Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gerezi-sorta bat: ona hipertentsiorako

Gerezi eskukada batek antioxidatzaile eta potasio ugari ematen ditu, eta horiek arteria-tentsioa murrizten laguntzen dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2010eko uztailaren 20a

Gereziak fruta finak dira, balio-bizitza mugatua dute, eta eguzki-izpien eragin konstantea eta intentsitatea behar dituzte heltze-maila egokia lortzeko. Udaberriaren amaieran eta udaren hasieran gertatzen da hori; horregatik, maiatzean hasten da gereziak jateko denboraldi naturala. Aldi horretan, fruta horiek beren ezaugarri organoleptiko maximoak lortzen dituzte, eta testura leun eta irmoan islatzen dira. Horrez gain, mantenugai gehiago pilatzen dira, besteak beste, konposatu antioxidatzaileak, azido folikoa eta potasioa bezalako bitaminak. Osagai horiek guztiak konbinatuta, gereziak ohiz kanpokoak dira hipertentsioa dutenentzat; izan ere, likidoen atxikipena egoera zaila da kasu horietan, eta eragin diuretikoagatik nabarmentzen dira. Elikadura-eredu orekatu baten barruan, egunero gerezi-sorta bat jatea ideia ona da arteria-tentsioa arrastoan mantentzeko.

Gereziak: antioxidatzaile eskukada bat

Udaberriaren amaiera eta udaren hasiera gerezien berezko aldia da. Une honetan, nutrizio-ekarpen handiagoa adierazten dute, elikagai gehiago daudela egiaztatzen baita, hala nola azido folikoa, zuntza, potasioa eta antioxidatzaile natural ugari, eta energia-balio eskasa: 50 kilokaloria 100 gramoko.

Fruta horiek kolore gorri bizia dute antozianinetan, eta, besteak beste, gaitasun antioxidatzailea duten pigmentu ezagunak dituzte. Gereziak eta gingak kontzentratzen dituzten antioxidatzaile mota guztien identifikazioa, kuantifikazioa eta ezagutza sakonak aztertzen dira, baita horien bioerabilgarritasuna ere.
Konposatu horiek antozianinak, flavonoideak, flavanolak eta flavonolak, indolak, indolamina eta beste batzuen artean zaporea, kolorea eta beste propietate sentsorial batzuk ematen dituzte, hala nola mingostasuna edo gozotasuna eta frutaren astringentzia, eta balio erantsia dute giza osasunaren antioxidatzaile eta babesle gisa. Azken hamarkadetan, ikerketa ugari egin dira antioxidatzaileen rola eta horiek dituzten elikagaiek patologia degeneratiboetan, hala nola bihotz-hodietan eta minbizian, eta zahartze-prozesu naturalari lotutako narriadura fisiologikoan duten eragina ebaluatzeko. Kataraten edo nerbio-sistemaren asalduren kasua da hori, baita azala garaia baino lehen zahartzea ere, are gehiago eguzkiak eragin handiagoa duenean.

Gerezien C bitamina eta antioxidatzaileen kontzentraziorik handiena sasoi betean gorri eta heldu daudenean gertatzen da.

Orihuelako Goi Eskola Politeknikoko (Orihuela, Alacant) Biologia Aplikatua eta Elikagaien Teknologia departamentuek gerezien osagai kimikoak eta jarduera antioxidatzailea aztertu dituzte 14 estadiotan. Frutaren kalitatearekin lotutako parametro hauek aztertu dira: kolorea, testura, azukreak, azido organikoak, jarduera antioxidatzaile osoa eta konposatu fenoliko, antozianina eta azido askorbiko edo C bitamina. Emaitzen arabera, C bitaminaren metaketa, jarduera antioxidatzaile totala (AAT) eta konposatu fenoliko totalak esponentzialki handitu ziren heltzearen amaieran, frutaren iluntzearekin eta antozianinen metaketarekin batera (pigmentu koloratzaileak). Hori dela eta, gerezien sasoi naturala aprobetxatu behar da sasoirik onenean kontsumitzeko.

Eskukada bat egunean

Gerezi eskukada batek antioxidatzaileak ditu, eta, gainera, potasio ugari ematen du. Mineral horrek muskulu-karranpak saihesten laguntzen du, jarduera neuro-muskularrean duen esku-hartzeagatik. Mineral horren beharrak handiagoak dira zenbait sendagai hartuz gero, hala nola diuretikoak, hipertentsio arteriala tratatzeko; beraz, komeni da gereziak jatea.

Gerezi eskukada batek potasioa du, arteria-tentsioa kontrolatzen laguntzen duen minerala

Diuretikoen kontsumoak albo-ondorioak dituelako gertatzen da hori. Likidoak kanporatzeko balio duten bitartean, ohikoa baino kantitate handiagoetan kanporatzen dute potasioa gernuaren bidez. Galerak ez badira konpentsatzen behar bezala irensten, gabezia jasateko arriskua dago. Potasiorik ezak muskuluen ahultasuna, takikardia, egarria eta jateko gogorik eza eragin ditzake. Gabezia hori konpentsatzeko, mineral horretan aberatsak diren elikagaiak hartu behar dira, hala nola gereziak, gindak, platanoa, fruta lehortuak eta fruitu lehorrak. Gainera, haurdun dauden emakumeentzako fruta egokiak dira, bizi-etapa horretan behar duten azido folikoaren zati bat ematen baitiete.

Gerezi freskoak eta naturalak jatea da egokiena, baina haien kolore eta zapore bizia aprobetxa daiteke platerak gozatzeko eta koloreztatzeko. Sasoiko hilabeteetan, gerezi-sorbetea, pikota-gazpatxoa edo laranja-zukua mugurdi eta gereziekin egiteko aukera ematen du.

Fruta hauek ordu artean jan daitezke, jogurtarekin eta muesliarekin nahastuta edo fruta-aukerarekin. Krepe batzuen betegarria egiteko balio dute, eta horiekin gerezi-konpota gozo bat konfita edo egin daiteke, ogi txigortua gazta freskoarekin, krematsuarekin edo gaztanberarekin edo arroz-opilekin igurzteko.

AHALMEN ANTIOXIDATZAILEA

Img cerezas1

Gereziak irenstearen eta arrisku kardiobaskularra gutxitzearen arteko korrelazioak iradokitzen du, nahiz eta ez frogatu, antozianinak izan daitezkeela giltzarri. Frutari kolore gorri berezia ematen dioten substantzia horiek flavonoide izeneko konposatu fenoliko multzo handi batekoak dira. Landareetan aurkitu diren 150 flabonoide motetatik, antozianinek dute ahalmen antioxidatzaile handiena.

Gereziak oso aberatsak dira 1. eta 2. antozianinan, eta ekintza ezagun bat dute ziklooxigenasa izeneko entzima mota bat blokeatzeko, hanturan eta minean bitartekari direnak. Edozein elikagairen ahalmen antioxidatzailea kalkulatzeko, ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) kontzeptua sortu da. Kontzeptu horrek oxigenotik eratorritako zenbat erradikal kaltegarri diren neurtzen du, eta elikagai jakin bat xurgatu eta desaktiba dezake.

Elikagai batek zenbat eta erradikal gehiago xurgatu, orduan eta handiagoa da ORAC puntuazioa. “American Journal of Clinical Nutrition” aldizkariaren arabera, gereziek 14. postua betetzen dute, antioxidatzaile gehien dituzten 50 elikagaien artean. Zerrenda horretako buru ezagunak dira, besteak beste, aranak eta txokolate beltza, ia kakao hutsa baita.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak