere homologo
osoek adina kaltzio eta proteina
ditu, eta gantz- eta kaloria-erdia.

Zerealak eta horien eratorriak, hala nola
ogia, arroza, pasta… kopuru eta maiztasun ertainarekin, dietista-nutrizionistak ezarritako
jarraibide dietetikoen arabera. Ogia,
galletak eta gosariko zerealak, ahal dela
integralak, asetasunaren balioa handitzeko eta zuntza ematen laguntzeko.

Lekaleak, osagai begetalekin
konbinatuta, jarraibide dietetikoan ezarritako kantitate eta maiztasunarekin.

Frutak, batez ere freskoak eta
sasoikoak, azalarekin eta oso ondo garbituak.

Barazkiak.
Gutxienez entsalada bat egunean. Sartu barazkiak gantz gutxirekin
prestatutako lehen eta bigarren plateren osagai gisa.

Haragia, arraina eta arrautzak. Aukeratu haragien
giharren ebakiak eta kendu ikusten den gantza. Elikagai horiek
gantz gutxi behar duten sukaldaritzako teknikekin egitea, hala nola
labea, xafla, parrilla, mikrouhinak, olio gutxirekin erregosia.

Koipeak eta olioak (oliba-olioa eta haziak). Oliba olioa eta haziak neurriz
erabiliko dira, eta gainerako elikagai koipetsuak ahalik eta gehien
mugatzea gomendatzen da, hala nola gurina
edo margarina, maionesa, esnegaina, gantza, seboa, hestebeteak, fruitu lehor koipetsuak,
olibak, aguakatea…

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak