Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gizentasuna eta gizentasuna: Argaldu behar dugu pandemiatik babesteko?

Gehiegizko pisuak handitu egiten du kovi-19aren grabitatea, eta bizirauteko aukerak okertu egiten ditu, baina koronabirusari aurre egiteko argaltzea kaltegarria izan daiteke.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2020ko abuztuaren 04a
engordar confinamiento covid Irudia: iStock

Egun hauetan titularrak izan dituzu, baina datua ez da ustekabea: konfinamendu-hilabete zorrotzenetan, pisua hartu dugu. Hala iradokitzen du Obesitatea Aztertzeko Espainiako Elkarteak (Seedo) egindako inkesta batek. Inkestaren emaitzen arabera, biztanleriaren ia erdiak gizendu du, eta, kasuen % 73an, kilo bat eta hiru artean hazi da. Zifra horien atzean gure jateko modua, aukeratutako elikagai mota eta jarduera fisikoaren murrizketa daude, osasuna baldintzatzen duten bizi-estiloko funtsezko hiru elementu. bereziki, pandemia baten erdian. Obesitateari eta gizentasunari buruzko ikerketen arabera, gehiegizko pisuak gure bizirauteko aukerak okerragotzen ditu. Modu prebentiboan argaldu beharko genuke?

Zergatik gizentzen gara? Ekaitz perfektua

Aurreko hilabeteetako konfinamenduak aldaketa handiak eragin zituen errutinan. Lan egiteko, bizitza soziala egiteko, hezteko, erosteko eta sentitzeko modua aldatu egin da ziurgabetasunez eta bitxikeriaz betetako garai honetan. Baina aldaketen testuinguru horretan ere konstante batzuk mantendu dira; adibidez, jateak. Beste guztia aldatzen zen bitartean, elikatzen jarraitu dugu, nahiz eta askotan gure jateko modua aldatu dugun.

Hori azaltzen duten arrazoiak askotarikoak dira: ahalik eta gehien aurrezteko ahaleginetik hasi (apirilean milioi bat familia baino gehiago zeuden kide guztiak langabezian) eta egunero janaria prestatzeko antsietate, asperdura edo nagikeriaraino. Oro har, elikagaien aurrekontua mantendu ahal izan zutenek atzean utzi zuten bunkerra erostea —lekale, pasta, arroz eta kontserba-kopuru handiekin—, gurditxoan indulgentzia-produktu deritzenak jartzeko: patata frijitu eta snack gehiago, opil eta galleta gehiago, alkohol eta txokolate gehiago. Eta etxez etxeko janari-eskaera gehiago.

Antsietateak, larritasunak eta beldurrak lagundu egin zioten “gose emozionala” deritzonari, ordu arteko mokokeria, hozkailua maiz bisitatzea eta gantz, azukre edo gatz ugariko elikagaiak hobestea; konbinazio horrek irabazi egin zuen tristura-garaian, zoriontasun-sentsazio indartsua eragiten baitigu. Aspertzeak, denbora gehiago izateak edo haurrak entretenitzeko desafioak sukaldean gehiago aritzea eragin zigun, eta, batez ere, ogitarte- eta ogi-booma piztu zuen, aste gutxiren buruan supermerkatuko linealen legamia agortu baitzuen.

Aldaketa horiei —esanguratsuak eta, batez ere, iraunkorrak— sedentarismoa gehitu zitzaien, aukeratutako elikagaiak eta kontsumo-maiztasuna bezain elementu garrantzitsua. Seedoko inkestaren arabera, pertsonen %50 baino gehiago egon ziren eserita egunean bost orduz (edo gehiagoz), %30ek ordu kopuru hori bera eman zuen telebista ikusten, eta %56k jarduera gutxiago egin zuen konfinamendu-hilabeteetan. Ariketa fisikoa gutxitzeak (edo ez egiteak) ia pertsona guztiei eragin die, zer edo zenbat jan duten alde batera utzita. Beraz, ez da harritzekoa ohiko dieta egin zutenek ere pisua handitu izana.

Gehiegizko pisuak eragindako arazoak

Kilo bat, bi edo hiru igotzeak gutxi ematen du, baina ez da hala, urteak igaro ahala abereen pisuari eusteko joera dugulako. Kezka estetikotik harago, arazoa da pisua handitzeak ondorio oso larriak dituela osasun orokorrean. Batez ere, osasun-zerbitzuak mugara eramateko gai izan den pandemia baten erdian. Zein dira ondorio nagusiak?

Gizentasun handiagoa, koronabirusaren aurrean

Gehiegizko pisuak okerrera egiten du gure indarberritze-aukerak SARS-CoV-2 kutsatuz gero. Eskura dagoen ebidentziak adierazten duenez, obesitatea arrisku-faktore bat da, eta 19. koidaren larritasuna eta gaixotasun horren ondorioz hiltzeko probabilitatea handitzen ditu. Zenbateraino? Erresuma Batuan egindako OpenSAFELY azterketa batzuen arabera, koite-19ko gaixotasun kritikoa izateko arriskua %44 handitzen da gehiegizko pisua duten pertsonentzat, eta ia bikoiztu egiten da obesitatea dutenentzat. Aldi berean, kovid-19 bidez hiltzeko probabilitatea ere handitu egiten da obesitate-mailarekin: zenbat eta handiagoa izan gure gorputz-masaren indizea (GMI), orduan eta handiagoa da hiltzeko arriskua.

Zergatik gertatzen da hori? Oraingoz, ez dago erantzun bakarra, bi patologien arteko harremana azal lezaketen zenbait mekanismo baizik. Aurtengo ekainean The British Medical Journalen (BMJ) argitaratutako argitaletxe batek lau hauek nabarmentzen ditu:

  • Obesitateak biriketako funtzioa murrizten du, arnasbideetan erresistentzia handiagoa duelako eta birikak zabaltzeko zailtasun handiagoa duelako. Arnasa hartzea gehiago kostatzen da pisu gehiegi dagoenean eta diafragmaren gaineko presioa handiagoa denean.
  • ECA2 entzima, birusak giza zeluletan sartzeko erabiltzen duena, ugariagoa da obesitatea duten pertsonengan.
  • Obesitatea duten pertsonen gantz metatua gordailu biral gisa erabil daiteke SARS-CoV-2, beste organo batzuetara zabaldu aurretik.
  • Obesitateak immunitate-erantzunak ere alda ditzake, gure defentsak ahulduz eta zitokina-ekaitza gertatzeko probabilitatea handituz (sistema immunearen kontrolik gabeko erantzun horrek organismo osoa kolapsatzen du heriotza eragin arte).

Nolanahi ere, mekanismo gehiago daude tartean, hala nola hantura. Obesitatean, adipozitoek hantura sistemikoa eragiten dute, eta horrek larriagotu egiten du kobidoagatiko infekzioa duten pazienteen pronostikoa -19, joan den ekainaren 3an KontzientenHealth atariak zehaztu zuenez.

Obesitate handiagoa, presio handiagoa osasun-sisteman

Konfinamenduan pisua gehitzea anekdota antropologiko hutsa izan liteke, populazioaren gehiegizko pisua ere anekdotikoa balitz. Baina errealitatea oso bestelakoa da. Espainian, 2017an, helduen % 55ek gehiegizko pisua zuen, eta 10 pertsonatik ia 2k gizentasuna zuen. Horrek beste gaixotasun batzuk izateko arriskua areagotzen du, eta, ondorioz, heriotza-tasa. Hau da, 2020ko hilabete hauetan gertatutakoak larriagotu egiten du lehen genuen osasun publikoko arazo bat: gehiegizko pisuaren eta obesitatearen indize oso handiak gure herrialdean eta mundu osoan.

Obesitatea ere pandemia bat da, eta datu berrienek kontroletik kanpo dagoela adierazten dute. FAOk egindako txosten luze baten arabera, “Elikagaien segurtasunaren eta nutrizioaren egoera munduan” du izenburua eta 2019an argitaratu zen. Horren arabera, “gehiegizko pisuaren prebalentzia handitzen ari da adin-talde guztietan, eskualde guztietan, eta joera nabariak daude eskola-adinean dauden helduen eta haurren artean, nerabeak barne”. Dokumentu horren beraren arabera, malnutrizioaren aurkako borrokaren aurrerapena motelegia da 2025 eta 2030eko munduko helburuak lortzeko.

Edo, are okerrago, beste aldera joko dugu. ELGAk 2019an argitaratutako ‘Obesitatearen zama astuna’ liburuak dioenez, bizi-itxaropena 3 urte jaitsiko da 2050ean, eta gehiegizko pisuak 92 milioi pertsona ere hilko ditu erakunde hori osatzen duten herrialdeetan, Espainian kasu. Iragarpen horrek pertsonen bizi-itxaropena eta -kalitatea gutxitzetik haratago doazen ondorioak ditu. Joera horrekin jarraituz gero, hurrengo 30 urteetan obesitatea gure osasun-gastuaren %10 izango da.

19. ariketatik babesteko, argaldu egin behar dugu?

argaltzeko dieta

Lotutako patologiak, presio handiagoa osasun-sisteman, perspektiba okerragoak koronabirus berriaren aurrean… Obesitateak koite-19 arriskua areagotzen badu eta gaixotasuna larriagotzen badu, argaltzea erabilgarria izango litzateke pandemiatik babesteko? Sare sozialetan eta komunikabideetan berriki emandako mezu batzuek baietz iradokitzen dute, baina erantzuna ez da dirudien bezain erraza.

“Obesitateak okerrera egiten du perspektibetan, baina horrek ez du esan nahi hobera egingo duenik, ez eta arriskua murriztuko duenik edo bizitza kutsatzea saihestuko duena-19”, ohartarazi du Julio Basulto dietista-nutrizionistak, kezkaz erreakzionatzen baitu pisua jaitsi eta pandemiatik babesteko. “Pisua nola jaitsi?” galdetzen du, eta argaltzeko dieta egiteak gure osasuna arriskuan jartzen duen adibide ugari aipatzen ditu, koronabirusaz haratago.

Détox irabiakiak, plan murriztaileegiak, metodo miragarriak… Denak dira berez kaltegarriak, baina are kaltegarriagoak izan daitezke birus berriari aurre egitea bada helburua. “Talka-dieten bidez argaltzeko moduak immunitate-erantzun okerragoa dakar”, ohartarazi du Basultok. Muskulu-masa, bitaminak, mineralak eta gure organismoak ongi funtziona dezan funtsezkoak diren mantenugaiak galtzea ere badakarte. Hau da: Bikini operazioagatik dieta egiten duenak bezala, 19. koidaren aldeko dieta egiteak arrisku handiagoa ekar dezake gaixotasuna gainditzeko.

“Pisua osasuntsu galtzea erabilgarria da immunitate-erantzuna hobetzeko, baina ez du eragotziko koida-19 uzkurtzea. Ez du bermatzen, halaber, sintomatologia txikiagoa izango denik —azaltzen du nutrizionistak—. Azterlan askok lotzen dituzte obesitatea hantura sistemiko handiagoarekin eta immunitate-erantzun txikiagoarekin, baina inork ez du frogatu argaltzeko onurarik gaixoengan, eta, beraz, pisua galtzeko arrazoiak osasuna hobetzea izan behar du, infekzio horretatik ez babestea”.

Azken batean, gomendio hau egiten dute: ez dute gogo onez hartzen lasterbideak eta epe laburreko planak. Hori dela eta, nutrizio arloko adituek dieta osasungarria egitea gomendatzen dute: barazkirik (frutak, lekaleak, barazkiak) eta produktu ultraprozesaturik ez izatea (horiek dira, hein handi batean, gure gizentasun indizearen erantzuleak) denboran mantendu ahal izango dugun elikadura-eredua. Bestela esanda, pisua galtzea ez litzateke helburua izan behar, hobeto elikatzearen ondorioa baizik.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak