Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gehien gizentzen duena ez jateko gakoak

Konfinatzean, kostatu egiten da, baina bost zentzumenekin jateak janariaz gozatzeko aukera ematen du, produktu osasuntsuenak eta kaloria gutxien dituztenak behar bezala hautatuz.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Larunbata, 2020ko apirilaren 25a
alimentos engordar Irudia: silviarita

Gero eta zailagoa da aukera egitea; informazio asko jasotzen dugu elikagai prozesatuak gehiegi ez erabiltzea komeni dela eta frutak, barazkiak, lekaleak eta haragi zuria aukeratzea komeni dela; tentazio handia dago, eta are gehiago koronabirusak mugatuta gaudenean. Txokolate-tarta dagoenean, zaila da postreko fruta eskatzea, edo ura edatea, tartean freskagarriak daudenean. Zergatik dira hain erakargarriak osasuntsu ez dauden elikagaiak? Faktore askok eragiten dute gure hautaketan. Brian Wansink elikadura-portaeran adituak dioenez, “egunero berrehun bat erabaki hartzen dira elikadurarekin lotuta, eta horietako askori ez zaie merezi duten arreta ematen”. Eta alderdi hori funtsezkoa da; izan ere, zer jaten den, zenbat jaten den, nola jaten den eta zergatik jaten den jakitea funtsezkoa da hobeto elikatzeko. Hurrengo artikuluak hamar aholku praktiko ematen ditu gehien gizentzen duena ez jateko.

Oro har, aukera bat baino gehiago dagoenez, osasunari dagokionez desegokiena dena aukeratzeko joera dago: entsaladilla errusiarra, entsalada mistoaren ordez, edo natillak, postreko frutaren ordez. Aukeran gehiago izateak kontsumo handiagoa dakar. Gainera, tentagarriena osasunarentzat kaltegarriena ere izaten da, eta, batzuetan, tamaina handian zerbitzatzen da, eta, gainera, prezio doituagoak ere izaten ditu. Eta jaten dena ez dela egokiena jakin arren, zatirik handiena aukeratzen da.

Eta hori ez da guztia, bakarrik edo norbaitekin jateak, janariaren inguruko giroak, plateren aurkezpenak eta baxera motak eta tamainak ere baldintzatzen dute jateko modua eta, ondorioz, mahaikideen osasuna. Zerrenda horri beste bi elementu gehitu beharko litzaizkioke: denbora librea gehiegi eta asperdura. Bi adiera horiekin identifikatzen dira Espainiako familia asko martxoaren 14tik aurrera, egungo konfinamendu-egoera dela eta.

Gai horri buruzko berrikuspen batean, zenbait azterlanen emaitzak jaso dira. Azterlan horiek frogatu dute elikagaien zati handiagoak eskaintzeak energiaren kontsumoa nabarmen handitzea ekar dezakeela. Ez da erraza poltsa handi bateko pipak jaten jarraitzea edo postre gisa erabili den tartaren zati bat uztea. Produktu batzuk eta besteak aukeratzeko orduan eragina izan dezakegu. Alde horretatik, bitxia da hain osasungarriak ez diren produktuen ekoizleek (gozokiak, zizka-mizkak, freskagarriak, etab.). elikagai-marketinean ahalegin handienak egiten dituztenak dira, beren produktuen itxurak (ontziak eta zatien tamaina, diseinua, irtengunea, osasun-erreklamazioak, nutrizio-etiketen ezaugarriak…) gure elikadura-hautaketan eragin erabakigarria duela jakinda.

Jaten duguna kontrolpean jartzeko hamar puntu

Eat, Drink & Be Mindful’ liburuan, Susan Albers doktoreak —argitalpenaren egilea— hamar gakotan laburbiltzen du nola hasi behar den modu kontzientean jaten, unean eta jatean jarritako ahalmen guztiekin. Hurrengo zerrendako puntu batekin edo gehiagorekin identifikatzeko gai izatea lagungarria izango da norberak hausnartzeko eta aztertzeko zer kontzientzia-maila duen jateko orduan, bai eta jokabide horren eta sentipen fisiko nahiz emozionalen artean izan daitekeen lotura ere.

  • 1. Jateari uztea, beteta sentitzen naizenean.
  • 2. Gosea dudanean jatea (jateko gogoa ez den sentsazioa edo “emozioengatik” jatea).
  • 3. Ez pikatu.
  • 4. Dastatu mokadu bakoitza hurrengoa jan baino lehen.
  • 5. Pentsatu nola eragiten dion gorputzari elikagaien nutrizio-balioak.
  • 6. Ez epaitzea noizean behin (ez normalean) gehiegi jan dudanean.
  • 7. Beste zereginik ez egitea. Bai, bakarrik bezala.
  • 8. Gehiago nahi ez dudanean platerean janariren bat uzteko gai izatea.
  • 9. Astiro jan, mokadu bakoitza ondo murtxikatuz.
  • 10. Kontzienteki jaten ari naizela antzematea (jakiak ahoan nola gurutzatzen diren sentitzen dut, janariaren usaina sumatzen dut, etab.). ).

Kontzientziaz jatearen bost abantailak

“Modu kontzientean jateak ez du esan nahi elikagaien kontsumoa mugatu edo dieta murriztaileren bat egin behar denik”, baizik eta justu kontrakoa lortu nahi du: janaria “gozatzeko zerbait bihurtzea, tentazio edo damualdi baten ordez”. Halaxe azaltzen du Jan Chozen Bays-ek, elikadura-portaeran aditua den pediatra ezagunak, bere liburuan: Mindful Eating: Guide to Rediscovering a Healthy and Joyful Relationship with Food. “Bays Center for Mindful Eating (TCME) erakundeko kidea da. Gizabanakoei eta profesionalei “janariarekin eta elikadurarekin harreman orekatua, errespetuzkoa, osasuntsua eta zoriontsua” lortzen laguntzea du helburu. Modu kontzientean jaten hasi ondoren, hainbat abantaila izaten dira, adituak planteatzen duen moduan:

  • 1. Janaria gozatzeko zerbait bihurtzen da. tentaldian edo damu eta frustrazioan izan ordez.
  • 2. Janarien erritmoa moteldu egiten da. Horri esker, garunak denbora izan dezake urdaileko asetasun-seinaleak jasotzeko. Egoera horiek egokiak dira pisua jaisteko.
  • 3. Digestioa optimizatzen du. Ikerketa batzuek erakutsi dutenez, arreta ez denean jateari begira jartzen, digestio-prozesua izan behar lukeena baino %30-40 txikiagoa da, eta horrek gasak, hantura eta ondoeza eragiten ditu.
  • 4. Elikagaiekin sentsibilizatuago dago; elikagaien ezaugarriei eta propietateei buruzko ezagutza areagotzen du, eta horrek elikadura iraunkorragoa bultzatzen du, tokiko elikagaiak, organikoak eta ingurumena gehiago errespetatzen dutenak erostearen aldeko apustua.
  • 5. Familiarekin jateak lotura sakonena sustatzen duela konturatzen da. Seme-alaben elikadura-jokabideen eredu osasungarria ere sortzen du.

Etiketak:

Dieta koronabirus

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak