Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Giltzurruneko gutxiegitasuna: zein da gomendatutako dieta?

Elikadura osasuntsu eta orekatuak giltzurrunek kalte handiagoa jasatea ekiditen du, eta beste gaitz batzuk agertzea eragozten du, hala nola, obesitatea edo diabetea.

Salad 2756467 1920 Irudia: Pixabay

Giltzurrunak funtsezkoak dira organismoarentzat: odoleko hondakinak eta behar ez ditugun likidoak kanporatzen dituzte. Giltzurrunak huts egiten duenean, zenbait proteina, gantz eta karbohidrato prozesatzeko zailtasunak ditu gorputzak. Sodio-, fosforo- eta potasio-kopuru handia duten elikagaiek eta edari alkoholiko eta azukredunek kalte egin diezaiokete pertsona bati, eta, beraz, ezinbestekoa da jaten eta edaten duguna zaintzea. Zein da dieta gomendagarria? Ez dago araubide bakar bat. "Pertsona guztiak desberdinak dira, eta guztiok ditugu nutrizio-behar desberdinak", dio Giltzurruneko Gaixoen Amerikako Elkarteak. Baina bizimodu hobea izaten lagun diezazuketen elikagaien gida eskaintzen dizugu hemen.

Giltzurrun-gutxiegitasunerako dietaren oinarriak

Giltzurrun-akatsak osasun-arazoak dira Espainian. Gaur egun, zazpi milioi pertsonari eragiten die (biztanleen %10 eta %15 artean). Giltzurrun-gaixotasun kronikoak (hau da, hemodialisia, peritoneo-dialisia edo transplantea behar duenak) ia %30 handitu du bere eragina azken hamarkadan, Espainiako Nefrologia Elkartearen (SEN) datuen arabera. Eta uste da hurrengo hamarkadetan Espainian bigarren heriotza-kausa izango dela (gaur egun zortzigarrena da), Alzheimerraren atzetik soilik.

Egoera latz horren aurrean, dieta ona ezinbestekoa da gaixotasuna jasateko eta diabetea, hipertentsioa edo obesitatea saihesteko. “Giltzurrun-gaixotasuna %60 eta %70 bitarteko elikadura egokiarekin kontrola daiteke”, azaldu du Secundino Cigarrán Costa Ospitaleko nefrologoak (Lugo). Baina, batez ere, garrantzitsua da egoera onean egotea osasun-krisian. “Paziente hauetan garrantzitsuagoa da dietarekin zorrotza izatea, osasun-zentroetara joateko zailtasunak direla eta, kontrol mediko txikiagoa egon baitaiteke”, erantsi du Ramón de Cangas Espainiako Nutrizio Akademiako kideak. Ez dago zalantzarik: “Elikadura ona da bizimodu hobea izateko gakoa”, dio Cigarránek. Gorputzak, adituek diotenez, behar adina elikagai hartu behar ditu: proteinak, kaloriak, gantzak eta karbohidratoak. Hori ziurtatzeko, ahalik eta jaki gutxien jatea da errazena.

Adibidez, proteina askoko elikagaiak jaten direnean, giltzurrunek askoz lan gehiago egiten dute. Baina ezinezkoa da eguneroko janaritik kentzea. Gorputzak behar ditu osasuntsu egoteko. Irtenbidea? Komeni da zatiak murriztea edo animalia-proteinak landarez ordezkatzea, kasu bakoitzaren arabera. Antzeko zerbait gertatzen da karbohidratoekin. Horietako batzuk fruta eta barazkietatik datoz. Beste batzuk, ordea, edari azukretsuetatik, gozokietatik eta prozesatutako beste produktu batzuetatik datoz. Koipe asko kontsumitzeak, berriz, arazoak eragin ditzake odol-hodietan, bihotzean eta giltzurrunetan.

Kopuru egokia zein den ziur egoteko, garrantzitsua da giltzurrun-dietista batekin harremanetan jartzea. “Mugak eta aldaketak gaixotasunaren fasearen araberakoak dira, pazientea dialisian dagoen ala ez kontuan hartuta”, nabarmendu du De Cangasek.

Giltzurrun-gutxiegitasunerako dieta batean adierazitako elikagaiak

Nutrizio-adituek, printzipioz, proteina-maila handiko elikagai-zati txikiak hartzea gomendatzen dute, hala nola haragi gorriak, oilaskoa, arraina edo arrautza. Edozein unetan, eta kasu bakoitzaren arabera, landare-jatorrikoak jar daitezke: babarrunak, ilarrak, dilistak, intxaurrak eta ekilore-haziak, besteak beste. Adituek diotenez, jogurtek eta gaztek esnea baino proteina gehiago izaten dituzte, eta gutxiago hartu behar izaten dira. Landare- eta animalia-jatorriko produktuen artean dieta orekatua izatea litzateke egokiena.

Gantza odol-hodietan pilatu ez dadin eta arazo kardiobaskularrak sor ez ditzan, adituek diotenez, hobe da plantxan egindako, erretako edo labekatutako produktuak kontsumitzea, frijituen ordez. Oliba-olioa (kantitate txikitan), kakahuetea edo artoa hartzea gomendatzen da, eta gurina edo txerri-gantza alde batera uztea. Halaber, kozinatu aurretik, gantza haragitik eta hegaztien azaletik kentzea gomendatzen da. Egokiena giharra jatea da.

Olive oil 968657 1920

Irudia: Pixabay

Saihestu eta zaindu beharreko elikagaiak

Karbohidratoak ezinbestekoak dira, energia ematen baitute. Baina maiz kontsumitzen ditugun elikagaietako batzuek kantitate handiak dituzte, eta kaltegarriak dira giltzurrunetako arazoak dituztenentzat. Arrazoia? Fosforo, potasio eta sodio ugari dute. Fosforoa hezurretan dagoen minerala da, eta kaltzioaren ondoan beharrezkoa da hezur sendoak eta osasungarriak izateko. Giltzurrunek normaltasunez funtzionatzen dutenean, odoleko fosforoa inolako konplikaziorik gabe kanporatzen da. Baina giltzurrun-gutxiegitasuna dagoenean, odol-hodietan metatzen da eta arazo kardiobaskularrak sortzen ditu, besteak beste, gaixotasunak.

Ardoak, garagardoak eta freskagarriek fosforo kopuru handia dute. Baina baita edari energetikoak eta edari hautsen nahasketa asko ere. Haragi gorriak, oilaskoa (oro har, hegaztiak), arraina, salbatuko zerealak, oloa, esnekiak, babarrunak, dilistak eta intxaurrak mineral ugari dute. Potasioa, fosforoa bezala, ia otordu guztietan agertzen da. Minerala beharrezkoa da zelulek funtziona dezaten. Kontsumoa gainditzen dugunean, giltzurrunek gernuaren bidez kanporatzen dute minerala, baina giltzurrun-gaixotasun batekin potasioa pilatzea konplikatu egiten da eta beste gaixotasun batzuk eragiten ditu, hala nola hiperkaltzemia.

Platanoak eta zitriko batzuk bezalako frutek potasio maila handia dute. Baita patatak eta kalabaza ere, baita zenbait lekale ere, hala nola babarrunak. Baina prozesatutako janarietan dago benetako arriskua. Mineralaren maila baxua duten elikagaien artean daude sagarrak, mertxikak, azenarioak, lekak, ogi zuria eta arroz zuria.

Kontuz sodioarekin!

Sodioa (gatza) supermerkatuan edo jatetxeetan erosten diren elikagai prestatu edo ontziratu askori gehitzen zaio. Sodio gutxi edukitzeak presio arteriala hobetzen laguntzen du. Horregatik, komeni da elikagaiak zerotik egostea, aurrez prestatuta edo izoztuta erosi beharrean.

Aukera bat da belar freskoekin, limoi zukuarekin edo espeziekin egitea. Latako barazkiak erabiltzen badituzu, xukatu eta garbitu gatza kentzeko. Prozesatutako haragiek, hala nola urdaiazpikoak, urdaiak, saltxitxek eta txorizoek, sodio kantitate handia dute. Gomendagarria da fruta freskoak jatea, aperitibo gazien edo eskabetxean egindako elikagaien ordez, hala nola olibak eta pepiniloak. Saihestu saltsak (soja, barbakoa edo tomatea). Egiaztatu sodioa nutrizio-informazioko etiketan. Egunero %20ko edo gehiagoko balioa izateak esan nahi du eduki handia duela, Osasun Sailaren eta AEBen arabera. Eguneko% 5eko edo gutxiagoko portzentajezko balioa gomendatzen da.

“Hainbat hamarkadatan, giltzurruneko gaixoentzako dieta debekuan oinarritu zen”, azaldu du Secundino Cigarrán nefrologoak. “Gaur, lema debekatuta dago. Elikadura gustuen arabera egokitu behar da. Kontua elikagai kaltegarriak gutxitzea da”, erantsi du. Nolanahi ere, kasu horietan adierazitako dietari buruz gehiago jakiteko, gomendagarria da mediku espezialistarekin hitz egitea edo dietista-nutrizionista kolegiatu bati aholkularitza eskatzea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak