Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gibel koipetsua: gomendatutako dieta

Zirrosia edo gibeleko minbizia bezalako konplikazio kroniko larriak saihesteko, funtsezkoa da elikagai eta nutrizio-osagarri egokiak hautatzea.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2012ko ekainaren 14a
Img higado graso dieta listp Irudia: Eunice

Gibelean gantza metatzen delako gertatzen da gibel gantzatsua, eta mendebaldeko gibeleko gaixotasun kroniko ohikoena da. Kasu horietan, elikagaiak eta nutrizio-osagarriak egoki hautatuz gero, errazago berreskuratzen dira hepatozitoak, gibeleko zelulak, eta, garapen-fasearen arabera, asaldura itzultzea ere lor daiteke. Gantz-gibelari aurre egiteko nutrizio-aholkuak funtsezkoak dira. Zuntz gehiagoko dieta behar da, azukre sinplerik gabea, gantz gaizto gutxiago eta alkoholik gabea. Gainera, omega-3 gantz-azidoak gibelaren babesgarriak dira.

Img higado graso dieta
Irudia: Eunize

Gibel gantzatsuari aurre egiteko elikadura-aholkuak

Gibel gantzatsu batek izan ditzakeen sintomak hauek dira: sabeleko hantura jan ondoren, osotasuna, digestio astunak eta neke kronikoa.

Dietaren osaerak gantz-metaketari eta gibeleko hanturari eragiten die. Ondorioz, elikadura egokia, nutrizionista batek zehaztasunez eta ezagutzaz proposatua, da gaitz hori hobetzeko edo sendatzeko jomuga.

Oro har, dietako kalorien kontrola funtsezkoa da gehiegizko pisua eta obesitatea duten pertsonen pisua galtzea errazteko. Adierazpen horiez gain, beste batzuk ere badaude: zuntz-kontsumoa areagotzea, azukre sinpleak eta gantz aseak murriztea, omega-3 gantz-azidoak areagotzea eta edozein edari alkoholiko lehenbailehen kentzea.

  • Zuntz gehiago: zuntzak urdailaren hustuketa atzeratzen du. Horrek asetasun-sentsazio handia eragiten du, eta horrek apetitua kontrolatzen laguntzen du, eta, zeharka, pisua murrizten laguntzen du. Gainera, zuntzak mugatu egiten du jatorduen ondoren gluzemia handitzea, eta lagundu egiten du intsulinarekiko erresistentzia kontrolatzen; intsulina hori ohikoa da gibel koipetsua duten pertsonentzat.

    Aholku praktikoak: osoko ogia aukeratzea, gainerako zerealak bezala (arroza, pasta edo kuskusa). Gosaritako zerealen ordez mueslia edo olo- edo arto-malutak jarri, azukrerik gabe. Lekaleak gehitu, tolerantziaren arabera, astean 2-3 aldiz, eta barazkiak gehitu otordu bakoitzari. Hosto berdekoak egokiak dira gibela babesteko.

  • Azukre sinplerik gabe: azukre sinple ugari hartuz gero, murriztu egiten da intsulinarekiko sentikortasuna, eta handitu egiten da triglizeridoen eta gantz-azido askeen maila plasmatikoa, eta horrek esteatosi hepatikoa eragiten du. Nahaste metabolikoetan lotura zuzena duenez, fruktosaren eta sakarosaren eragin kaltegarria (%50 fruktosa da) zabaltasunez aztertu da. Azukre horiek, batez ere, gozatzeko erabilitako azukreetan bertan kontzentratzen dira, edo gehigarri gozagarrietan (arto-xarabea edo fruktosa, esaterako). Gehigarri horiek elikagai prozesatu azukredunei gehitzen zaizkie (opilak, litxarreriak, freskagarriak, zukuak…), baina berez gozoak diren elikagaietan ere badaude, hala nola frutetan.

    Aholku praktikoak: baztertu azukredun elikagai guztiak eta azukrea duten errezetak. Azukrea gehitu gabe gozoa prestatzen ikastea da helburua. Estebia erabil daiteke gozagarri gisa. Gainera, komeni da fruta freskoaren kontsumoa aldi baterako mugatzea, dietan fruktosa ematen duelako.

  • Koipe gaizto gutxiago: koipe gehiegi izateak zaildu egiten du lipidoen metabolismo postprandiala, eta, horren ondorioz, handitu egiten da entzima hepatikoen eta gantz-azido libreen kontzentrazio plasmatikoa. Horrek gibelean gantza metatzea (esteatosia) eta gibel gantzatsu ez-alkoholikoaren progresioa laguntzen du. Era berean, gantz saturatu eta trans koipe gehiegi kontsumitzeak (are okerrago) arrisku kardiobaskularra areagotzen du, eta alderdi hori prebenitu egin behar da patologia hepatiko hori izanez gero.

    Aholku praktikoak: oliba-olio birjina estraren bidezko kontsumoa (gantz-azido monoasegabeetan aberatsa), gantz saturatu ugariko elikagaien ordez (esne osoa, esne-gaina, gaztak, gurina, hestebeteak, urdaia, haragi koipetsua, opilak eta gozoki industrialak, koko- edo palma-olioa dutenak).

  • Alkoholik ez: alkohola toxikoa da gibelarentzat, hanturak eta gantz-pilaketak kaltetutako organoa.

    Aholku praktikoak: era guztietako edari alkoholdunen kontsumoa ezabatzea, graduazio baxukoak barne, hala nola garagardoa, ardoa, sagardoa, xanpaina edo cava.

Zaila da gibel gantzatsua edo esteatosi hepatiko ez-alkoholikoa diagnostikatzea, ez baitago sintoma argi eta definitzailerik. Gaixoek digestio-zantzuak izaten dituzte maiz -sabela hanpatu egiten dute jan ondoren, betetasuna edo digestio astun eta luzeak-, baina eragozpen horiek ez dira gibeleko gaitzaren ondorio, baizik eta digestio-arazoak, deserosoa izan arren.

Hala ere, haren tratamendua funtsezkoa da konplikazio kroniko larriak saihesteko, hala nola zirrosia edo gibeleko minbizia. Hala dio Obesitatea Aztertzeko Espainiako Elkarteak (SEEDO), sindrome metabolikoa duten pertsonen %90ek gibel gantzatsua dutela ohartarazi ondoren.

Omega-3, gibelaren babesleak

Omega-3 gantz-azidoen maila zirkulatzaile apalak “novo” lipogenesi handiagoarekin lotzen dira, hau da, gantzen gibeleko sintesia handitzearekin, gibelean zirkulatzen duten gantz-azido askeen bilketa handitzearekin eta gantz-azidoen oxidazioa gutxitzearekin. Hiru faktore horien baturak okerrera egiten du esteatosi hepatikoan.

Zientzia medikoak erakutsi duenez, omega-3 kantitate egoki bat (apartekoa izan daiteke, nutrizio-osagarri gisa) beharrezkoa da gantz aseen eta trans gantzen hantura-efektuak arintzeko eta esteatosi hepatikoa murrizteko. Gainera, gantz-azido poliasegabe horiek hartzeak ondorio onuragarriak ditu plasmako lipidoetan, funtzio immunean eta intsulinan. Beraz, gaitz kardiobaskularren osagarri babesle gisa balio du, gibel gantzatsua sindrome metabolikoaren beste osagai bat baita, arrisku baskularreko faktore nabarmena.

Aholku praktikoak: arrain urdinekiko tolerantzia indibiduala probatzea, gantz gehiago izatean ez baitira beti ondo onartzen, gaixotasunak koipeak metabolizatzeko duen zailtasunagatik. Terapeutak, pazientearen egoera patologikoa aztertu ondoren, omega-3 gantz-azidoen osagarri bat hartzeko beharra baloratuko du, bai eta tratamendu osagarriaren dosia eta iraupena ere.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak