Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gereziak: mitoak, nolakotasunak eta ziurtasunak

Aberatsak, ikusgarriak eta presentzia uxokoak dira gereziak, eta osasunerako propietate onuragarriak dituen fruta gozo-gozoa dira

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2014ko maiatzaren 07a

Haurren gustuarengatik eta zientziak baieztatutako onurengatik oso preziatuak dira gereziak, eta denbora eta gereziak iristen dira kontsumitzailearengana. Nola aprobetxatu gerezien unerik onena? Zenbat jan daitezke? Egia da ezin dela urik edan asko irensten direnean? Hurrengo artikuluak fruta horri buruzko zenbait mito apurtu ditu, azaldu du noiz, nola eta zenbat hartu behar diren, eta naturak dituen ezaugarririk onenak adierazi ditu, bitamina gorri eta antioxidatzaile beteak betetzeko.

Img cerezas caja
Irudia: Quinn Dombrowski

Gereziak: nola, noiz eta zenbat jan

Gereziak udako beroaren aurretik iritsi direla iragartzen dute. Zenbat eta handiagoak eta gozoagoak izan, orduan eta hobea kalitatea. Bikoitzak malformazio bat dira eta barietaterik ohikoena napoleonikoa da, gorri iluna (ia beltza), urre-kolorekoa barrutik eta mamitsua. Arrazoi indartsuak daude denboraldikotasunarekin eta geografiarekin hain lotuta dagoen fruta hori aprobetxatzeko, urtean aste gutxi batzuetan bakarrik goza daitekeen fruta hori.

Img 63164g
Irudia: CONSUMER EROSKI

Gerezien saskitik atera behar den lehenengo gauza gizentzen dutenaren mitoa da. Etiketa txar horrekin kargatzen diren beste fruta batzuek bezala gertatzen zaie, baina ez dute inolako eraginik. Gozoak izan arren, azukre naturalen edukia -eta, beraz, kaloria guztiak- ez da fruta arruntena baino handiagoa (sagarrak, mandarinak edo udareak). Izan ere, ehun gramo gerezik 48 Kcal ematen dituzte, hau da, 54 Kcal sagar kopuru bereko energia kantitatea (normalean, pieza batek bi aldiz pisatzen du), 100 Kcal (madariak) 100 kcal edo nektarina pisu bereko 46 Kcal.

Baina, guztiarekin ere, kantitatea kontrolatu behar da, eta gereziak ere errazago izan daitezke, aukera baitaiteke zenbat jan daitekeen, beste fruta batzuk ez bezala, osorik hartzen baitira. Kontua ez da kilo erdi eserita jatea, baina hamaiketakoa edo merienda egunero egin ditzakegu, aspertu arte. Bere presentzia laburra da, baina haurren artean onartzen badute, eskukada bat -10 edo 15 gerezia- postre gozoa ordezkatu, askaria osatu edo eskolako aperitiborako balio du. Aitzakia bikaina dira, halaber, gosarian fruta sartzeko hain zaila den helburua lortzeko.

Gereziekin batera datorren beste mito bat da ondoeza sor dezakeela gero ura edan ondoren. Jerte (Caceres) paisajeaz gozatzeko zortea izan dutenak kontatu dituzte. Udaberrian arratsalde arratsalde batean gereziak kendu eta zuhaitz beretik heldu dira, baita fruituarekin ere, beroarekin, eta gero ura edan, freskatzeko. Eta beherakoa eragin dezake. Baina arrazoia ez da uraren eta gerotasunaren arteko harremana, indigestio edo betekada bati erantzuteko logika baizik. Gereziak eta ura ez dira garbitu behar berehala kontsumituko ez badira. Estali gabe eta hozkailuan garbitu gabe gorde behar dira, eta egoera onean bi astera arte iraun.

Gerezien ezaugarri nagusiak

Gereziak beta-karotenoa, C bitamina eta, batez ere, azido folikoa dute, potasioa eta magnesio, fosforo eta burdin dosi txikiak ere bai. Zuntza eta antioxidatzaileen kontzentrazio handia ere ematen dute. Horien artean, antozianinak eta kerzetina nabarmentzen dira, flabonoideak eta konposatu fenolikoak. Datu horiek Arizonako Unibertsitateko (Tucson) Elikadura Zientzien Sailak gereziei eta osasunari buruz egindako berrikuspenean berretsi dira, eta esan daiteke gereziak osasun-iturri eztabaidaezina direla, batez ere 40 urtetik aurrera agertzen diren gaitz eta ahateentzat.

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Fruta horien kontsumoa onuragarria da artritisaren kasuan eta hantura-baldintzak hobetzen ditu. Bostongo Unibertsitatean egindako zeharkako ikerketa batean, gereziak hartzearen eta tanta behin eta berriz erasotzeko arriskuaren arteko erlazioa ikusi zen. Emaitzen arabera, fruta horien kontsumoak erasotzeko arriskua %35 murrizten zuen. Bestalde, diabetesa duten pertsonek antozianina antioxidatzaileak aurkitzen dituzte gerezi freskoan (ez konfitatuan) (fruta pigmentuak ematen dituzten koloratzaile naturalak). Pankreako aliatuak dira, eta, ondorioz, triglizeridoen, kolesterolaren, azukrearen eta odoleko intsulinaren maila murrizteko motor bihurtzen ditu. Oso onak dira, halaber, bihotz-hodietako osasunarekin hain lotuta dagoen sindrome metabolikoari aurre egiteko; izan ere, haren osaerak lagundu egiten du gantza eta glukosa erregulatzen eta arteria-presioa kontrolatzen.

Gereziak zuntz asko dute, hesteetako igarotze mantsoena eta hondatuena bultzatzen duena, batez ere urte gehien dituzten pertsonen artean; beraz, helduak egunero bazkaltzera gonbidatu behar dira. Diuretikoak ere badira (batez ere, buztana) infusio freskagarri bat egiteko, eta, ondorioz, bizi-kalitatea hain deserosoa eta deserosoa eta murriztailea da.

Amets gozoak... gereziekin

Extremadurako Unibertsitateko Neuroimmunofisiologia eta Krononutrizio Taldeak ikerketak garatzen ditu, eta, bertan, gereziek lo egiteko duten ahalmena berresten dute. Kontua da fruta honen eduki handia melatonina bidez nabarmentzea, loaren eta esnaldiaren zikloak hobetzen dituen hormona bat. Gainera, gereziak triptofano eta serotonina ere badu, prozesu fisiologiko askotan neurotransmisore gisa jokatzen duena, eta loan eta atsedenean eragina duen gogo-aldartea.

Txinako Nekazaritza Unibertsitateak, Beijingen, gerezien melatonina-kontzentrazioa aztertu du, baita egun osoan zehar konposatu horren gorabeherak ere. Egileek diotenez, gerezi gisa frutetan melatoninak, herdoilaren aurkako estresetik babesteko, funtzio antioxidatzailea zuen.

Gerezi agriarekin (ginga) antzeko zerbait gertatzen da. Pennsylvaniako Unibertsitatea eta Rochester-eko Unibertsitatea (biak AEB) hilabetez 15 helduen lo-ohiturak aztertu zituzten. 15 egunetan, litro erdi ginga edan zuten goizean eta gauean. Emaitzen arabera, gereziak dietan egon ziren asteetan, nabarmen murriztu zen insomnioa. Lagina ez da adierazgarria, baina saiakuntza kliniko berriak eta nabarmenak sakontzeko oinarria da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak